variatie in werk en ook in werktijden - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Alex Broek - WaarBenJij.nu variatie in werk en ook in werktijden - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Alex Broek - WaarBenJij.nu

variatie in werk en ook in werktijden

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

23 Juni 2018 | Bonaire, Kralendijk

De afgelopen periode kenmerkte zich door een gevarieerd werkaanbod.
In Rincon was er een serieuze bedreiging in de huiselijke sfeer. De vrouw en twee jonge kinderen werden elders op het eiland ondergebracht zodat die in ieder geval een poosje veilig zijn. Deze bedreiging was in verband te brengen met een man die enkele dagen eerder met een vuurwapen was doodgeschoten in de wijk Nikiboko. Al snel was bekend wie verantwoordelijk was voor deze schietpartij, maar de recherche is eerst druk geweest om verder bewijs te verzamelen. Uiteindelijk heeft de verdachte zich vrijwillig aan het bureau gemeld. Een mededader werd opgespoord en aangehouden.
Een bouwvakker was van een dak gevallen en kwam uiteindelijk vijf meter lager met zijn billen op de aarde terecht. Geluk voor hem dat hij niet met zijn hoofd de grond raakte. Nu kwam hij ervan af met ‘maar’ een gebroken heup. De gewaarschuwde Arbeidsinspectie heeft het onderzoek overgenomen en kwam snel tot de conclusie dat er niet veilig was gewerkt. Er werd op hoogte gewerkt en men gebruikte geen harnas.
Bij CoCo Beach was in het weekeind een groot feest met ruim duizend bezoekers. Toen de bar sloot waren enkele gasten daar niet erg over te spreken en uiteindelijk konden we de boel wat sussen. Een groot deel van de aanwezigen vertrok hierna naar het centrumgebied in Kralendijk om daar verder te feesten. Daar hadden ze dan net nog zo’n 15 minuten voor omdat de kroeg daar om 03.00 uur dichtgaat. Om te voorkomen dat er problemen zouden ontstaan hebben we de uitbater dringend verzocht om zijn kroeg te sluiten. En zonder morren stroomde de kroeg leeg en stond er vervolgens een heel grote groep buiten op straat en aangevuld met de lui die vanaf CoCo Beach kwamen was het zo ineens extra druk. File en opstoppingen waren het gevolg, temeer omdat men allemaal nog even voorbij de kroeg wilde rijden en nog wat moesten kletsen met mensen op straat. En dat kan dan ook gewoon. Na anderhalf uur keerde de rust terug en hadden wij eindelijk tijd voor een broodje.
Bij een inbraak in een woning vonden we nog een paar mooie schoenafdrukken op een plastic tafelkleed en op de ruit een paar afdrukken van vingers. Met een beetje geluk kan deze zaak dan ook worden opgelost. Bij woninginbraken wordt de aangifte ter plaatse opgenomen en dan komt de aangever aan het bureau de aangifte ondertekenen. Als er dan toch nog meer weg is dan in eerste instantie gedacht dan wordt dat uiteraard aangevuld.
Via de barioregisseur (een soort wijkagent) kregen we het verzoek te gaan naar een lagere school in Amboina omdat er een leerling met een mes had gedreigd. Het tijdstip dat we daar aankwamen was een beetje ongelukkig omdat het juist speelkwartier (of misschien wel wat langer) was voor de kleuters. En als je er één een ‘high five’ geeft dan willen ze natuurlijk allemaal een ‘high five’. Allereerst kwamen we bij de directrice uit en die had juist twee meiden uit groep 5 die niet meer de klas in wilden (daar kwamen we niet voor). Na veel praten hebben we de meiden meegenomen en afgeleverd in het klaslokaal. De leerkracht vroeg of we nog een praatje wilden houden. Bjorn heeft dit voor zijn rekening genomen. Terwijl wij dit deden was Laurienne opmerkzaam gemaakt dat er een leerling de school wilde verlaten (daar kwamen we ook niet voor). Die is tegengehouden en teruggestuurd.
Uiteindelijk zijn we toch uitgekomen bij juf Josephine van groep 6, want in die groep zat de jongen met het mes. Hem duidelijk gemaakt dat deze attributen niet zijn om mee te dreigen en zeker niet op die leeftijd. Of het veel indruk heeft gemaakt is zeer te betwijfelen, maar hij bood wel zijn excuses aan aan degene die hij had bedreigd. Volgens mij dacht juf Josephine van: “nu de politie er toch is heb ik nog twee leerlingen die niet goed luisteren en misschien wel op een goed spoor gezet kunnen worden door de politie”. Dus die twee pubers zijn ook nog even tot de orde geroepen (daar kwamen we dus ook niet voor). Om te voorkomen dat we nog meer opvoedkundige praatjes moesten gaan houden heb ik Laurienne en Bjorn duidelijk kunnen maken dat dit toch echt een verantwoordelijkheid is van de leerkrachten en de school.
Op een nacht was door een Europese Nederlander geprobeerd de vlag van Bonaire te stelen. Tenminste hij was druk bezig de vlag te strijken. Alleen hij had de pech dat juist iemand passeerde van het Openbaar Lichaam Bonaire en die ook nog eens verantwoordelijk was voor de vlaggen. Dus de Nederland werd op de film gezet bij zijn bezigheden en de aangifte werd gedaan. De verdachte werd aan het bureau ontboden (hij kwam niet, hij kwam later en uiteindelijk kwam hij veel later) en daar is hij toen aangehouden en na zijn eerste verhoor in verzekering gesteld. Na een nachtje in de gevangenis is hij nog een keer bevraagd wat zijn plannen waren met de vlag. Een duidelijk antwoord kwam er niet uit.
Nu ik het toch over vlaggen heb. Als je geslaagd bent voor je examen gaat er geen vlag in top. Nee, je spuit op de autoruiten de letters ‘geslaagd’ en laat je dan rondrijden en maakt daarbij zoveel mogelijk lawaai. Om het nog mooier te maken rijden er dan een groot aantal voertuigen met daarin de geslaagden als een lint door Kralendijk en vooral over de boulevard.
Tijdens een van de zeven (!) nachtdiensten in de maand juni hebben we de kustwacht nog ondersteund bij de controle van twee bootjes die zonder verlichting vanuit de richting Curaçao kwamen aanvaren. Er werden geen illegalen en/of drugs aangetroffen. De opvarenden hadden wel een merkwaardig verhaal waarom ze juist midden in de nacht daar voeren.

