"deukje" & medal parade - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu "deukje" & medal parade - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu

"deukje" & medal parade

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

01 Augustus 2009 | Cyprus, Pyla

Nog steeds vakantie en over het weer is helemaal niets te klagen. Overdag ruim boven de 35 graden en ’s nachts 28 graden. Ik mag wel zeggen dat het erg prettig is om een airco in mijn appartement te hebben. Dus ook deze vrije dagen ben ik naar het strand geweest. Het strand in Protaras is wel een beetje favoriet aan het worden en niet alleen maar omdat er een mooi strand is. Cyprus staat bekend om Aphrodite en er is in ieder geval één locaties op het eiland die daar naar verwijst. Samen met Ed, Ruud en zijn maatje uit Rotterdam Johan zijn we naar Petra Tou Romiou geweest. De geboorteplaats van Aphrodite en ‘herkenbaar’ aan drie rotsen in zee. Daar is Aphrodite uit het schuim van de zee geboren en zij stond vanaf toen bekend als de godin van de liefde, schoonheid en vruchtbaarheid. Zij behield haar schoonheid en jeugd dankzij het water. Ook bood het water haar de eeuwige jeugd. Met deze wijsheid in gedachte moesten we natuurlijk daar gaan zwemmen om ook maar iets van deze ‘overleveringen’ mee te krijgen. Als ik veel ben veranderd dan kan het zijn dat dit komt door dit bezoek.….
Voorlopig was het een mooie plek en voor het eerst eens water dat lekker koel was. Door naar Phafos, maar daar was weinig te beleven en we zijn via het Troodos gebergte gereden en daar hebben we nog even de hoogste top, de Mount Olympus bezocht. Deze keer niet in de sneeuw en een stuk minder druk. Dit dagje uit eindigde in Nicosia en daarna zijn Ed en ik verder gereden naar Pyla.
Overigens ik ben de afgelopen week niet alleen maar naar het strand geweest. Ook Nicosia heb ik nog bezocht en via de crossing Ledra Street nog wat rondgewandeld in het noordelijk deel van Nicosia. Er heerst daar een heel andere sfeer dan in het zuidelijk deel. De mensen zijn aardiger en meer relaxed. Met de ID van de UN is de het eenvoudig om even naar de andere zijde te hoppen. Het is dus niet nodig formulieren in te vullen. Heel bijzonder blijft het dat de stad in tweeën is verdeeld en op sommige plaatsen is dat op duidelijke wijze zichtbaar. Een opgetrokken muur in het midden van een straat is daar toch wel een heel bizar voorbeeld van.

Hoewel ik wel vakantie had werd mijn aanwezigheid verwacht bij het tussentijdse evaluatiegesprek met Fred, manager uitzendingen bij de dienst internationale politiesamenwerking van het korps landelijke politiediensten. Hiervoor was hij vanuit Nederland naar Cyprus gereisd. Niet alleen voor dit gesprek, maar hij combineert dit ook met de medalparade later deze week. De gesprekken, ook de andere contingentsleden konden hun bevindingen in deze missie kenbaar maken, vonden plaats op de UNPA. Verrassend was de aanwezigheid van Joop, de voormalige plaatsvervangend korpschef van de regio Zaanstreek-Waterland, maar tegenwoordig coördinator landenprogramma’s & uitzendingen bij dienst IPOL van het KLPD. Na mijn gesprek vertelde Joop dat hij met mij mee zou gaan. Oeps! Ik had een auto geregeld maar weer afgezegd omdat degene die ik mee zou krijgen pas die avond zou arriveren op Cyprus. Dus mijn improvisatievermogen werd even getest omdat er van alles moest worden geregeld om maar in het bezit te komen van een voertuig dat ook geschikt is om de tracks te rijden. Na een goed half uurtje was het toch rond en kon ik Joop meenemen naar de tracks in sector 4. In Nicosia is de bufferzone vaak maar 2 meter breed en rond Pyla soms wel 3 kilometer breed en er zijn wat heuvels waar je echt de vierwiel aandrijving nodig hebt. Helaas ontbrak te tijd om het hele werkgebied te laten zien omdat er nog andere bezigheden te doen stonden op de UNPA. Joop heeft in ieder geval wel voldoende van het gebied kunnen zien om een oordeel te hebben dat de werkgebieden niet met elkaar zijn te vergelijken.
Voor de medalparade bij de Unpol-club moest nog wat worden schoongemaakt, attributen worden klaargezet en worden geoefend. Ik hoefde niet mee te doen aan het oefenen omdat ik al ben voorzien van de UN-medaille en later mijn ‘2’-tje krijg.
En soms zit je zomaar volop in de actie. Later die middag was ik namelijk nog klapgetuige van een aanrijding met een UN-auto. Zittend in de door Ruud bestuurde auto werden we aangereden door een onoplettende Cyprioot. Gelukkig alleen blikschade. Voor ambtelijk gebruik, maar ook een beetje als herinnering zijn er flink wat foto’s gemaakt van de voertuigen. Het was of Ruud het wist, hij had de auto net gewassen, dus de auto blonk op de foto’s. Jammer van dat deukje en dat kromme wiel. Bij aanrijdingen met UN voertuigen moet de militaire politie komen en mogen de voertuigen niet worden verplaatst. Omdat er midden op een T-kruising was gebotst kon het verkeer niet meer makkelijk passeren. Dus ik heb me, samen met Johan, beziggehouden met verkeerregelen. Zie je het voor je; twee dienders in burgerkleding, in korte broek op slippers, die met een temperatuur van boven de 40 graden anderhalf uur het verkeer laten passeren. Van boven opgewarmd door de zon en het hete asfalt zorgde dat je voeten lekker warm werden. Het is gebleken dat ik dit onderdeel van de basispolitiezorg nog niet ben verleerd, dus als ik binnenkort terugkom in Waterland kan ik in ieder geval verkeer regelen. Daar heb je geen bvh (basisvoorziening handhaving) voor nodig, toch?

Vrijdagavond was de medalparade. Het was maar een klein groepje die de medaille van de United Nations kreeg opgespeld. Eén El Salvadoraan, 3 Italianen en 5 Nederlanders werden gedecoreerd vanwege hun verdiensten in de vredesmissie op Cyprus. Na 90 dagen in de missie heb je recht op deze medaille. Voor deze gelegenheid was de heer Ton Mandemaker, ambassaderaad op Cyprus (de vervanger van de ambassadeur) aanwezig. Vertegenwoordigers van de korpsen en familie uit Nederland waren overgekomen. Mijn bezoek was al geweest en mijn actieve deelname aan de medalparade bestond voornamelijk uit het feit er te zijn en financieel bij te dragen. De UN policy op dit gebied is helder, maar het doet geen recht aan de bijdrage die wordt geleverd door collega’s die voor de 2e of meerdere keer hier aan het werk zijn of gaan. Het kan zo eenvoudig worden geregeld dat je het cijfer gelijk krijgt uitgereikt met de medailles van hen die hier voor de eerste keer zijn. Eerder trof ditzelfde 'lot' Peter en hopelijk dat de inzichten op dat gebied wat worden gewijzigd. Ik heb daar trouwens wel goede hoop in. In een kort gesprek daarover gaf de nieuwe senior police advisor aan dat het uitreiken van de medaille en de nummers goed te combineren is.
De politieband van de Cypriotische politie speelde de 3 volksliederen en de UN medaille werd opgespeld door de Chief of Mission, de heer Tayé-Brook Zerihoun, als speciale afgevaardigde van de Secretaris Generaal van de United Nations, de heer Ban Ki-moon. Hij sprak daarna nog een dankwoord uit voor de diensten die door deze unpollers zijn bewezen.
Het was een mooie happening en na afloop was er een gezellig samenzijn met elkaar in en rond het clubhuis van UNPOL.

En nu ik dan toch over de 100 paginagrens ben, dan wil ik jullie uitnodigen toch vooral ook op de laatste berichten te reageren. Dat vult deel 2 van mijn boekwerk tenslotte ook nog een beetje. En ik wil alvast beloven dat ik nog zeker 3 keer een bericht zal plaatsen, aangevuld met foto’s zodat het totaal aantal van 400 stuks de boeken wat opleuken.

Doeg!

  • 01 Augustus 2009 - 10:55

    Ton:

    Tja eeuwige jeugd. Dat was toch niet het doel van deze missie, alhoewel het natuurlijk wel een leuke bijkomstigheid was.Die Aphrodite spreekt mij wel aan, leuk om eens te ontmoeten. Ik denk dat er wel afname zou kunnen bestaan voor deze flessen Alex, dus meenemen die handel en navullen met IJsselmeer water.Het schiet inmiddels op geloof ik dus nog even, zet hem op of veel plezier, in ieder geval tot ziens.

  • 01 Augustus 2009 - 18:09

    Bert En Margaret:

    Alex,

    Is de tweestrijd in Nicosia opnieuw aangewakkerd? Het nieuws berichtte, dat er een kerk in vlammen was opgegaan!

    Je hebt een bezoek gebracht aan
    Petra Tou Rominou, de geboorteplaats van Aphrodite..., Alex
    komt terug als een adonis, die
    denkt de eeuwige jeugd te bezitten!
    Dat wordt wat in Nederland!

    Wat leuk, dat je de voormalig plaatsvervangend korpschef van Zaanstreek-Waterland hebt ontmoet.
    Was er toch nog iemand uit je vertrouwde omgeving uit Nederland aanwezig!

    Jammer, dat je net als Peter indertijd, het "2" tje niet op de medalparade kreeg uitgereikt.
    Wie weet wordt het in de toekomst anders!

    Geniet van je laatste weken op Cyprus en succes met het afhandelen van alle zaken.

    Bert en Margaret



  • 01 Augustus 2009 - 19:39

    Lyda En Nick Broek - Roos:

    He Alex,

    Ja, ook in Noorwegen word je gevolgd.
    Na ons eigen verslag geplaatst te hebben, jouw verslag gelezen.
    We hebben er weer van genoten. Eeuwige jeugd, wie zou dat nou niet willen, alhoewel 80 zijn zonder rimpels is ook niet alles.

    Geniet nog even, en wij proberen je te helpen de 400 te halen.

    Groetjes vanuit een eindelijk zonnig Skei,

    Nick en Lyda.

  • 02 Augustus 2009 - 09:55

    Dora:

    nu alex het weer is ons te koud daar maar voor jullie team perfect het is erg interesant wat het
    werk allemaal inhoud nu
    nog een paar dagen en je
    bent weer thuis al vast
    bedankt voor de mooie
    verhalen en foto,s
    groetjes uit de zaanstreek

  • 02 Augustus 2009 - 14:43

    Dirk:

    Alex,
    Je hebt het toch wel lekker goed daar. Zon, stranden en de toerist spelen in de steden. En als er dan even tijd voor is een beetje verkeer regelen en wat (door hetons betaalde belastinggeld) afgevaardigden ontvangen en rondleiden. Nou, dat is dus een gevarieerde weg naar je "2-tje".
    Ik wist het wel. Even een belletje naar Nederland. "Sorry, ik kom nog niet terug. Ik ga voor mijn 3-tje".
    En de foto's? wel wat opvalt is er verschil is. Petten en baretten. Moet je eens uitleggen. En jijzelf? Wel, goed dat er geen nieuwe medaille bijkreeg. Als ik goed kijk helt je nu al naar links over van al dat blik.
    Groeten vanaf het Grootslag in Andijk.

  • 03 Augustus 2009 - 10:43

    Peter:

    He kleine man,

    Of moeten we je nu aanspreken met kleine Adonis of was je dit altijd al. Verwarrend allemaal zo de laatste dagen. Ik denk dat je wat last krijgt van te veel zonneschijn vriend. Kom maar snel terug naar je hometown en geniet maar weer van dat paard.

  • 03 Augustus 2009 - 13:00

    Bromsnor:

    Dat worden nog hooguit een of twee reisverslagen en dan mag je weer schrijven over de toeristenboot, het Castricumse strand en de sensationele redding van een omgeslagen surfer op de Gouwzee.......Het zal wel weer even wennen worden !!


  • 03 Augustus 2009 - 17:27

    Carrie:

    He Alex, Hoor ik daar toch een klein klachtje over het weer omdat je blij bent dat je airco op je kamer hebt?

    En dan over Aphrodyte; godin van de liefde, vruchtbaarheid en schoonheid? Tja, als je aan één vent niet voldoende hebt blijf je je kennelijk jong voelen. Heb je Joop die rotsen ook nog even laten zien?! ;-)

    Blij om te horen dat je het verkeer regelen nog niet verleerd hebt, maar ook als je BVH (heet bij ons inmiddels beu van handelingen) dan niet gaat gebruiken zal je toch je uren moeten wegboeken onder de juiste code in weer een ander programma. Dus Alex, wen maar vast weer een klein beetje aan het idee van binnenzitten op een wijkpost.
    Het leven is hard he? :-)

    Ook ik wil je vast bedanken voor al die interessante verhalen ov er de geweldige tijd die je hebt mogen en kunnen doormaken op Cyprus. De komende paar verhalen en foto's zie en lees ik wel als ik weer terugkom van een paar weken buiten spelen. Want ik heb dus eigenlijk wel even mijn buik vol van het binnenzitten. Had ik maar een echt vak moeten leren, hè?

    Groetjes en tot in Nederland!

  • 03 Augustus 2009 - 19:40

    De Caplo ---- :

    Hoi oude grijsaard, lekker verhaal en ook zo kort. Ik wil je niet ontmoedigen maar eeuwige jeugd en schoonheid gaat t niet meer worden voor je, ben ik bang. Maar je hebt kennelijk wel alle charmes want ik lees dat Dora al bij jouw heet gereageerd, bij mij nog steeds niet, of is t mogelijk een andere Dora dan die ik in gedachten heb. Waarom is er geen stukje proza over de andere Dora trouwens?

    Wel wil ik je bedanken voor het vakkundig verkeer regelen nadat ik even vakkundig de boel aan klonten had gereden en die andere auto op de mijne was gehoest. Ik hoop dat er geen schade claims terzake nekletsel enzo van komen? Ik was blij verrast door je kwaliteiten en appricieer dit ten zeerste, zo die is er uit...
    Dus volgende week ff zonnen op Protaras en eten bij?.....hahahaha, groetjes van de campingbaas....

  • 06 Augustus 2009 - 05:44

    Danielle :

    Hoi Alex !

    Ik hoop dat Aphrodite een beetje van haar eeuwige jeugd heeft gegeven aan je...
    Neem wat zee water voor mij mee!!!
    Wat hoorde ik nou van je aankomende student... dat als je terug bent uit cyprus ook meteen weer met verlof gaat??? Wanneer moet ik dan koffie komen drinken in M'dam??
    Geniet nog even daar in Cyprus... ennu... Ik denk dat jij nu wel wint met het bruin zijn ;-) hihi...

    Groetjes van je oude maat Daan

  • 06 Augustus 2009 - 20:51

    Fred:

    Ha Alex,

    Ik heb echt genoten (en Joop ook) van ons bezoek en o.a. het gesprek met jou en alle andere collega's. Vooral dat gesprek 's avonds na de medalparade vond ik ook verhelderend. Weet je het nog van die blinde man met die nijptang ?
    En wat dat verkeer regelen betreft; blijkt toch maar weer dat Nederlanders genoeg hebben aan hun uitstaling. Uniform is dus niet meer nodig (laat de minister van BZK het niet horen, want voordat je het weet sta je straks in het kader van de bezuiniging in je vrijetijdskloffie de boel in Nederland te regelen)
    Groetjes en nog bedankt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 866
Totaal aantal bezoekers 250201

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: