vertrek uit Nederland, aankomst op Cyprus - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu vertrek uit Nederland, aankomst op Cyprus - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu

vertrek uit Nederland, aankomst op Cyprus

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

21 Februari 2009 | Cyprus, Nicosia

13 februari 2008 is mijn vredesmissie naar Cyprus dan ook echt begonnen. Nog een laatste keer in mijn vertrouwde omgeving en op weg naar het bureau in Monnickendam. Ik trof daar Paul en mijn vaste maat Daniëlle, later kwamen daar ook Arjan, Marion, Mark en Arien. Nog gezellig koffie gedronken met elkaar en ook de burgemeester van de gemeente Waterland en zijn vrouw schoven aan. Wie kan dat tegenwoordig nog zeggen dat je wordt 'uitgezwaaid' door de eigen burgemeester.
Rond 11.45 uur werd het dan toch echt tijd om te vertrekken. Toch wel een beetje raar gevoel, maar ik kom weer terug!
Arjan en Paul brachten me naar de luchthaven en omdat we daar toch wel wat vroeg waren hebben we eerst maar even goed geluncht. Hierna verzameld bij de andere missiegangers met familie en bekenden. Ook Fred van het KLPD was van de partij om gedag te zeggen en de laatste nieuwtjes en belangrijke zaken werden nog uitgewisseld. De procedure van verder vertrek zal ik jullie besparen. Om 15.00 uur ben ik de lucht in gegaan en om 21.00 uur zette de piloot het vliegtuig neer op de grond van de internationale luchthaven in Larnaka.

De ontvangst daar was aller hartelijkst. Het hele Nederlandse contingent stond ons op te wachten. Alleen Peter was er niet bij omdat hij 'on call' dienst had in Nicosia.
Na een goed uurtje rijden kwamen we aan bij het Hilton hotel in Nicosia. Peter was daar om ons welkom te heten. De kruier die we zagen was al heel snel verdwenen toen bleek dat hij ongeveer 20 stuks bagage moest gaan wegbrengen naar de kamers. Nu moest ik m´n eigen bagage (totaal ongeveer 90 kilogram) naar m'n kamer vervoeren en de volgende dag in omgekeerde volgorde.

Zaterdag was de 1e dag van de introductiecursus op de UNPA (United Nations Protected Area). Dit is de oude luchthaven van Nicosia die in gebruik is als hoofdkwartier van de UN. Alvast stapels papieren doorgenomen en moeten invullen, maar we waren vlot klaar en hierna zijn Ed, Matthijs en ik naar Pyla gebracht. Een autorit van ongeveer 1 uur rijden.

Aan de rand van de bufferzone ligt een wijkje met nieuwbouwhuizen en in
één van de appartementen heb ik mijn intrek genomen. Een prachtig appartement met balkon en een dakterras. Het voelt als een vakantiehuisje, maar dan voor een langere periode te gebruiken. Echt super!
Ed en Matthijs wonen op zichtafstand.
De vorige bewoner had alvast wat eerste levensbehoeften achtergelaten en ook een fles alcoholisch vocht als welkom.
's Avonds hebben we met z'n drieën in een Turks Cypriotisch restaurant gegeten. Omdat het Valentijn was werd er live muziek gespeeld. We waren blij dat we (als enigen) buiten op het terras zaten, want de muziek stond zo knetter hard dat normaal praten echt niet mogelijk was, laat staan elkaar verstaan. En het is nog even wennen dat het avondeten hier pas omstreeks 21.00 uur start. Toen wij weggingen zat het restaurant nog vol.

Zondag een vrije dag en op maandag zijn we opgehaald om op de UNPA de introductiecursus verder te volgen. Om te voorkomen dat ik elke dag ruim 2 uur kwijt ben aan reizen, heb ik die dagen mijn intrek genomen bij Ruud. Hij heeft een appartement in Nicosia. Een ander voordeel was ook dat we als Nederlanders samen konden optrekken. Goed voor het kennismaken met elkaar en het onderhouden van de contacten met Peter (sinds december 2008 op Cyprus).
Tijdens de cursus veel theorie ontvangen van zo'n beetje alle 'hoofden' van afdelingen, de partijen waarmee wordt samengewerkt en ook wat er van ons wordt verwacht. Een snelcursus herkennen van explosieven, het rijden met een 4 wheel drive, een ME-achtige opleiding, brandbestrijding, werken met de computer etc. Soms een herhaling van wat ik in Nederland al had gehad, maar soms ook een goede opfrissing. Er werd ook lang stilgestaan bij de zaken die we wel en ook zeker niet mogen doen, vooral op gebied van bezoeken aan bars, cabarets en prostitutie. Veiligheid, integriteit en discriminatie waren ook belangrijke items. Een zekere vorm van sexuele voorlichting ontbrak ook niet, met een lesje hoe gebruik ik een condoom en hoe ziet zo'n vrouwen condoom er uit. Ja werkelijk aan alles wordt gedacht.
En uiteraard moest er een bankrekening worden geopend om m'n loon te kunnen ontvangen, de cheque met een voorschot op mijn eerste loon (1932 euro voor 2 weken!). De eerste maand is wat meer, maar daarna krijg ik beduidend minder betaald. De cursus was met collega's uit Ierland, Kroatië en El Salvador en werd gegeven door 2 Australiërs.
Ondertussen ben ik er helemaal klaar mee en uiteraard ook klaar voor.
Maandag mijn eerste echte werkdag.

