na wat vliegbewegingen gearriveerd in Stone Town - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Alex Broek - WaarBenJij.nu na wat vliegbewegingen gearriveerd in Stone Town - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Alex Broek - WaarBenJij.nu

na wat vliegbewegingen gearriveerd in Stone Town

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

02 September 2012 | Tanzania, Zanzibar

De afgelopen week stond in het teken van de voorbereidingen voor mijn verplaatsing van Yambio naar Stone Town. Maar eerst nog een dag co-locaten bij verkeer en een dag hetzelfde bij CID. De verkeerspolitie was zelfs heel actief. Tijdens de zit onder de mangoboom werden er met enige regelmaat voertuigen het terrein van de verkeerspolitie en County HQ binnengereden. Bij veel waren de papieren verlopen en kreeg men het voertuig weer mee als de chauffeur kon aantonen dat de nodige papieren weer geldig waren.
Bij CID was het anders, er viel eigenlijk niet veel te co-locaten want een aantal volgt de cursus CID op de compound. De dame die ik sprak op kantoor was de Engelse taal niet goed machtig en dat stond een goed gesprek in de weg. Wel heb ik nog even de Human Rights aangehaald naar aanleiding van het aantreffen van een zweep op de tafel. Dat zal vast niet zijn om een verdachte tot bekennen te brengen……?! Het attribuut werd opgeborgen en wij zijn maar weer vertrokken.
De verdere invulling van de dagen waren het samenstellen van de rapportages van R&R en GCVPP en deze te versturen naar het hoofdkwartier van UNMISS in Juba.

Woensdag is mijn 2e verlof begonnen en kwamen de reizen naar de uiteindelijke bestemming op gang. Eerst met de helikopter van Yambio naar Juba. De tweede keer chopperen en het blijft geweldig om te ondergaan. Met een elleboog uit het geopende raam en lekker door elkaar geschut worden en genieten van het fantastische uitzicht.
In Juba trof ik Arnold en Maarten. Zij volgden een conferentie van 3 dagen over het JOC. Deze afkorting staat voor Joint Operation Centre. Een plaats waar politie, brandweer, leger en wildlife gezamenlijk opereren als de nood aan de man komt. De keren dat ik er ben geweest was het meer om te kunnen internetten met de 2 computers die daar staan. Ik had trouwens die conferentie ook moeten bijwonen omdat ik liaison van de UNMISS Yambio ben in deze groep. Helaas mijn vakantie was al geboekt, Aleksander nam nu mijn plekje in.
Van Arnold begreep ik dat het veel luisteren is en tal van instellingen deze conferentie ook bijwonen. Tot woensdagavond was het niet zo heel erg interessant.

Donderdag ben ik met een UN vliegtuig van Juba naar Entebbe gevlogen. Nog voor het daadwerkelijke vliegen ging het niet helemaal van een leien dakje. De UN verlangt van alle verplaatsingen formulieren en het liefst getekend door zoveel mogelijk baasjes. De MOP was door de baas van UNPOL getekend en ook de security had een handtekening gezet. Dit zou genoeg moeten zijn. Niet dus, want bij het inchecken werd gezegd dat er toch zeker nog een handtekening op het formulier moest staan. Terug naar Yambio ging het niet worden en daarom op de compound in Juba op handtekeningenjacht, maar wel binnen een half uur! Dat viel dus lang niet mee, want alle personen die de handtekening mochten zetten waren niet op hun werkplek aanwezig of waren in een andere locatie van de UN. Even daarheen rijden was ook al geen optie omdat dat zeker een half uur heen en ook weer een half uur terug betekende. Na 6x het verhaal en verzoek gedaan te hebben en geen resultaat, bleef eigenlijk nog maar één plek over, hoofd movcon. Dit hoofd was erg druk met het regelen van vervoer van een stoffelijk overschot van een Australiër die was overleden als gevolg van malaria en kon eigenlijk niet worden gestoord. Gelukkig was hij toch bereid om een handtekening te zetten op het formulier en een handtekening zonder stempel doet het ook niet, dus die stempel kreeg ik ook. Op tijd voor de incheck werden Ruud en ik dan toch toegelaten tot de vertrekhal en konden we even later mee met de UN-vlucht naar Entebbe.
Op Entebbe airport verliep het binnenkomen in Uganda deze keer zonder problemen. Er werd zelfs niet geprobeerd voor de UN medewerkers nog de 50 $ visumkosten te innen. In de aankomsthal kwam na een kwartiertje de man in zicht die ons naar de accommodatie in Entebbe zou brengen. Een kort ritje naar de Boma en ik waande me al direct in een heerlijke vakantiesfeer. Heerlijk rustig gelegen en een mooie kamer.

