geëmigreerd naar Caribisch Nederland - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Alex Broek - WaarBenJij.nu geëmigreerd naar Caribisch Nederland - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Alex Broek - WaarBenJij.nu

geëmigreerd naar Caribisch Nederland

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

18 September 2017 | Bonaire, Kralendijk

Het ging toch allemaal niet zo snel als verwacht. Verbazen deed het mij eigenlijk niet, want ik ben al eens vaker weggeweest om in een ander land te gaan werken. Overigens ik weet dat het ook binnen één week kan.
In ieder geval ben ik tot 27 augustus blijven werken en daarna mocht ik ook daadwerkelijk vertrekken. Dat was ook gelijk de datum dat mijn vakantieverlof inging. Maar van vakantie kwam niet veel terecht. Er moesten nog tal van zaken geregeld worden en het één was wat makkelijker dan het ander.
Belangrijk was het zogenaamde ‘klik-gesprek’ met de leiding op Bonaire. Nooit van gehoord, maar het is een gesprek om even wat te kunnen vragen, toelichten en eigenlijk gewoon even elkaar horen. Niks mis mee, maar ook deze keer ging het via Skype. Dat was vorige keer al een gedoe en nu ging het ook niet geheel zonder problemen. Ik zat er helemaal klaar voor, maar mijn mobiel ging niet af, maar via de laptop kwam het gesprek binnen en waren de korpschef en hoofd bedrijfsvoering van het Korps Politie Caribisch Nederland vanaf Bonaire in beeld. Zelfs hoorbaar, maar mij konden ze helaas niet verstaan. Snel een stuk papier gezocht en daarop geschreven dat ik zou terugbellen en dat geprobeerd in beeld te krijgen. Niet dat ik de telefoonnummers zo paraat had, maar na wat speurwerk kon ik Barend toch bellen. Dat was in ieder geval een stuk eenvoudiger; praten en gehoord worden. Inmiddels werd er vanuit Kralendijk weer naar mij gebeld en via mijn mobieltje en het beeld van de laptop het gesprek gevoerd. Enige lastige was dat ik mezelf als echo hoorde en daarom was de verstaanbaarheid van de anderen soms wat lastig.
Dezelfde avond kreeg ik bericht dat het gesprek positief was ontvangen en dat ik welkom ben op Bonaire en dat nu mijn vertrek op 10 september was.

Op één van de zonnigste en warmste dagen van augustus had ik een afspraak op het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag voor het voorbereidingsgesprek met een dame van het team 3W (wereld wijd werken), personeel buitenland, Caribisch Team. Een gesprek van een uur over allerlei (financiële) zaken die verband hielden met mijn uitzending. Vanwege het weer had ik de keuze gemaakt voor korte broek en shirt en paar nette schoenen. Moet eerlijk bekennen dat ik de enige was in de toren van dit Ministerie met deze kledingkeuze. Kostuum, overhemd met stropdas en rok of mantelpakje was daar veelal de dresscode.
De vlucht naar Bonaire werd aangevraagd en ik kreeg toestemming om een extra koffer voor 23 kg mee te nemen, dus een totaal van 46 kg aan bagage. Niet veel voor een periode van 1 jaar en met de wetenschap dat er ook nog 2 soorten uniformen mee moeten inclusief het steekwerend vest en bewapening.
Met antwoorden op de vragen die ik had, maar ook nog wat vraagtekens de rest van deze warme dag op het strand van Castricum lifeguard geweest.

