“ouwe hap” wordt vervangen door nieuwelingen - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu “ouwe hap” wordt vervangen door nieuwelingen - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu

“ouwe hap” wordt vervangen door nieuwelingen

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

23 Mei 2009 | Cyprus, Pyla

Net voor mijn vertrek naar Syrië was het toch nog mogelijk aan te schuiven bij het afscheidsdiner van Peter in Athienou. Na 3 maanden deel uitgemaakt te hebben van ons contingent zat zijn periode van 6 maanden Cyprus erop. En inmiddels is hij weer in Nederland teruggekeerd en herenigd met Marjolijn en de kinderen in Andijk. Na de missie gaan we elkaar weer zien en via de weblog gaat hij ook de belevenissen van mij, maar ook die van de anderen volgen. Peter nogmaals bedankt voor de gezelligheid en je bijdrage aan de gezamenlijke bezigheden!
Ray heeft de plaats van Peter overgenomen en zo zijn we dan toch weer met z’n zevenen en compleet. Ook hij is een oude rot op missiegebied. In 2008 was hij ook al werkzaam op Cyprus.
Na de missie is het veelal een vaarwel voor eeuwig en ga je elkaar niet meer terugzien. Dat is meestal zo, maar ik weet inmiddels wel beter. De kans om toch weer oude bekenden tegen te komen is nog redelijk aanwezig. Voor de Nederlanders is dit wat vanzelfsprekender, maar ook de buitenlanders zie je soms terug. En dan wel op Cyprus zelf. Bij de viering van St. Patrick’s Day kwam ik de Kroaat Mladen al tegen, vorige maand de Italiaan Massimo. Hij is trouwens vorige week commandant van sector 4 geworden. Dat is de sector waar ook Pyla onder valt. En bij de huidige lichting nieuwelingen zit ook weer een oude bekende. De Bosniër Nenad is teruggekeerd op Cyprus. Telkens een bijzondere ervaring om elkaar weer te zien en heel verrassend.

Vanwege het vertrek van de collega´s is er wat geschoven in de personele bezetting van Pyla. Zo zijn er deze week 3 nieuwe collega´s gearriveerd, een Australische, een Bosnier en een Indiër. Voor Pyla geldt dat zeven verschillende nationaliteiten zijn vertegenwoordigd van de acht nationaliteiten die de UN police hier heeft werken. En ook op de bureau´s in Dherinia, Athienou en Famagusta zijn nieuwe gezichten te vinden. Dus de coachende rol kan weer uit de kast worden gehaald en zo kan ik een bijdrage leveren aan het inwerken van deze collega´s.

De laatste dagen is het niet bepaald druk in de bufferzone. Sterker nog er zijn geen activiteiten waar te nemen. De oorzaak is de aanwezigheid van giftige slangen. Deze week zijn er twee honden gebeten en kort daarop overleden en een 3e hond heeft de slangenbeet wel overleefd. Juist de komende vier weken schijnt deze giftige slang (de Levantijnse adder) wat actief te zijn en om die reden blijft men weg uit de bufferzone. Geen boeren die bezig zijn met het gras en geen boefjes die allerlei gewassen legaal of meest illegaal plukken. Dus ook wij lopen een bepaald risico en moeten bedacht zijn op deze slangen. Goed opletten als je de auto uitstapt. Het vreemde is dat er vanuit de UN weinig tot geen informatie komt over wat te doen als je dan toch wordt gebeten. Ik heb daarover een balletje opgegooid en ben benieuwd hoelang het gaat duren voor er een reactie terugkomt.
Wat ook ons hier al wat langer bezighoudt is de uitbraak van de Mexicaanse griep oftewel het influenza A (H1N1). Niet zo zeer dat ik daar momenteel erg angstig over ben, maar er worden in de missie tal van bijeenkomsten georganiseerd over hoe je je kunt beschermen tegen dit virus. Ook via de e-mail worden we bestookt over dit onderwerp. En ook op de luchthaven van Damascus en Larnaka was er volop informatie te vinden om vooral maar aandacht te hebben voor dit virus. En als je het denkt te hebben NIET naar de dokter gaan is het advies. Dit om te voorkomen dat je anderen besmet. Een telefonisch consult volstaat. Overigens H1N1 is hier gelukkig nog niet gesignaleerd.

Doeg!

• 23 Mei 2009 - 07:32

Suzanne:

Het wordt er niet groener op he Alex?