Gisteren hadden we ons eerste 'feestje', de mug-in van de nieuwkomers in ons eigen clubhuis van UNPOL (United Nations Police) op de UNPA. Een gezellig samenzijn van bijna alle collega's van UNPOL en andere genodigden. Deze avond was er speciale aandacht voor de slachtoffers van de bushfires in Australië. Er werd ruim geld opgehaald voor deze slachtoffers en het geld zal via het Rode Kruis op de goede plaats terechtkomen.

En momenteel ben ik weer teruggekeerd in Pyla en heb ook de beschikking over internet. Een drukke week achter de rug en daarom was het ook niet mogelijk eerder te berichten. Deze keer een lang bericht, maar verwacht niet dat ik altijd zo'n lang verhaal zal gaan schrijven.
In ieder geval zeer bedankt voor de reacties op de vorige berichten. Het is leuk te lezen.
Ik zal af en toe ook wat foto's gaan meesturen, maar moet nog wel wat meer bedreven raken in hoe dat allemaal werkt.

Enne, het weer is slecht. Eén dag helemaal droog, maar er valt de laatste tijd heel veel regen. En het is ook niet bepaald warm te noemen. Dikke sokken, een trui en lange broek zijn echt noodzakelijk. Maar verder geen klagen.

Doeg!

  • 21 Februari 2009 - 17:06

    Bromsnor:

    Goed te weten dat je in ieder geval op de plaats van bestemming ben aangekomen. Hoe die vrouwencondooms werken hoor...je op jouw leeftijd onderhand toch wel te weten.Leuk dat de saamhorigheid onder de "dutchies" prima is. Je moet toch samen die klus klaren niet waar.Zeer benieuwd naar je verdere ervaringen..groeten vanuit een eveneens regenachtig Nederland..
    Brom.

  • 21 Februari 2009 - 17:28

    Bert En Margaret:

    Alex,

    Reikhalzend keken wij uit naar je eerste reactie vanaf Cyprus.
    Fijn te lezen dat alles naar wens verlopen is.
    Het echte "missie" werk is nu begonnen..., ga ervoor!

    Weet dat we aan je denken..., je niet vergeten.

    Ontvang de hartelijke groeten,

    Bert en Margaret

  • 21 Februari 2009 - 17:40

    Joke:

    Hoi Alex ben vandaag weer thuis gekomen vanuit Turkije, een heerlijke week gehad redelijk goed weer, en lekker bruin geworden. 1 dag regen dus mag niet klagen ben toen bij een vriendin thuis geweest, op kraamvisite bij haar dochter net bevallen van een zoon erg leuk, ook om te zien hoe dat daar allemaal gaat .nu weer aan de was en strijk dat hoort er ook weer bij week na zo'n weekje verwennerij in een ultra all incl hotel.nou dat was het weer voor ff veel succes en tot de volgende mail gr joke

  • 21 Februari 2009 - 18:44

    Ton:

    Hoi Alex,

    Heb nu avonddienst in Purmerend en zat al te wachten op een eerste "levens" teken (blijf toch een beetje ambu taal uitslaan) van jou uit Cyprus. Leuk om te horen hoe het je vergaat, dat het goed gaat en dat er een leuke groep zit. Veel succes morgen, maandag, op je 1e werkdag daar. Tot je volgende berichtgeving.

    Ton K.

  • 22 Februari 2009 - 09:26

    Aal, Mart En Wout:

    Hallo,

    Leuk om te lezen hoe de reis en dergelijke is verlopen. Jammer dat het nog geen mooi weer is, maar dat zal vast niet lang duren. Hier is het grijs en saai. Mart ligt in bed met zware rugklachten dus daar is op dit moment geen lol mee te beleven. Hij heeft nog 6 weken om op te knappen. Verder gaat alles goed hier. Werkse van de week en we houden de berichten in de gaten.