Vrijdag op weg gegaan van Entebbe naar Zanzibar met een tussenstop op Kilimanjaro airport. De piloot stuurde het vliegtuig aan de verkeerde kant langs de Kilimanjaro. Eigenlijk ook weer niet, ik zat gewoon aan de verkeerde kant van het vliegtuig om een goed zicht te hebben op deze vulkaan. Jammer, maar niet alles kan altijd maar meezitten.
De landing op de baan ging niet zo soepel. Het 2 motorisch propellervliegtuig moest 3 keer stuiteren om uiteindelijk op dezelfde landingsbaan tot stilstand te komen. Het was zo gezegd geen lekkere landing.
Na een vertraging, op de ook 3 uur wachten, vertrok een mijn vliegtuig met bestemming Dar es Salaam met een tussenstop op Zanzibar. Toen het vliegtuig was geland en de eerste stappen op Zanzibar waren gezet kon ik al vaststellen dat dit eiland een heerlijke vakantiesfeer uitademt. Zover in het donker was te beoordelen zag de hotelaccommodatie er van buiten niet zo uit, maar mijn kamer was helemaal top. Voor 10 euro meer verblijf ik 2 nachten in de suite.
Op een paar minuten van het hotel een restaurant gevonden. En het lag gewoon aan het strand met zicht op de droogvallende vissersbootjes. Na een lange reisdag was dat een heerlijke plek voor het diner.
Het hotel ligt in het oude centrum van Stone Town en het was er redelijk rustig. Totdat een Iman het geweldige idee kreeg om om 04.00 uur zijn gelovigen aan te roepen. En als er dan zo’n moskee op 25 meter afstand van het hotel staat met de luidspreker gekeerd richting mijn kamer, dan is het allemaal wat te hard. En net toen ik de slaap weer had gevat flikte die man het weer…
Het oude centrum van Stone Town, dat op de lijst van werelderfgoed van de UNESCO staat, wandelend ontdekt. Prachtige koloniale panden en wat er niet uitziet wordt opgeknapt. En een wandelpromenade langs het strand met de bedrijvigheid bij de bootjes op het strand. En bij vakantie hoort ook het gedrag van een vakantieganger, dus Ruud en ik heb een terrasje gepakt en heerlijk genoten van een flinke kop cappuccino met uitzicht over zee..
En straks ga ik door naar een ander deel van Zanzibar.

Doeg!

• 02 September 2012 - 08:42

Monique Neels:

Geweldig om te lezen, geniet ervan, dikke kus Monique

• 02 September 2012 - 12:22

Ankie:

Fijne vakantie en geniet ervan. Xxxx

• 02 September 2012 - 12:28

Bert En Margaret:

Alex,

Het is zondagmiddag, dus maar even in onze elektronische brievenbus gekeken of er al bericht is uit Yambio. Deze keer niet uit Yambio, maar uit Stone Town!
    Opnieuw heb je een aantal vluchten gemaakt, waaronder voor de tweede keer een helikoptervlucht.
    Zo te lezen ging het deze keer niet allemaal van een leien dakje, maar inmiddels verkeer je al in een vakantiestemming.
    Geniet van de luxe (stromend water, heerlijke maaltijden en versnaperingen, cappucino's en andere koele, verse sapjes. een fris opgemaakt bed en de 3 R's: regelmaat, reinheid en rust.
    Dat nu net de imam die welverdiende rust moest verstoren..., jammer!
    Het hoofd van een moskee en de voorganger in ritueel gebed leg je niet zomaar het zwijgen op.
    We hopen, dat je weer nieuwe energie opdoet om je vredesmissie in Yambio tot een goed einde te brengen. De laatste loodjes wegen immers het zwaarst!

Ontvang onze hartelijke groeten vanuit een betrokken "Domstad".

Bert en Margaret

• 02 September 2012 - 12:31

Wim Slootmaker:

Hoi Alex. Zojuist je verslag weer gelezen. Opnieuw geweldig om dit alles te lezen. Een fijne vakantie toegewenst. Succes verder en tot de volgende keer.

• 02 September 2012 - 16:11

Neus:

Hallo Alex,
    Fijn om te lezen dat het reizen met hindernissen je goed af gaat. Weer een hoofdstuk van Kuifje in Afrika toegevoegd. Greeetzzzzzzzzzzz

• 02 September 2012 - 19:48

Carrie:

Hey Alex,

Ga maar lekker genieten van je vakantie. Het is weer voorbij voor je het weet!
    Even uitrusten en dan met frisse moed er weer tegen aan.
    Ik hoop dat je vlucht terug zonder 'gestuiter' zal verlopen. :-)
    Groetjes!!!

• 02 September 2012 - 20:20

JOKE:

hai Alex
    geniet van je heerlijke vakantie

groetjes xx Joke

• 02 September 2012 - 21:12

Brom :

O..en ik maar denken dat alles hiervoor vakantie was en je nu eindelijk aan het werk moest.
    Net al je een beetje gewend ben ga je weer verkassen dus.
    Je heb die kakkerlak uit de container toch wel meegenomen.Dat beestje was net gewend aan de Hollandse hap..

Groet Brom.