Omdat ik één jaar op Bonaire ga wonen en werken moet ik mij ook nog eens gaan uitschrijven uit de gemeente Langedijk. Woon ik er net en moet ik al weer vertrekken. Sterker nog; ik ga officieel emigreren. Die had ik in mijn leven nog niet meegemaakt, dus vanaf 14 september ben ik dan geëmigreerd en ook nog eens ‘ridder te voet’ omdat ik ook mijn auto die dag heb verkocht.
Gelukkig kreeg ik de medewerking van Bart zodat ik met een dienstauto nog een keertje naar Broek op Langedijk kon rijden, mijn laatste nacht daar kon slapen en mijn bagage op kon halen dat meegaat naar Bonaire.
Die 14e september las ik het bericht dat Patrick (uit de periode opwerkingstraject Ukraine) naar Sint-Maarten gaat. Kort daarop een Whatsapp bericht en ‘kussies’ van mijn maten Patrick, Rudy en Peter uit de missie Cyprus die ook onderweg zijn vanaf Eindhoven naar Sint-Maarten. En ook Margriet en Dirk (missie Lesbos) gaan helpen op Sint-Maarten.
En als ik niet naar Bonaire zou zijn gegaan, dan was ik ook onderdeel gaan uitmaken van de groep van bijna 50 politiemensen om te gaan helpen bij de politiezorg op het door de orkaan Irma getroffen Sint-Maarten.
Vrijdag 15 september was het dan eindelijk zover dat ik door Arien uit Monnickendam naar Schiphol werd gebracht. Bij vertrekhal 2 troffen wij nog Ron voor het uitzwaaien namens de eenheid Noord-Holland in de hoedanigheid van coördinator internationale betrekkingen.
De eerder die week aangeschafte personenweegschaal had zijn waarde bewezen, want ik zat voor beide tassen net onder de 23 kg, dus kon ik die tassen gerust aanbieden bij een medewerkster van de KLM die ze keurig voorzag van een label en sticker.
Nog snel een bakkie koffie met Arien en Ron gedaan bij La Place bij de aankomsthal op Schiphol en toen afscheid genomen van elkaar.

Over de vlucht niets dan goeds te melden. Het duurde 10 uur, maar ik vertrok om 12.15 en arriveerde om even voor 16.00 uur. Best ‘kort’ en mooi weer op Bonaire. Ik werd opgewacht door Michiel en die bracht mij naar het verhuurpunt voor mijn auto. De eerste maand rijd ik een Toyota pickup. Die laadbak is dus uitermate geschikt voor het vervoer van mijn duikspullen, surfplank en kite-uitrusting. Oh sorry, nu lijkt het even dat ik op vakantie ben en uitermate sportief bezig ga zijn…
Niets is minder waar, ik ben hier tenslotte voor mijn werk. Er is woonruimte geregeld bij Waterlands Village in een bungalowpark met 24 huisjes op een steenworp afstand van de luchthaven. Het park is gebouwd op een kunstmatig aangelegde lagune en in het midden van het park een klein zwembad. Een fantastisch plek en het past ook nog eens binnen het budget. Voorlopig blijf ik hier één maand wonen en dan moet ik in ieder geval verhuizen omdat de eigenaar dan even zijn huisje wil gebruiken. Of ik krijg een ander huisje op het park of ik ga elders op het eiland wonen. Ik vermoed het laatste omdat ik dan kan kiezen voor een huisje met een extra slaap- en badkamer zodat ik ook al mijn vrienden kan ontvangen. Ik ga het meemaken en zal jullie daar gerust verder over berichten. Inmiddels ben ik een beetje bijgekomen van het tijdverschil en word ik op een normale tijd wakker. Wel moet ik nog wennen aan de warmte hier. Overdag 30 graden + en ’s nachts niet kouder dan 27 graden. In mijn tijdelijke bungalow is het binnen zo’n 34 graden.

Doeg!

  • 18 September 2017 - 19:46

    Amy:

    Lieverd, veilig aangekomen. Prachtig plek! Nu nog even bijkomen van je jetlag. En snorkelen enz nu het nog kan... xxx

  • 18 September 2017 - 20:03

    Rona Speets:

    Hoi Lex. Heb je verslag gelezen en wil je veel suc6 en werkplezier wensen. Weer een andere werkplek met uitdagingen. Groetjes Rona

  • 18 September 2017 - 20:08

    Lyda:

    Hoi Alex,

    Dat ziet er goed uit, nu even bijkomen en alvast het eiland een beetje verkennen voor het echte werk
    gaat beginnen.
    Heel veel succes!