    Liefs Aal, Mart en Wout

    ps: zo'n salaris wil ik ook wel!

    pps: Noor doet het met Wouter

  • 22 Februari 2009 - 10:06

    Nick En Lyda:

    Hoi Alex,
    We zijn blij dat de reis en aankomst goed verlopen zijn, jammer dat het weer niet mee zit, maar dat zal nog wel anders worden.Zo'n salaris willen wij ook wel (grapje)nog een goed verblijf gewenst en we wachten met spanning op je volgende verslag
    Nick, Lyda en Martijn

  • 22 Februari 2009 - 16:05

    Dirk:

    Alex,
    Eerst even stiekem de reacties van anderen afgewacht. Ik ken hen niet allemaal maar weet dat ze allemaal je het beste toewensen komend half jaar.
    Die reacties zijn soms nog verrassender dan wat jij te vertellen hebt.
    Hulde aan "bromsnor" met zijn opmerking over zijn "wat je op jouw leeftijd hoort te weten". Ik houd van zulke humor.
    Ook ik ben benieuwd naar wat je nu weer gaat beleven en ons regelmatig laat weten.
    Het bericht van jou dat de reis en ontvangst goed verlopen zijn doet me goed.
    Samen met je collega's daar er tegenaan. Doen!
    En verder... de reacties op je salaris van Aal, Mart, Wout, Nick en Lyda.
    Het lijkt een dijk van een inkomen maar wanneer alle kosten op Marken gewoon doorlopen en je daarnaast je appartementje moet huren, met alles er op en eraan, zou het wel wat meer mogen zijn.
    Alex, gooi nog lekker wat foto's op de site zodat we kunnen zien wat je daar doet en meemaakt.

  • 22 Februari 2009 - 18:14

    Amy:

    Lieve Alex,

    Blij om je eerste berichtje te lezen!
    Begon al te denken dat vijandige troepen je hadden ontvoerd...
    Maar goed, gelukkig weet ik dat je je mannetje staat, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
    Net als tijdens je reizen schrijf je ook nu een `pakkend` bericht. Ongekend de inhoud, waar ze je urenlang mee zoet hebben gehouden.. Natuurlijk grotendeels noodzakelijke info, maar het andere deel....! Wat denken ze, er komen van die Nederlanders die gedragen zich doorgaans niet...
    Ik steel dagelijks de blits en prijs mij gelukkig met je bolide!!!
    Gioia roept iedere dag dat ze mee wil en dat het dak open moet, maar dat feest gaat voorlopig nog niet door! Het weer in NL laat te wensen over, net als op Cyprus blijkbaar...
    Succes met je eerste echte werkdag...

    Heel veel liefs en een zoen,
    Amy, Stef en Gioia

  • 23 Februari 2009 - 08:01

    Fred :

    Hoi Alex, leuke site en wat een geweldige foto daar in die vertrekhal op Schiphol !!!!
    Die klassefoto ziet er ook goed uit; echt terug in de schoolbanken
    Ik blijf je volgen enne ...blijf genieten
    Fred van HET KLPD ;-)))

  • 23 Februari 2009 - 08:24

    Kirsten:

    Maandagmorgen half 11, met een kopje koffie in de hand heb ik eindelijk even de gelegenheid om in alle rust je bericht te lezen.

    Zo te lezen ben je goed aangekomen, hartelijk onthaalt en voorzien van de meest "noodzakelijkste" informatie hahaha... Ja, je lacht er wel om, maar wat nou als je die ene leuke griekse schone tegen het lijf loopt en je hebt geen idee hoe 't werkt? Anyway, ik heb er hartelijke om gelachen en ben nu al benieuwd naar het vervolg van je avonturen!

    Hier in Hoorn alles goed, lekker zijn gangetje. Je krijgt de hartelijkste groeten van Tonny en Cees, daar zijn Rem en ik vorige week wezen eten. En je had helemaal gelijk; het eten liet niks te wensen over! Heerljke mensen zijn het toch!
    Lieve groetjes van ons en een extra knuffel van mij.

  • 24 Februari 2009 - 13:40

    Piet Smits:

    Alex

    Prachtig verhaal. Ik kan me voorstellen na een week van introductie dat je het gehad heb. Het zal wel veel van hetzelfde zijn geweest als 4 jaar geleden. Alhoewel die condooms?

    Ben benieuwd naar de volgende stories en de daarbij behorende foto´s. Het zal beslist de nodige herinneringen bij de ex-cyprus gangers oproepen

    Heel veel suc6

  • 25 Februari 2009 - 14:19

    Dirk Franke:


    Alex,
    Alles gaat hier in Waterland nog steeds zijn gang. De 28e februari gaan Alie en ik naar Annette Kriek om haar dochter te bewonderen en zal de groeten doen. Zag op je site dat je je daar prima vermaakt. Groeten van Alie en Dirk.