En dan waren er ook nog een aanrijding met twee gewonden, een uitgebreide aangifte van bedreiging met de dood, baldadige jongelui op een schoolplein, een bemiddeling bij een ruzie op straat tussen familieleden, een diefstal van een flesje met sterkedrank uit een kleine supermarkt, een dronken jongen die problemen maakte met zijn moeder, diefstal van geiten, een dronken vent die in een snack/restaurant de grond verkoos als slaapplek en niet meer wakker te krijgen was. Na wat moeite kregen wij hem toch wakker en heeft hij eerst zijn biertje betaald en toen hebben we hem naar buiten begeleid. Stom, stom, stom; hij had zijn biertje laten staan! Ook hebben we twee verdachten van een woningoverval overgebracht vanuit de gevangenis naar de Rechter-Commissaris en weer terug. Dat ‘weer terug’ kwam omdat de Rechter-Commissaris had bepaald dat deze verdachten nog moesten worden gehouden.
Stinapa (stichting nationale parken), een beheersorganisatie van de natuurgebieden op Bonaire had onze ondersteuning ingeroepen omdat er een man met een harpoengeweer aan het vissen was voor de kust, dat dan weer onderdeel uitmaakt van Bonaire National Marine Park.
En alsof het allemaal nog niet genoeg is kreeg ik via de Whatsapp van een zekere Sjoerd, die hier een half jaartje te werk is gesteld, een berichtje van een grote berg vuilniszakken bij de zoutpannen. Nee, ik heb er niets mee gedaan, maar dat kwam meer omdat ik in een cyclus van nachtdiensten zat. Ik heb niet teruggelezen dat er drugs in de zakken zaten of dat de politie het toch nader heeft onderzocht. Het is zeker opgehaald door de vuilophaaldienst.
Soms is het ook weer goed dat de huisnummers niet op de woningen zijn aangebracht en het een groot doolhof is welk huis nu precies in welke straat ligt. Bij het actief zoeken naar een verdachte die buiten heterdaad kon worden aangehouden kon ik het huis waar hij moest wonen dus niet vinden. Dit voorkwam deze keer in ieder geval zijn aanhouding, want hij was reeds aangehouden, verhoord en al weer in vrijheid gesteld. Alleen dat vermeldde de sheet in de briefing niet (had ik dat al niet eerder meegemaakt?!)…

Momenteel is er veel geschuif in het rooster. Dit komt omdat recent Geertruida en Martijn van de Nationale Politie naar Nederland zijn teruggekeerd na één jaar ondersteunen van het Korps Politie Caribisch Nederland. Volgende week vertrekken Frank en Bauke van de Koninklijke Marechaussee die hier dan vijf jaar hebben gewerkt. Verder moet er bijstand worden geleverd aan Saba in verband met carnaval en zijn er negen politiemensen gestart met de opleiding politiemedewerker niveau 4. Zij zijn voor een periode van zes maanden uit geroosterd, ook vanuit Saba, dus die plekken moeten daar dan ook weer worden opgevuld. Dus de recente aanvulling van de geslaagde agenten is in aantallen tenietgedaan. Zo blijft het dus met kleine groepjes de diensten doen. Ik heb nog geluk dat ik niet te vaak meer kan worden ingezet om een dubbele dienst te draaien omdat er geen gelegenheid is om die teveel gedraaide uren hier ook weer op te nemen voordat ik terugkeer naar Nederland. Om dezelfde reden kon ik niet als vrijwilliger naar Saba. Had daar graag een bijdrage geleverd temeer omdat Saba onderdeel is van de BES-eilanden (Bonaire, Sint-Eustatius en Saba). Bonaire gelegen benedenwinds en de andere twee bovenwinds en 900 km verderop.

Ik ben er klaar voor! Ik moet er wel klaar voor zijn want het stond in de krant; Bonaire is klaar voor het orkaanseizoen. De politie, de brandweer, het ziekenhuis en het openbaar lichaam Bonaire hebben de plannen op elkaar afgestemd, extra goederen opgeslagen en iedereen weet wat hij/zij moet doen. Nu maar hopen dat er geen orkaan komt in de periode juni tot november (en ook daarna natuurlijk niet) want ik weet echt niet wat ik moet doen. Instructies volgen hoop ik dan maar.
Voor de lezer die nu denkt dat het hier niet gebeurd dan kan ik vertellen dat de kans inderdaad een stuk kleiner is in vergelijk met de bovenwindse eilanden, maar in het verleden zijn hier onder andere mooie zandstranden bij Pink Beach verdwenen als gevolg van orkaangeweld.

Vanuit Nederland kwamen weer twee sportdocenten over om het volgende blok Integrale Beroepsvaardigheid Training te geven. Het schietonderdeel was de vorige keer al afgetoetst dus deze keer konden we wat meer oefenen. Het middagdeel bestond wel uit een toets, namelijk de aanhoudings- en zelfverdedigingstechnieken. In de kleedkamer van de brandweer kon ik aantonen dat ik nog steeds voldoende vaardig ben in het gebruik van de geweldsmiddelen. Geslaagd dus!
Nog één onderdeel te gaan, namelijk de geweldstoets. Die doe ik dan maar als ik terug ben in Nederland.

Doeg!

• 23 Juni 2018 - 20:58

Lyda:

Hoi Alex,
    Zo te lezen heb je het maar druk met grote en kleine misdaad. Je bent er in ieder geval niet voor niets, en afwisselend blijven de werkzaamheden ook.
    Mooie foto's weer.
    Groetjes Lyda en Nick.

• 23 Juni 2018 - 21:56

Gerrit:

Hoi Alex,
    Weer een verslag vol met werk gerelateerde zaken
    die je daar in rappe afwisseling voorbij ziet komen.
    Daar tussen door zie je steeds weer kans om ons een blik
    te gunnen van datgene wat je buiten de dienst uren allemaal
    tegenkomt.
    Een mooi verslag met weer een serie mooie foto's.
    Bedankt.

Gerrit.

• 24 Juni 2018 - 14:31

Ellen:

Mooi verslag, Aruba achter je gelaten en weer volop aan het werk, heel wat gaande daar, je zult je zeer nuttig voelen!! Niet meer geplaagd door vervelende stenen?
    Ook nog auto's beklad, je laten rond rijden en hoop lawaai gemaakt? Je bent ten slotte ook geslaagd

• 25 Juni 2018 - 16:20

Amy:

Lieve Alex,

Weer genoten van je verslag! Je bent er maar druk mee!
    Heb je nog tijd om te genieten van je vrije tijd?
    Enige nadeel is je nachtdiensten...hahaha
    Verder alleen maar avontuur en genieten .

xxxz

• 25 Juni 2018 - 18:05

Ted Oud:

Weer leuk om te lezen.

• 25 Juni 2018 - 18:19

Ankie:

Hey Alex,

Pas goed op jezelf en hou nog even vol.
    Tot snel.

• 26 Juni 2018 - 08:07

Bert En Margaret:

Alex,

Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je examen!
    Het is met recht de gaande en de komende man (vrouw).
    Er is genoeg werk te doen met voldoende afwisseling.
    Leuk dat je ons telkens weer laat meedelen in je belevenissen!

Tot een volgend verslag.

Bert en Margaret

• 26 Juni 2018 - 14:45

Eugène:

Je maakt toch wat mee op zo'n eiland Alex. Blijf genieten en je ding doen. Ik lees tussen de regels door dat het einde van de uitzending in zicht komt, klopt dat? Wanneer is de terugreis?
    Greetz Eugène

• 27 Juni 2018 - 20:00

Peter D:

He vriend weer een prachtig verslag van al je belevenissen. Keep up the spirit Alex maar dat gaat zeker lukken.

• 29 Juni 2018 - 12:16

Claudia Dompeling:

Alex,

Fijn om de afwisseling in het werk te lezen. Denk dat je daar meer mee maakt dan hier.
    Is hier behoorlijk rustig de laatste tijd. Gelukkig maar? Ach...

Hopelijk krijg je nog nadere instructie mocht er een orkaan jullie kant op komen!
    Lijkt me wel zo prettig, maar het is te hopen dat het meevalt.
    Was de vorige keer al behoorlijk heftig, dus nu maar hopen dat ze bespaard blijven.

Succes en tot je volgende verslag maar weer. ;-)

Groetjes Claudia.

• 04 Juli 2018 - 14:49

Hans Van Kouwen:

Beetje laat maar ook wij zijn net terug van vakantie. Druk druk druk maar weer op dat eiland van jou. Nog even en dan mag je weer terug naar huis. Maar dat duurt nog 3 of 4 verslagen. Tot dan kijk ik maar weer uit naar het volgend verslag.
    Doeg.

Hans van Kouwen.