• 02 September 2012 - 21:32

Marlies En Hub:

Hoi vakantieganger.
    Weer even bijgelezen en je hebt ons toch een beetje veel jaloers gemaakt. Kerel geniet zo veel mogelijk van de gelegenheid die je geboden krijgt en wat je hebt gehad neemt niemand je meer af.
    Misschien dat wij over een tijdje gaan zoeken of wij jouw voetsporen er nog kunnen terugvinden.
    Moeten (mogen) nog op vakantie over ca. 1 1/2 maand en zijn nu al bezig voor de volgende bestemming voor begin volgend jaar. En dit zou zo maar een bestemming kunnen zijn.
    We verheugen ons nu al op jouw volgende verslag.
    Zijn er nog Kuifje T-shirts die je nog niet hebt of heb je de hele verzameling kompleet?

Tot de volgende keer

Groetjes

Marlies en Hub

• 02 September 2012 - 22:46

André Van Der Kolk:

Hoi Alex,

weer een fantastisch verhaal. Geniet van je vakantie op Zanzibar.
    Niet naar Khartoum gaan want daar staan de moskeeën om de 300 meter en die wekken je om 04.15 uur! Een voordeel; een wekker ben je niet nodig met die Iman, want na die tijd slaap je niet meer.

Veel plezier en tot volgende week.

André.

• 03 September 2012 - 00:28

Marja:

Hoi Alex

We lezen nog steeds met veel plezier jou belevenissen.
    Veel plezier met je welverdiende vakantie.

groeten,
    Marja & Ronald, Purmerend

• 03 September 2012 - 20:07

Lyda:

Hé Alex,

Heerlijk voor je om er weer even tussenuit te zijn. Een paar dagen met je buddy en daarna in je uppie, maar dat zal allemaal wel goed gaan.
    Gelukkig dat het allemaal nog in orde is gekomen met je reispapieren, maar ja beter wat oponthoud dan dat je tussen 6 planken vervoerd moet worden. Je hebt toch wel geluk gehad met je malaria-aanval, je ziet het kan ook heel anders aflopen.

Nou broer geniet van je welverdiende vakantie en aan de moskee en de imam wen je ook wel weer.

Als je weer terug bent in Yambio gaat het aftellen alweer beginnen.

Vanuit een aangenaam Zaantje een dikke knuffel.

• 03 September 2012 - 22:23

Henny Korswagen:

Alex geniet van je vakantie en laat de accu weer op voor je volgende verslag. Ik probeer me in te denken hoe dat straks moet gaan na oktober want heb gewend geraakt zoals de anderen om wekelijks een verslag van je te ontvangen. Ik hoop dat je bij terugkomst wel Zuid Sudan in kunt al dan niet met handtekeningen enof stempels. Succes en bezorg ons veel creatieve oplossingen.

• 04 September 2012 - 13:38

Dirk:

En het was weer zondag. Je verzond dus weer je mail naar al je volgers. Nu eens niet vanaf de werkplek maar lekker van je vakantieadres in Stone Town in Zanzibar. Daarnaast ontving ik ook de door Lyda en Nick doorgezonden nieuwsbrief. Ik krijg het nog druk hier in Andijk met al dat leeswerk. Maar ik doe het met veel plezier. Reizen naar de plaatsen die je echt wil bezoeken is niet altijd gemakkelijk maar waar een wil is is een weg. Het lukt altijd. Wat ik in deze en vorige berichten lees is je plezier in het vliegen in helicopters. Nou, dat herken ik. Ook ik ben er gek van. Lekker vaak gedaan in kleintjes (de Libelles) en eenmaal in de grote, zoals deze worden gebruikt voor het vliegen naar de booreilanden. Helicopteren is pas echt vliegen. (a.s. zaterdag heb ik een rondvlucht met een grote helicopter boven Onderdijk tegoed) Maar, als je de kans krijgt, neem ook nog eens een ballonvlucht. Ik deed het afgelopen maanden rond de mount Kenia en in Cappadocia in Turkije. Te gek voor woorden, nog fijner dan in een zweefvliegtuig. Ook een dikke Boeing of een Piper Cub zijn er niets bij.
    Geniet lekker van je vakantie. Er is een tijd van werken en een tijd van de wereld ontdekken. En dat doe je. Eerst werken en slapen in en vanuit een container waar het behelpen is. Nu tijd voor vertier en slapen in luxe hotels met heerlijke maaltijden. Het is je gegund. En... de suite in Stone Towne? Ik zie een van handdoek verbouwde zwaan (de beestjes blijven je maar achtervolgen) op je bed.
    En ik maar denken dat de kamermeisjes dat alleen maar voor mij fabriceerden in Turkije.

• 04 September 2012 - 19:29

Gerrit:

Hoi Alex

Weer een heel verhaal en het reizen met de vn is een heel burocraties geheel, maar
    als je uiteindelijk de juiste papieren en stempels hebt bemachtigd kun je
    vertrekken naar je gekozen bestemming en gaan genieten van je vakantie.
    Daarna nog een korte periode in het missie gebied en is het alweer voorbij.
    Veel plezier in Zanzibar.

Groetjes
    Gerrit en Marjolein.

• 04 September 2012 - 19:32

Jan En Agnes:

We blijven je volgen en genieten van je verhalen,veel plezier met Ruud en geniet ervan.Ik hoop dat
    de koffie lekker gesmaakt heeft. groetjes jan en agnes.