  • 25 Februari 2009 - 15:46

    Aal Ze Zus:

    Goedemiddag special agent trousers!! :)

    Leuk om te lezen hoe het je allemaal vergaat @ Cyprus! Zo te zien was je bij de intro-cursus nog niet helemaal wakker haha...

    Leuk ook dat m'n zus je op de hoogte houdt van het reilen en zeilen binnen de CRB! Zo kom je in ieder geval niet voor verrassingen te staan als je weer terug keert, al moet je daar nu vast nog niet aan denken, eerst maar is wachten op wat mooier weer!!

    Heel veel plezier!

    Groetjes van Aal ze zus!

  • 25 Februari 2009 - 19:06

    André:

    Nu gaat het echte werk beginnen. Peter en ik hebben 4 jaar geleden geen introductie gehad; ze zagen dat wij het niet nodig hadden en we hebben ons ook zeer goed gered zonder die introductie.
    Ik zal met veel genoegen jullie verhalen lezen.

  • 25 Februari 2009 - 22:04

    Caroline:

    he alex, ben blij dat de reis & ontvangst goed verlopen zijn; toch weer even spannend lijkt me. Inderdaad een lang verhaal: keep it up! Het vrouwencondoom zal je ook na deze uitzending nog wel achtervolgen lijkt me... (hahaha). Ja, je kunt dus ook teveel vertellen! Maar fijn dat we in voorkomend geval bij jou aan kunnen kloppen voor info. Keep up the good work en ook veel plezier daar!!!

  • 26 Februari 2009 - 04:49

    Hans Van Kouwen:

    Hoi Alex,

    Mooi dat de reis goed gegaan is. Over de vrouwen en het geld is al genoeg gezegd, daar hoef ik niet nog een schepje bovenop te doen. Wat betreft het weer ben je al iets minder opschepperig. We moesten toch elke keer weer aanhoren hoe warm het op Cyprus op dat moment was. Nu dus regen. Niet getreurd hoor ook hier regen en koud.
    Op de foto van je 'klasje' zag ik dat je een soort mitella droeg. Toch niets gebroken hoop ik, hahahahha.
    Nou Alex ik ga me vandaag voorbereiden op de bruiloft van mijn dochter en daarna (vrijdag) op reis naar de sneeuw in Oostenrijk. Ik blijf je avonturen volgen. Gegroet Hans.

  • 26 Februari 2009 - 16:18

    Rudie:

    Kwam even stiekem op je site gluren naar je fotos, ben je beter in dan ik. Maar ik wacht mn kansen af, als t beter weer wordt. haha.
    Cyprus in de zon, wie verzint zoiets nu? Maar goed het was en is gezellig en das het belangrijkste toch?
    succes in je nieuwbouwhuis, hoef je niet meer te springen om nat te worden, tijdens het douchen. Ik heb een oplossing gevonden, ik douche gewoon op straat. heb ik meer water hihi.
    Spreek je snel Lex!!!
    groetjes. je ouwe kok.

  • 27 Februari 2009 - 09:38

    Mark:

    He Alex,
    Leuk nu wat van je te horen, begrijp uit je bericht dat je het al razend druk hebt gehad daar. Terwijl ik je bericht lees zie ik in gedachten, net als dat je een boek leest, een en ander voor me. Erg leuk. Ik hoop snel weer meer verhalen te lezen en ook wat foto's te kunnen bekijken. Ik ben nieuwsgierig naar wat gaat komen ! Succes daar en groeten vanuit Nederland.

  • 27 Februari 2009 - 10:04

    Felicia:

    Hoi Alex,

    Goed te horen dat je het allemaal naar je zin hebt. Aan culinair genot geen gebrek in Cyprus.
    Van de week behoorlijk druk gehad op het werk met helaas de crash van een toestel op Schiphol.
    Blijf vooral de mooie ervaringen delen. Kijk er naar uit. Als je thuis komt, kom je zeker ook bij ons een keer culinair genieten. Groeten uit koud Nederland.

  • 27 Februari 2009 - 10:40

    Paul Schneider:

    Hallo Alex,

    Met de hulp van Arien jouw site gevonden.

    Gisteren hebben we elkaar live gesproken.
    (jammer van die regen
    bij jou )

    Goed te horen dat alles voorspoedig is verlopen en dat je volop kunt genieten daar in Cyprus.

    Voor de komende tijd zet m op en blijf genieten.
    Groetjes
    Paul..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 250205

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: