resolutie 186 van de Veiligheidsraad & het mandaat - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu resolutie 186 van de Veiligheidsraad & het mandaat - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu

resolutie 186 van de Veiligheidsraad & het mandaat

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

18 April 2009 | Cyprus, Pyla

Ik ben nu wel uitgezonden naar Cyprus om deel uit te maken van UNFICYP, maar dat gaat natuurlijk niet zomaar. Er moet wel een reden zijn om hier te kunnen zijn en soms ook te kunnen optreden. Ik zal proberen dit duidelijk te maken.

De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft in 1964 resolutie 186 aangenomen. In deze resolutie werd de aanbeveling gedaan voor het instellen van de United Nations Peacekeeping Force in Cyprus (UNFICYP). Gekoppeld aan deze resolutie werd een mandaat aangenomen met als inhoud:
- het voorkomen van hervatting van vijandelijkheden;
- het leveren van een bijdrage aan het herstel van het rechtssysteem en openbare orde;
- het leveren van een bijdrage aan de terugkeer naar normale levensomstandigheden.
Voor deze 3 taakvelden uit het mandaat zijn momenteel 68 politiemensen en 858 militairen actief op Cyprus en dan vooral in de bufferzone.

De Nederlandse regering heeft afspraken gemaakt in de politienotitie met een brief aan de Tweede Kamer 27476, nr. 1 d.d. 27 oktober 2000 over informatie Nederlandse deelname aan de Verenigde Naties vredesmissie op Cyprus (UNCIVPOL). Uit deze notitie is het Besluit beschikbaarstelling politieambtenaren ten behoeve van vredesmissies en de regeling vredesmissies politie tot stand gekomen. Hierna is er een convenant civiele politie in vredesmissies 2002 opgesteld en als laatste onderdeel is er een aanstellingsbesluit voor VN missies op Cyprus (UNFICYP) opgemaakt die mijn bijdrage op Cyprus rechtvaardigt.

De huidige politiemensen komen uit Argentinië, Australië, Bosnië, El Salvador, Ierland, India, Italië, Kroatië en Nederland. Zij staan onder leiding van Carla van Maris, een Nederlandse commissaris uit de regio Rotterdam-Rijnmond. Echter zij is enkele jaren terug in dienst getreden van de Verenigde Naties en zal eind april afscheid nemen. Wie haar taken zal gaan overnemen is op dit moment nog niet duidelijk.

Maar voordat UNFICYP naar Cyprus kwam is er toch een korte terugblik in de geschiedenis van Cyprus van belang.
De republiek Cyprus is veelal bekend als de geboorteplaats van de godin Aphrodite (de god van de liefde). Verder is het strategisch gelegen in de Middellandse Zee en ook de bodemrijkdommen van Cyprus (o.a. koper) maakte het een begeerd goed. Cyprus was in het verre verleden, in 1878, een kroonkolonie van het Britse Rijk. In die tijd woonden er al Grieks- en Turks Cyprioten op het eiland, maar ook Maronieten en Armeniërs. De toenmalige bewoners wilden meer autonomie en dat leidde al tot de eerste conflicten. Een meerderheid van de Grieks Cyprioten wilde aansluiting met Griekenland (enosis). Echter de Turks Cyprioten wilde dit niet. In 1955 gaf dit een conflict met de Britten omdat die niets zagen in een onafhankelijk Cyprus.
In 1959 werd er in goed overleg toch besloten dat Cyprus onafhankelijk zou worden, maar zowel Turkije, Griekenland en Groot Brittannië hielden wel de mogelijkheid om in te grijpen als de grondwettelijke orde werd verstoord.
Zo werd Cyprus in 1960 toch onafhankelijk met als regeringsleider, de Grieks Cyprioot Makarios III en als vicepresident de Turks Cyprioot, dr. Fazil Küuk. In 1963 ontstonden er ongeregeldheden tussen de Grieks Cypriotische politie en de Turks Cypriotische bevolking. Bij deze ongeregeldheden vielen 130 doden. Als gevolg van deze ongeregeldheden stapten de Turks Cyprioten uit de regering en richtten een eigen regering op.
De spanningen tussen deze 2 bevolkingsgroepen nam daarna alleen maar toe en kreeg zelfs het karakter van een burgeroorlog. Dat was voor de Verenigde Naties reden om een vredesmacht te sturen.

In 1974 werd er door het Griekse kolonelsbewind een staatsgreep georganiseerd tegen president Makarios om Cyprus uiteindelijk bij Griekenland aan te sluiten. Als reactie op dit geweld greep Turkije in en daarbij werd een deel van het noorden van Cyprus bezet. De staatsgreep mislukte en de gewelddadigheden stopten.
Maar in augustus van datzelfde jaar vond nogmaals een Turkse invasie plaats, waarbij het gehele noorden van het eiland werd bezet. Het gevolg van dit optreden was een vluchtelingen stroom naar het zuiden. Een groot aantal Grieks Cyprioten moesten plotsklaps hun eigendommen verlaten. Na de wapenstilstand konden een groot aantal Grieks Cyprioten vanuit het noorden naar het zuiden terugkeren en ook de Turks Cyprioten konden terugkeren naar het noordelijk gedeelte. Echter de tweedeling van Cyprus was daarmee een feit.
In 1983 werd de Turkse Republiek Noord Cyprus uitgeroepen en dit noordelijk gelegen gebied beslaat 37% van het land. Alleen Turkije erkent deze republiek. Het onbezette gebied van de Republiek Cyprus beslaat 60% van het land. De resterende 3% is bufferzone waarin de Verenigde Naties opereren.

In Nicosia is de scheiding van het noordelijke en zuidelijk deel van Cyprus wel heel goed zichtbaar. De zogenaamde ‘Green Line” is een verlaten stuk niemandsland waar de Verenigde Naties toezicht houden. Militairen van het Turkse leger en militairen van de Nationale Garde houden elkaar constant in de gaten, waarbij de onderlinge afstand op sommige plaatsen ongeveer 3 meter is. En daar tussenin begeven wij ons.
Overigens er zijn de laatste tijd ook wel successen bereikt. Zo is Ledra Street in april 2008 weer geopend. Voor die tijd een straat met een opgebouwde muur als scheiding. Nu is er een crossing gemaakt waarbij men op een relatief eenvoudige manier van zuid naar noord kan en omgekeerd.

Doeg!

• 18 April 2009 - 10:04

Bert En Margaret:

Alex,

Dat is even een stukje geschiedenis..., erg interessant om te lezen!
    We wisten niet dat er 68 politiemensen en 858 militairen actief zijn in de bufferzone (3 % van Cyprus) en dit om het "samen" leven tussen de Grieks Cyprioten en Turks Cyprioten mogelijk te maken.
    Cyprus is groter dan wij dachten!
    Dat een Nederlandse commissaris, Carla van Maris, de leiding heeft over de politiemensen uit 9 verschillende landen, zegt toch wel iets. Eind april wordt zij opgevolgd..., dus een afscheidsfeest in het verschiet?!
    "Ledra Street" doet ons denken aan de "Friedrichstrasse" in Berlijn, met "Checkpoint Charlie", een voormalige contrôlepost in de "Berlijnse Muur".
    Gelukkig kunnen de bewoners nu relatief gemakkelijk van het noorden naar het zuiden en omgekeerd.
    Men is dus op de goede weg!

Een fijn weekend gewenst.

Bert en Margaret

• 18 April 2009 - 16:05

Ton:

Zo Alex, dat is eindelijk wat andere "koek". Geen rally's, feestjes en annekdotes over voertuigen die hier misschien wel van de weg gehaald zouden worden.Waar gaat ons belastinggeld nu heen? Nee, leuk een stuk geschiedenis. Erg interessant. En iets waar men hier toch verdraaid weing van weet. Ben overigens benieuwd wat jij op de vrijmarkt op 30 april gaat verkopen daar in Nicosia. Succes, prettig weekend en tot je volgende bericht.

Ton

• 18 April 2009 - 20:01

Peter:

He coureur, dat heb je weer mooi uitgelegt.
    Ben weer een stuk wijzer geworden. Het blijft een wonderlijk verhaal met wat verschillen tussen theorie en onze dagelijkse praktijk.

• 19 April 2009 - 15:03

Rudie:

Hee Alex,

Ik ben totaal flabbergasted van je parate kennis, dat je dat allemaal kunt onthouden. Ik wist wel dat je verborgen talenten bezit en merkte dat ook tijdens het karten dat je ineens stiekem achter me reed. Dit, terwijl ik ervan overtugid was dat de rode lantaarn aan je kart was gemonteerd. Maar alle gekheid op een lijmstok, je hebt het prima verwoord. Als beiden partijen nu ook dit lezen komt het vast wel goed met dit gescheiden landje.
    See joe en doe rustig aan daar aan het strand hahaa.

• 19 April 2009 - 18:36

Monique:

hé Alex, Wat kan jij lange verhalen schrijven zeg, ik ben maar gauw overgegaan op het foto's kijken en daar zaten wel een paar hele mooie plaatjes bij. Vooral die van die windhoos vond ik erg indrukwekkend. Ik hoop dat alles verder goed met je gaat. Vermaak je je nog daar, met iedere dag een zonnetje op je bol? Hier gaat alles z'n gangetje. Arien zit volop in de nacht- en avonddiensten waar hij niet zo blij mee is. Gelukkig af en toe een vrije dag om bij te komen. Verder hebben we een mooi voorjaar met al een paar zomerse dagen achter de rug, maar zo mooi als bij jou krijgen we het natuurlik niet. Geniet daarom maar volop van de tijd daar en misschien tot gauw.
    Groetjes, Monique/Arien

• 23 April 2009 - 19:20

Fred:

Beste Alex. In jouw stukje geschiedenis ben je een klein maar heel belangrijk detail vergeten, nl. dat alleen de beste van de beste Nederlandse dienders op missie naar Cyprus MOGEN. En ik kan het weten..... groetjes Fred

• 26 April 2009 - 05:10

Hans Van Kouwen:

Hoi Alex,
    Je zou het als geschiedenis leraar niet gek doen Alex ;-). Prima uitleg over de hele situatie daar van toen tot heden ten dage. Die zogenaamde green line doet mij een beetje denken aan oorlogsgebied, zandzakken in de ramen. Ledrastreet daarintegen ziet er heel gezellig uit en lijkt helemaal niet op een gebied waar (nog) spanningen zijn.
    Ik was wat achter geraakt met je berichten maar na deze te hebben gelezen ga ik nu het laatste verslag van je lezen.
    Succes, Hans.

• 28 April 2009 - 11:43

Pim:

Goed om dit stukje geschiedenis weer even naar boven te halen. Je vraagt je af wanneer er een echt afdoende regeling van dit conflict komt. Beemsterse groet van Pim.

• 28 April 2009 - 11:50

Annette Kriek(mariek:

Alex Rene, je ken wel een bouquetreeks gaan schrijven temet..Maar erg boeiend hoor, hou je goed he, pas op jezelf.

dikke kus van mij