    Groetjes,

    Lyda, Nick, Martijn en Shera.

  • 18 September 2017 - 20:14

    Jeroen Vergouw:

    Veel succes en denk ook wel plezier!

  • 18 September 2017 - 20:14

    Danielle Prins:

    Hey Alex, heel veel plezier en succes daar! Wacht het volgende verslag weer af. Groetjes vanuit een koud en regenachtig Nederland

  • 18 September 2017 - 20:25

    Monique:

    Lieve Alex, heel veel succes, plezier, ervaringen en geluk gewenst, take care dikke kus, liefs Mo

  • 18 September 2017 - 20:27

    Claudia:

    Hoi Alex,

    Gelukkig veilig aangekomen met al je hebben en houwen! Dat is mooi!
    Hopelijk wordt alles een beetje oké geregeld daar voor je. We gaan het lezen. ;-)

    Geniet nog even voordat je echt te werk moet!
    Ga je volgen en ben benieuwd naar wat je allemaal gaat meemaken.

    Succes daar en stuur maar een beetje zon en warmte deze kan op!
    Hier is hier helaas al herfst. Snik...

  • 18 September 2017 - 20:29

    Peter Dijks:

    Hoi Alex. Mooi verhaal. Ik blijf je volgen. Geniet en werkse daar. Tot ziens.

  • 18 September 2017 - 21:10

    Marja & Ronald, Purmerend:

    Hoi Alex,

    Wij wensen je een fijne tijd toe op Bonaire. We blijven je uiteraard volgen via je verslagen.
    Succes......

    Ronald & Marja

  • 19 September 2017 - 07:07

    Aafke:

    Alex,
    Veel plezier op Bonaire. Bijzonder dat je ook daadwerkelijk moet emigreren.
    We lezen graag mee met je belevenissen.
    Groet. Aafke.

  • 19 September 2017 - 07:44

    Larisa:

    Hai kanjer. Wat verschrikkelijk leuk.wonen op bonaire. Jij komt nog es ergens. En die korte broek super kan alkeen jou gebeuren. Groetjes Larisa

  • 19 September 2017 - 09:09

    Carrie Knip:

    Hoi Alex
    Heel veel succes met je werkzaamheden. Ik kijk met belangstelling uit naar je avonturen.
    Hartelijke groetjes vanuit regenachtig Rotterdam.

  • 19 September 2017 - 09:21

    W:

    Goede morgen Alex. Zojuist je verslag binnen gekregen.

    Weer een nieuwe uitdaging. We wensen je daarbij veel succes toe en een fijn verblijf. Geniet er maar van. Hier is de herfst al ingetreden. Veel regen gehad. We kijken uit naar je volgende verslag.

    Hartelijke groeten van Maatje en Wim

  • 19 September 2017 - 11:14

    Hans Van Kouwen:

    Hoi Alex,

    Je kleding in orde, vlucht goed gegaan, mooi weer daar (ook 's nachts ;-) en dan ook nog eens een mooi onderkomen. Goed geregeld dus. Nou je avontuur kan beginnen. Blijf veel schrijven en natuurlijk veel (heel veel) foto's. Veel plezier daar en werkse.

    Doeg, Hans van Kouwen.

  • 19 September 2017 - 12:22

    Bert En Margaret:

    Hallo landverhuizer,

    Geëmigreerd naar een prachtig eiland..., té gek!
    Opnieuw een fantastische uitdaging, waarmee wij je heel veel succes wensen.

    Kunnen wij alvast reserveren voor de extra logeerruimte als je een definitief onderkomen hebt?
    Het kon wel eens druk worden met boekingen!

    Geniet met volle teugen van je vrije uurtjes op Bonaire.

    Bert en Margaret

  • 19 September 2017 - 12:31

    Jolanda Verhagen :

    Hi Alex, heel veel succes daar en na het werk lekker genieten. Wie weet tot ziens. . . . .