• 23 Mei 2009 - 07:56

Bert En Margaret:

Alex,

Zo zie je maar weer dat de wereld soms klein kan zijn. Je kunt elkaar overal tegenkomen!
    In Pyla zijn nu 7 van de 8 nationaliteiten, die voor de UN Police werken, vertegenwoordigd.
    Het vervullen van een vredesmissie laat hier duidelijk zien, dat het mogelijk is om met elkaar te leven en te werken!
    Je moet nu extra oppassen, want her en der schuilen er addertjes in of onder het gras!
    Dank je wel voor de informatie over de Mexicaanse griep..., een telefonisch consult met de huisarts is dus voldoende.
    Één gewaarschuwd mens telt voor twee!

Een rustig en zonnig weekend gewenst.

Bert en Margaret

• 23 Mei 2009 - 12:45

Ton:

Hoi Alex,
    Sta net op het punt naar mijn missie te gaan en wel checkpoint "Purmerend". Leuk om eerst nog even je mail te lezen. Hier nog geen gevallen van H1N1 en van Mexicaanse griep mag niet meer gesproken worden, dit i.v.m. de vakantie stromen w.s. Ik denk dat de slangen gevaarlijker zijn dan de griep, en ook daar heb je pillen voor. Succes en tot je volgende bericht.

Ton

• 23 Mei 2009 - 12:49

Peter:

He kleine man,
    Wel opletten dat die slangen je niet voor een lekker maaltje aanzien. Ze bijten meestal uit verdediging dus "blijven kijken" zoals een oud sportinstructeur bij de ME ooit eens heeft gedoceerd.

• 26 Mei 2009 - 13:08

Mark:

Beste Alex,
    Ik had nog even wat in te halen qua leeswerk en ontdekte dat je flink in de pen bent geklommen de afgelopen tijd. Weer veel mooie verhalen en prachtige foto's. Je was lekker in de weer met je kapotte auto, nou die van mij was ook goed stuk, weg vakantiegeld....
    Wat mooi dat jullie een herdenking hebben gehouden op 4 mei, ik heb zelf weer de " Last Post " geblazen in mijn eigen dorp. Altijd bijzonder om mee te maken. Vandaag moest ik ook nog aan je denken toen ik bij het examen van 2 van de 4 Monnickendamse studenten aanwezig was, Johan en Sander. Met trots kan ik melden dat ze geslaagd zijn voor de afhandeling verkeersongevallen.
    Nou, pas op voor enge beestjes he ! Groet Mark.

• 27 Mei 2009 - 14:07

Mike Koenekoop:

Hallo Alex,
    Goed om te horen dat je het naar je zin hebt met alle belevenissen die daar bij horen. Ik heb vandaag ruim een halve dag op onze nieuwe BMW motor gereden. Dat ding is splinternieuw en er stond nog geen 70 km op de teller. Hij glimt nog als een hondedrol in de maneschijn. Prachtig apparaat en je zal er nog veel plezier van hebben als je terugbent. Ik wens je het allerbeste op Cyprus en nog veel werkplezier. Groeten namens iedereen hier in Monnickendam. Mike

• 28 Mei 2009 - 08:27

Pim:

Alex, wat ziet zo'n slang er toch prachtig uit. Dit kun je zien, maar het H1N1 virus niet. Laten we hopen dat je met alletwee niet van doen krijgt.
    Veel plezier met de nieuwe crew.
    Beemster groet van pim.

• 29 Mei 2009 - 20:51

Dirk:

Het is wel even laat maar toch nog snel reageren op de "oude hap" (wat jij ondertussen ook wel bent) voor je over een uurtje of negen weer een nieuw verhaal de wereld ingooit. Ik ben benieuwd. Goed is het om met elkaar lekker om te gaan tijdens die uitzendingen. Ik lees dat je Peter, Marjolein en de kinderen in Andijk weer gaat weerzien. Tot voor kort had je niets tot weinig met Andijk. Maar nu? Wat is de wereld klein. Een collega daar en een broer op het Grootslag. Te gek voor woorden. En je verdere verhaal? Wel... wat een belevenissen. Best beter dan wat patrouilleren in Zaanstreek Waterland en "bonnetjes" schrijven en mensen tot de orde roepen.
    Ook zie ik dat je "mijn bezochte landen" weer hebt kunnen uitbreiden met de vlag van Syrië, ga lekker door zo. Nog even en je bent een wereldburger.
    Ik wacht je nieuwe belevenissen wel weer af morgenochtend.