een stap dichterbij - Reisverslag uit Marken, Nederland van Alex Broek - WaarBenJij.nu een stap dichterbij - Reisverslag uit Marken, Nederland van Alex Broek - WaarBenJij.nu

een stap dichterbij

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

06 Augustus 2014 | Nederland, Marken

4 juni kreeg ik onverwacht een telefoontje van Paul, de coördinator internationale betrekkingen van de eenheid Noord-Holland. De inhoud bestond uit de eenvoudige vraag of ik weer zin had op uitzending te gaan. Natuurlijk had ik weer zin om te vertrekken! Ik had dat zo gaandeweg al laten weten en de periode van 2 jaar terug in Nederland vanaf terugkeer uit het missiegebied Zuid-Sudan schoot ook al weer op.
Vanwege mijn leeftijd en de regels die de Verenigde Naties stelt aan uitgezonden politiemensen moest het wel een missie in de Europese Unie zijn. Mogelijk dat er een nieuwe missie wordt gevormd in de Oekraïne en daarvoor zouden dan alvast politiemensen geselecteerd worden. Niet een missie van een half jaar, maar een jaar van huis was voor mij geen beletsel om anders te besluiten. Ik moest het nog wel even ‘stil’ houden omdat de eenheidsleiding nog akkoord moest gaan met het beschikbaar stellen van mij. Dat duurde gelukkig niet al te lang en ik kon alvast meimeren hoe zo’n eventuele missie eruit zou gaan zien en wat mijn bijdrage daaraan zou gaan worden.

Al na enkele dagen kreeg ik van IPOL informatie toegestuurd met het verzoek formulieren in te vullen en er was zelfs alvast een afspraak gemaakt voor een medische keuring en een assessment voor begin augustus. Zo’n snelheid had ik niet verwacht en het paste ook niet helemaal in mijn planning. Dus mijn vakantie naar een Grieks eiland heb ik gewoon door kunnen laten gaan, maar ik werd daar wel ‘bestookt’ met mailtjes om toch nog meer formulieren in te vullen om o.a. een persoonlijk profiel van mijzelf te kunnen maken en een afspraak te maken voor een gesprek met een psycholoog.
Na mijn vakantie ben ik medisch goedgekeurd en heb mijn cv in de Engelse taal gemaakt, een presentatie over mezelf en één van de missie waarvoor ik ben gevraagd in het Engels samengesteld. De twee presentaties maken onderdeel uit van het assessment.

Eind juli ben ik afgereisd naar de politieacademie in Apeldoorn en daar had ik een gesprek met een psycholoog, maar niet eerder dan na het beantwoorden van allerlei vragen over ernstige gebeurtenissen in mijn politie carrière. Daarna heb ik nog 240 persoonlijkheidsvragen beantwoord op de computer. Er was geen beletsel om mij te laten deelnemen aan het assessment.

En deze week was het 3-daagse assessment in Doorn. Ik zal inhoudelijk niet weergeven wat er allemaal van mij werd verwacht, maar het waren 2 pittige dagen met allerlei opdrachten. Ik kan wel opmerken dat ik mijn grenzen heb weten te verleggen en dat ik gelukkig door ben en de missiegerichte opleiding mag volgen die gepland staat voor oktober en november van dit jaar. Ik heb er nu al weer zin in.

Naar aanleiding van de vliegtuigramp van de MH17 is de toekomstige missie in Oekraïne wellicht in een ander licht komen staan. De politiek moet daar nog over spreken en het zou ook kunnen dat ik in een andere missie terecht kom. Ik zal jullie in ieder geval met enige regelmaat op de hoogte stellen van de vorderingen.

Doeg!

  • 07 Augustus 2014 - 08:22

    Jacco:

    Goed om te horen dat je misschien nog een keer op uitzending kan, zie je wel verschijnen in de klas binnenkort.

    Jacco

  • 07 Augustus 2014 - 08:52

    Wim Slootmaker:

    Goede morgen Alex.

    Eigenlijk geen verrassing voor ons. Sinds de problemen in Zuid-Sudan, hebben Maatje en ik er wel overgehad: "dat is weer iets voor Alex!"
    En zie, wellicht wordt het weer wat. Wat precies is nog niet duidelijk. Voor je gevoel zit het wel goed denken wij. Fijn voor je om opnieuw andere mensen te kunnen helpen...!
    Sterke en veel wijsheid in de te nemen beslissingen.

    HG Wim en Maatje.

  • 07 Augustus 2014 - 09:06

    Kirsten :

    Ha die Alex! Wat leuk om weer iets van je te horen! Lange tijd geleden zeg! Maar zo te lezen gaat alles goed met je en geniet je van de nieuwe vooruitzichten. Goed joh! Avonturen zijn aan jou wel besteed! Ik kijk er naar uit om je verhalen weer te lezen! Veel succes en geluk! ps. met mij en Rem gaat alles ook prima verder.

  • 07 Augustus 2014 - 09:13

    Luc :

    Hee Alex, heel veel succes met je voorbereiding en mooi dat jij weer op missie mag. Ik ga je belevenissen weer met belangstelling volgen.
    Hartelijke groeten, ook van Petra.

  • 07 Augustus 2014 - 14:32

    Stephanie Meijerink-Tippell.:

    Good afternoon Alex. What ever your future brings, we wish you well, be careful, take care , greetings van ons uit Zwaag Stephanie & Erwin.



  • 07 Augustus 2014 - 16:19

    Neus:

    Mooi verhaal voor een mogelijk nieuw avontuur van kuifje uit Merken.
    Ja, Jacco wacht met smart op je zodat hij je weer kan voeden met nieuwe technieken en inzichten.
    Zou wel overwegen om een wachtwoord op je blog te zetten vriend. De vijand kijkt ook mee en daar bedoel ik niet Jacco mee. Niet 100% veilig maar geeft je iets meer vrijheden in je ongetwijfeld mooie verhalen reeks.
    Greetzzzzzzzzzzzzzzz from Kosofzo.

  • 07 Augustus 2014 - 22:57

    Lyda:

    Hoi Alex,

    Top! Gefeliciteerd.

    Weer een nieuwe uitdaging om aan te gaan.
    Veel succes met de verdere voorbereidingen.

    Groetjes,

    Nick, Lyda en Martijn.

  • 08 Augustus 2014 - 10:17

    Pim:

    Goed gedaan jochie! Je mag weer. Ik zit me nu al te verheugen op al je reisverhalen.
    Veel succes in het vervolg van het proces..
    Met een beemstergroet van Pim.

  • 12 Augustus 2014 - 11:45

    Aafke:

    Alex, Fijn dat je nog een keer op uitzending mag. Verbaas me er over dat je iedere keer zoveel testen, assessments etc moet doen voor je mag gaan. Je zou toch denken dat je psyche inmiddels wel bekend is. Ik lees dat je grenzen toch weer zijn verlegd. En dat na al die vorige assessments.
    Bovenal grote bewondering dat je er weer voor gaat. Ik lees weer graag met je belevenissen mee.
    Succes met de opleiding in oktober/november.
    Groetjes uit het Friese.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 2024
Totaal aantal bezoekers 250092

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: