weekje vakantie & 2e contingentsdag - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu weekje vakantie & 2e contingentsdag - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu

weekje vakantie & 2e contingentsdag

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

25 Juli 2009 | Cyprus, Pyla

Over de invulling van de 1e week vakantie valt eigenlijk niet veel meer te vertellen dat ik de stranden heb opgezocht. Maar dan wel een variatie aan verschillende stranden; in deze week het oostelijk deel van Cyprus. Soms was ik alleen, maar ook zijn Ed, Ruud en ik zeer regelmatig met elkaar opgetrokken. Veelal komt Ruud dan vanuit Nicosia naar Pyla gereden met zijn ‘eigen’ UN personenauto en dan worden wij zijn bijrijders. Makkelijk voor ons en ook noodzakelijk voor Ruud. Vanwege zijn werkzaamheden als caplo draait hij piketdiensten, dus op elk moment van de dag en nacht kan hij gebeld worden. Was dat in het begin van de missie nog zeer regelmatig, momenteel wordt hij niet zo heel vaak meer gestoord. Tenminste niet in onze aanwezigheid.
Ik ben ook weer wat verder op ontdekkingstocht van de stranden gegaan. Bij Cape Greko wilde Ed perse zijn springplaats laten zien. Een stukje uitstekende rots en het water ongeveer 15 meter dieper. Wel heel fraai maar te hoog en/of te diep voor Ruud en mij. Trouwens Ed hebben we daar ook alleen maar met twee benen op de grond zien staan. Komende week zijn de gasten uit zijn korps Haaglanden aan de beurt om daar naar beneden te springen.

Hierna kwam strand Protaras in zicht. Protaras is een knus dorpje aan de oostelijk punt van het zuidelijk deel van Cyprus. Een prachtig fijn zandstrand met helder zeewater en voorzien van alle zaken die aan een strand met een ‘blauwe vlag’ zijn voorgeschreven. Vooral in de avonduren is het gezellig toeven in Protaras met zijn wandelpromenade met winkeltjes en restaurantjes. Het is allemaal net wat knusser dan Ayia Napa.

Gisteren was de 2e contingentsdag. De organisatie was in handen gesteld van de mannen die woonachtig zijn in Pyla. De ideeën zijn besproken en de invulling van deze dag was al snel een feit. Veel waterwerk was één van de onderwerpen die die dag zeker moest terugkomen. WaterWorld was wel een optie, maar dat kenden een aantal van ons al, dus werd iets anders geregeld.
Via de Sovereign Base Area in Dhekelia konden we in de ochtend terecht voor waterskiën; wat opblaasmaterialen waar je op kan zitten en die werden voortgetrokken door een snelle motorboot; kajakken; snorkelen en op het land volleyballen en zonnen. Twee instructeurs van de SBA waren aanwezig voor het besturen van de boten. Omdat de wind altijd rond het middaguur wat aantrekt en daardoor de golven hoger worden waren de meeste onderdelen voor het ochtendprogramma.
Maar eerst een korte vergadering over de stand van zaken in de missie en het op handen zijnde vertrek naar Nederland. Daarmee waren we overigens snel klaar.
Nadat we de verplichte helm en zwemvest hadden ontvangen kon het feest beginnen. In twee groepen konden we kennismaken met de centrifugaal krachten als je met een grote opblaasband "Grazy Sofa" over het water wordt voortgetrokken. En met wat bochtenwerk lukte het de bootbemanning toch om enkelen van ons van de band, door de lucht te laten vliegen en te laten landen in het water. En dat had niets met kracht en goed vasthouden te maken.
Hierna de banaan. Veel gezien voor de kust, maar nu eens zelf op dat ding gekropen. Ook hier weer helm op en zwemvest aan. Dat deze attributen nodig zijn en ook wel erg handig bleek later. Met z’n drieën tegelijk op dat ding en het ging allemaal wat langzamer dan met de band. Het lukte ook hier weer om de opzittenden te water te krijgen. Het zwemvest ving de klap op en de plastic helm van Ed was toch erg hard, maar beschermde hem wel weer toen mijn body bovenop hem terecht kwam. Het weer op de banaan klimmen was voor de één wat eenvoudiger dan de ander. En dan is Ed niks te beroerd om na de forse inspanning van Ray, hij zat eindelijk, zo te bewegen dat we gelijk weer omkieperden.
Vanwege de golven ging het waterskiën en funboarden niet meer door. Wat overbleef was een stukje zwemmen, wat ballen in het water en zonnen. Het volleyballen viel ook al af vanwege het hete zand.
Tijdens de lunch op de bases waanden we ons nog even in Scheveningen toen we in een visrestaurant de lunch hadden. De porties waren in ieder geval ruim en het viel niet mee om alles op te krijgen.
Hierna zijn we vertrokken naar de kartbaan in Dromolaxia, vlakbij de luchthaven van Larnaka. Eerst was het de bedoeling om in Ayia Napa te gaan karten. Vanwege een flink aantal gevallen van Mexicaanse griep daar hebben we het risico maar niet genomen. Tenslotte wordt zo’n helm op verschillende mensen hun hoofd gezet en als die dan die helm proberen vol te hoesten en een beetje van die hoest is ook nog voorzien van het virus… liever niet dus. Dat er een reëel gevaar bestaat voor het virus is wel zeker want inmiddels zijn ook enkele militairen en een verpleegster van de UN op Cyprus besmet geraakt en zij zijn in quarantaine geplaatst. Ook een militair van het Britse leger die in Pyla woont, heeft het virus opgedaan.
Bij Matthijs & Lisette hebben we nog een verlate huwelijks’borrel’ gedronken en daarna zijn we in Pyla gaan eten bij de Chinees. Het eten met stokjes was ik nog niet verleerd.

De contingentsdag die als werkdag wordt betiteld is bestemd om elkaar op een andere manier te leren kennen. Jammer dat Patrick in de loop van de dag moest afhaken vanwege wat krampverschijnselen in zijn lichaam.

Inmiddels is bekend geworden waar de nieuwkomers van Dutchcon XII worden gestationeerd. In sector 4 is er één plek op te vullen in Dherinia en één in Pyla. Ik ben in onderhandeling over de overname van mijn appartement en wat spulletjes. Meer en meer komt het definitieve vertrek dichterbij.

Doeg!

• 25 Juli 2009 - 07:53

Ed:

vriend, dat heb je weer netjes en leuk verwoord. En ik ben, denk ik, de eerste reactie!!

goed he?

• 25 Juli 2009 - 07:56

Nick:

Hey Alex,

Zo kun je op de laatste dagen van je uitzending nog wat genieten van je wel verdiende rust. Ik verbaasde me over het feit dat je in Castricum nog nooit op de banaan hebt gezeten. Hier in Zaandam gaat alles zo zijn gangetje. Martijns nieuwe job gaat goed, je neef rijdt inmiddels in een rode Fiat Punto die wij samen met hem hebben aangeschaft. Dat maakt het woon-werk verkeer een stuk relaxter. Afgelopen week zijn wij(Lyda, Martijn en ik) naar het concert geweest van U2 in de Arena, geweldig gewoon, we hebben genoten. Het werd wel heel laat voordat we thuis waren 02:00 uur. Zo dat was het even, we gaan elkaar pas weer spreken op de 14e augustus. Wij staan inmiddels op de vooravond voor ons vertrek naar Noorwegen en hebben er veel zin in, we zijn er klaar voor.
    Houd onze website in de gaten voor reisverslagen en dan kun je lezen hoe het ons vergaat daar in het hoge noorden.Martijn past op de katten en het huis.
    groeten
    Nick, Lyda en Martijn.

• 25 Juli 2009 - 09:28

Bert En Margaret:

Alex,

De eerste week van je vakantie is alweer voorbij.
    Het werd een trektocht van strand naar strand en dan ontdek je toch nog iets nieuws..., Cape Greko, een uitstekende rots van zo'n 15 meter hoogte boven de zee..., te hoog / te diep gegrepen voor jou.
    Het is goed, dat je je eigen grenzen kent!
    Op de 2e Contigentsdag hebben jullie elkaar nog beter leren kennen..., "lots of fun"..., vooral "gaan met die banaan".
    Zaken werden doorgesproken, er was tijd voor ontspanning, de inwendige mens werd niet vergeten..., kortom zo te lezen een heerlijke week!

De Mexicaanse griep steekt in vele landen de kop op..., ook in Nederland.
    In Utrechtse ziekenhuizen ligt al een draaiboek klaar!

Wij wensen je succes
    met de afwikkeling van
    diverse zaken en nog een ontspannen vakantieweek.

Groetjes vanuit een zonnig Utrecht,

Bert en Margaret

• 25 Juli 2009 - 09:41

Carrie:

He Beachboy!Uit het verhaal van deze keer maak ik op dat je een erge leuke vakantie tijd doormaakt. Wat zal jij dat leventje gaan missen zeg. Ik zie je nou niet op de hollandse wateren op een banaan over het water getrokken worden namelijk. Op de Gouwzee al helemaal niet, want die is bijna dichtgegroeid met waterplanten. Maar in augustus zul je 't zelf weer kunnen bekijken. Geniet nog lekker van alle uitdagingen op dat eiland en kom dan gezond weer thuis naar je eigen eiland. We zullen een beetje lekker warm en zonnig weer voor je reserveren, dan is de overgang niet zo groot!

• 25 Juli 2009 - 09:45

Patricia:

Alex, ziet er weer goed uit je verhaal en de foto's. Ben toch wel een beetje jaloers.
    Nouja misschien moeten we dan samen nog maar es terug om die duik van de rots te nemen. Dan zal ik je handje vasthouden ;-)!

Tot snel :-D
    Patries

P.S. de zon schijnt nu volop in Bakkum

• 25 Juli 2009 - 20:08

Bromsnor:

O..ja..Ik moet! reageren anders krijg ik van die kleine grijze "beer" op mijn kop.

Hallo vriend !! Best afzien daar lees ik, stukje varen, beetje zwemmen.
    Ik snap er niets van. Ik krijg 4 weken vrij in een heel jaar!! Jij gaat een half jaar naar Cyprus. Je bent al op vakantie naar Syrie geweest en heb nu nog drie weken vrij...
    Wij...werkpaarden houden de zaak hier wel draaiende hoor, maak je vooral geen zorgen.
    Groeten vanuit Troet City. Brom.

• 26 Juli 2009 - 18:21

Jacomien:

Oeps,je komt bijna terug!!!!
    Zal ik nog ff laten weten dat ik je wel gevolgd heb hoor!!!Als ik het goed heb,hebt je hebt het daar niet beroerd gehad. Maar ik hoor je verhalen wel in sept. als we gaan....... (vragen ze zich vast af wat wij gaan doen)......

Liefs,groetjes en goede reis terug,tot horens....

• 27 Juli 2009 - 11:03

Dirk:

Zo Alex, dat was je 27e verslag. Nog een paar te goed. Laat ik dan maar eens de 314e reactie op die verslagen geven. Ben ik snel mee klaar. "Werken kan dus echt leuk zijn".

• 28 Juli 2009 - 17:18

Ton:

Hoi Alex,

Net terug van onze eigen vakantie lees ik dit verslag weer. Tja het valt niet mee lees ik aldaar in het verre Cyprus. Ben blij met de foto dat ik zie dat je in ieder geval staat als een ROTS! Ik begrijp enigszins dat je uitzending langzamerhand op zijn eind begint te lopen. Het was in ieder geval erg leuk om al je verslagen te lezen en ook hetgeen wat je daar allemaal uitspookt.Tot ziens in de regio...
    Ton

• 28 Juli 2009 - 18:37

Aal,Mart,Wout,Iris:

hallo lieverd,

Ja ook wij zijn even met vakantie geweest. Castricum wel te verstaan. Ook wel eens grappig. 10 dagen waren we er. Het weer was echt noordhollands. Veel wind en lekker fris. Niet echt strandweer dus. Wel zijn we een paar keer aan het strand geweest. Hebben in ieder geval even lekker gezwommen.

Zo'n zee als jij daar hebt, daar wil je toch gewoon in duiken?! Zelfs vanaf 15 meter hoogte?!

Kus

• 29 Juli 2009 - 21:21

Dirk:

Alex, mijn felicitaties. Het is je gelukt om het maximum aantal pagina's voor je boek te breken.

Dreigend krijg ik de volgende boodschap:

Het dagboek bevat te veel pagina's voor één album!
    In één album passen slechts 100 pagina's. Jouw album (met alle reisverslagen en reacties) zou 101 pagina's tellen. We bieden je dan ook de mogelijkheid om het album iets kleiner te maken door :

•Wel reisverslagen en foto's af te drukken maar de reacties NIET;
    en/of

•Een beperkt aantal reisverslgen te selecteren;
    en/of
    •Jouw dagboek te verdelen over twee kleinere albums.
    Neem hiervoor in het eerste album de ene helft van de reisverslagen op en in het tweede album de tweede helft van de reisverslagen.

Wel ik ben benieuwd hoe je dit weer gaat oplossen nu je al 13189 pageviews hebt.