  • 19 September 2017 - 12:51

    Jan Dekker:

    Heel veel succes daar en werk ze stuur een beetje zon richting noord Holland

  • 19 September 2017 - 12:59

    Eugène:

    Hai topper, ziet er niet verkeerd uit. Veel suc6 en plezier! Nog niet naar de "kapper" geweest zie ik.

  • 19 September 2017 - 17:22

    Tonny En Kees Planken:

    Heel veel succes en niet te bruin worden als wat kan zonnen tussen het harden
    werken we volgen je weer.Dag en veel geluk daar!

  • 19 September 2017 - 19:19

    Alex Deen:

    Hoi Alex,

    Wat een heerlijk idee..1 jaar.. man, man, wat ga je ons missen! Wij hebben vooruitzicht spruitjes-zuurkool-boerenkool..kortom veel met R zeg maar. En jij, ....alleen maar heerlijke tropische verassingen natuurlijk .. Geniet met teugen Alex .. en maak er een onvergetelijke missie van! Met een (jaloers) schuin oog zal ik jullie volgen.
    Lieve groet,
    Leny & Alex Zaandam

  • 19 September 2017 - 19:43

    Brom:

    Hallo vriend,

    cón ta bai? Dit bo a un bon biaha na bonaire. Ami spera bo a un bon tempu í deseá bosonan e mehor.

    Of te wel ik hoop dat je een goede reis gehad heb en wens je veel plezier op Bonaire.
    Alleen dat verhaal over die pick-up ....Voor een zwembroek en een snorkel, meer zal het toch niet worden,
    was en Volkswagen polo toch ook goed genoeg geweest. Voor de brandstof prijs hoef je het in ieder geval niet te laten. ( nog steeds per gallon ipv. liters ? ) Ook je tijdelijke verblijf adres klinkt niet verkeerd.
    hopi bon.

    We houden contact,

    Brom

  • 20 September 2017 - 09:50

    Alexandra:

    Echt super zeg!

    Kus

  • 20 September 2017 - 21:44

    J:

    Hoi Alex,
    Klinkt allemaal niet verkeerd, je wachten wordt rijkelijk beloond.
    Ga genieten van al het mooie!!!!

  • 21 September 2017 - 19:18

    Johnny Hagenaar:

    Be safe maatje..

  • 22 September 2017 - 17:40

    Manon:

    Wat een heerlijke foto's. Je start is goed! Hopelijk wen je snel wat meer aan de temperatuur. Ben heel benieuwd hoe je je nieuwe werkomgeving gaat ervaren. En wel batidos drinken hè!!!

  • 23 September 2017 - 01:03

    Peter Op Sint M:

    Hoi Alex zo te lezen heb je een goede start. Veel succes kerel.
    Hier op stM zijn de omstandigheden redelijk basic of minder. Dichtbij maar toch verweg.
    Laterrorisme

  • 29 September 2017 - 18:39

    Arianne:

    Hallo Alex,

    Eindelijk weer je reisverslagen gevonden, nu voor locatie Bonaire. We gaan je weer volgen !!
    Het Hollandse weer zal je zeker niet missen :) het regent momenteel pijpenstelen + een lekkere flinke onweers bui. Succes daar !!
    Arianne

  • 29 September 2017 - 20:18

    Bromsnor:

    Als de drop pot leeg is, je trek heb in zuren haring in tomatensaus, pepernoten, hagelslag of andere Hollandse lekkernij. Laat het me weten !!! Ik heb contacten met die luchtbrug naar St. Maarten en voor mij...vliegen ze wel een stukkie om.


    Groet Brom

  • 01 Oktober 2017 - 11:46

    Annette Kriek:

    Wauw Alex Rene, tis weer wat anders he dan wonen bij de bullekerk te zaandam...Temet einde van de wereld zit je....lekker warm dus daar? je hebt een leuk heus hoor..ben toch een bietje jaloers hoor wat een kans zeg...

    hou je goed daar alex rene, smakkerd van mij en zus...
    xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 1016
Totaal aantal bezoekers 250075

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: