de dingen die voorbij gaan - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu de dingen die voorbij gaan - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu

de dingen die voorbij gaan

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

18 Juli 2009 | Cyprus, Pyla

Afgelopen weekeind was de laatste dienst in Leonarisso. Er stonden niet veel bijzondere zaken op het programma. Het was meer het aanwezig zijn op het bureau en het starten van het aggregaat. Doorgaans moet dat ding dan een uurtje draaien, maar vanwege de herrie hebben Paul en ik geconstateerd dat het ding liep en toen ook weer heel snel uitgezet. Zondag hebben we de boel nog wat opgeruimd en hebben we de deur van het bureau voor de laatste keer achter ons dichtgetrokken. Een vreemd gevoel en daarbij bemerk je ook direct dat het begin van het einde van deze missie is begonnen. Dus toch nog de laatste mogelijkheden benut om enkele foto’s van de omgeving te maken.
De verwachting is dat dit bureau zeer binnenkort wordt afgestoten omdat het toch een behoorlijke personele opoffering vraagt en omdat het personeel nodig is voor een nieuw te openen crossing in het westen van het eiland.

Door medewerkers van UNFICYP uit Nicosia was voor de eerste keer een Beach party in Oroklini georganiseerd en daarbij ook een mini volleybaltoernooi. UNPOL had geen team afgevaardigd, maar daar kwam verandering in.
Ruud, Patrick, Ed en ik waren die middag neergestreken aan het strand van Pyla en het plan was om gewoon eens even te kijken hoe het in Oroklini was. Vanwege de vele UN auto’s op de parkeerplaats bij het CTO-strand toch maar eens gevraagd of dit niet toevallig te maken had met de Beach party van de UN. En inderdaad geen Oroklini maar dichtbij huis in Pyla. We hadden ons nog maar net geïnstalleerd aan een tafeltje toen we werden gevraagd om ook mee te doen met het volleyballen. En zo werd er nog snel een team van UNPOL, maar het had net zo goed DUTCHPOL kunnen heten, toegevoegd. De resultaten van dit gelegenheidsteam bleven wel wat achter ten opzichte van de anderen, maar we hebben in ieder geval flink kunnen lachen met en om elkaar. De wedstrijd tegen spelers uit Fiji hadden we bijna gewonnen, maar op het eind waren ze toch beter. De eenvoudige barbecue smaakte ook goed en als afsluiting van deze dag hebben we aan de boulevardweg in Pyla nog een prima bak koffie gedronken.

Deze week heb ik ook nog drie dagen in de bufferzone dienst gedaan. En dan mag het gevaar van de giftige slangen wel geweken zijn, voorlopig heb ik deze dagen meer slangen gezien dan in de periode van het echte gevaar voor de slangen. Deze zwarte slangen zijn trouwens niet giftig. Giftig of niet, voor mij zijn het mooie beesten op afstand.
Het ‘uitlaten’ van de honden in de bufferzone is ook weer begonnen. De honden worden in een pick-up truck vervoerd en getraind voor de komende jachtperiode. Soms trekken de eigenaren zich weinig aan van onze aanwezigheid en wat over blijft is de contactpersonen van de Cypriotische politie te bellen. Als we geluk hebben krijgen we de tenaamstelling van de auto teruggekoppeld. Door een aanpassing in het computersysteem is het nu mogelijk om te zien of het ingevoerde kenteken al meer keren in het systeem voorkomt. En vaak is het dan om dezelfde reden dat dat is ingevoerd in het systeem. Alleen, wie doet er dan verder iets mee….?
Donderdag weer eens een heel andere melding. BRAND in Pyla! Veel meer informatie kreeg ik niet, maar de brandweer was gealarmeerd voor een brand in Pyla. En omdat dit in de bufferzone ligt worden wij gebeld om de brandweer te begeleiden naar de locatie waar het is.
Omdat ik een aardig eind uit de buurt was is de brandweer opgevangen door Paul. Hij is de officer in charge en bevindt zich doorgaans in het bureau. Toen ik Pyla binnenreed kwam de stoet van één UN voertuig, drie brandweervoertuigen en de jachtopzichter, juist aanrijden. In Pyla zelf was geen brand te ontdekken en ook in de bufferzone zelf was geen rook of vuur te zien. Er was één melding gedaan van rook boven Pyla. Kennelijk was het een wervelwind die veel stof doet opwaaien en dat de melder dit als rook had aangemerkt. Die wervelwinden komen veel voor, ze ontstaan spontaan en verdwijnen ook net zo snel weer. In ieder geval was er deze keer niets aan de hand.

14 augustus is de dag dat ik zal terugkeren naar Nederland. Tot die tijd moet ik mijn resterende vakantiedagen gaan opnemen. Dus de komende 14 dagen ben ik vrij, tenminste op een paar dagen na. De contingentsdag, de tussentijdse evaluatie met Fred en de medalparade met voorbereiden en opruimen zullen een mooie onderbreking zijn van mijn vrije dagen. Ik blijf op het eiland en een verdere invulling van de dagen heb ik nog niet, maar ik weet zeker dat ik zeer regelmatig aan het strand zal zijn te vinden.

Ondertussen gaat ook menigeen uit Nederland op vakantie, dus ook voor jullie fijne vakantie gewenst.

Doeg!

• 18 Juli 2009 - 07:31

Lyda:

He broer,

Zo te lezen slaat er een weemoedig gevoel toe, omdat nu toch echt het einde van deze periode nadert.

Gelukkig heb je nog wat leuke dingen in het vooruitzicht.

Geniet van je vrije dagen, het mooie weer en natuurlijk strand en zee.

Tot de 14e!

Lyda, Nick en Martijn.

• 18 Juli 2009 - 11:39

Lien:

Hallo Alex,
    Zie de wagen vol met honden, erg zielig hoor
    Luister eens even Alex,je zou altijd nog wel langer kunnen blijven en je bij Dog Shelter aan kunnen melden als vrijwilliger je hoef niet naar huis als je niet wil hoor.Gr een meelevende Lien
    Tot vrijdag

• 18 Juli 2009 - 14:00

Bromsnor:

De voorbereidingen voor je terugkomst zijn getroffen. Ik heb...een leeg postkastje voor je gevonden, alles staat !! het kastje in Oosthuizen.
    Als je de track naar Schardam neemt en bij de crossing "karperput" linksaf gaat moet het te vinden zijn. Je UNPA op Marken ligt er prima bij, zal de buurman vragen of hij het gras nog even maait. Geniet er nog even van zolang het kan.....

• 19 Juli 2009 - 13:17

Piet Smits:

He

Alex zo zie je maar weer
    een half jaartje is gauw voorbij

Ik ga het etentje regelen op 16 augustus dan horen we beslist het eindverslag weer

Ennehh dat kale bolletje van je!?!?
    De witte kop van je, vond ik aardiger en het is hier ook kouder dan daro..

• 19 Juli 2009 - 15:47

De Caplo ---- :

Drie keer raden hoe het kwam dat we verloren met volleyballen Lex? Door de honger van Ed, ik heb de sterren van de hemel gespeeld en ja, voor jou hing het net te hoog, we weten het....
    groet rudie.

• 19 Juli 2009 - 18:55

Hinke (zus Van):

Hey Alex!

Wat lees ik nou bij jou en Ruud, verloren met volleybal?! En dat terwijl jij begon met de afleidende moves en dansjes. Vond ze vorige week erg effectief ;)

Groetjes daar en veel plezier de laatste weken daar

• 20 Juli 2009 - 10:52

Bert En Margaret:

Alex,

Afscheid in Leonarisso..., bureau opgeheven..., personeel nodig voor nieuwe crossing in het westen van Cyprus... en dan het verliezen met het beach volley.
    Pijnlijke confrontaties.
    Ach, winnen is niet belangrijk; als je maar lol hebt met elkaar!
    Toch nog oog in oog gestaan met slangen..., een wervelstorm..., ja dat doet veel stof opwaaien!
    Vrijdag, 14 augustus a.s. hoop je weer voet op Nederlandse bodem te zetten, maar eerst valt er privé ook nog het e.e.a. te regelen.
    Overdracht appartement, verkoop huisraad, auto enz..
    Maar nu eerst een welverdiende vakantie op... CYPRUS!!!
    Geniet van het strand, de zee en de zon.

Groetjes,

Bert en Margaret

• 22 Juli 2009 - 12:45

Hans Van Kouwen:

Ha die Alex.

Ik begrijp dat het werk er voor jou grotendeels opzit. 14 aug. alweer terug naar Nederland, dacht dat je 1 of 2 weken langer zou blijven.
    Armzalige huizen zo te zien op de foto's. Het enige pand dat er netjes uitziet is de moskee.

Alex, zie je na de vakantie.

• 23 Juli 2009 - 14:26

Tonny En Kees:

Zijn net terug uit Kroatie mooi weer en Tonny is `n beetje bij-
    gekomen.Fijn om je weer in Nederland te hebben na de 14de.Geniet van je strand dagen en rust uit maken gauw `n afspraak.
    Veel liefs van ons.

• 23 Juli 2009 - 18:05

Marieke(KRIEKJE):

Lieve Rene, je komt temet al theus zeg JOEHOE!!!...Je zal wel niet blij zijn, maar wij wel hoor!!Geniet nog effe en tot heel gauw
    dikke kus

• 24 Juli 2009 - 08:45

Wilma:

Ha Alex,

't Begint nu ineens echt op te schieten voor je! Geniet nog maar lekker van je vrije tijd en van de laatste dagen werken!

Groeten Wilma

PS gisteren met Janet de Nijmeegse 4-daagse door Milsbeek zien trekken en naar Nijmegen geweest, vandaag weer maar dan met Peter. Leuk! Eigenlijk vonden Janet en ik dat ook wel wat voor jou, meelopen in de 4-daagse........

• 24 Juli 2009 - 13:05

Patricia:

Hallo meneer!

Hier het lang verwachte berichtje uit Bakkum aan zee. Ik zit niet vaak op de computer als ik vakantie heb, maar ik heb je laatste 6 berichten gelezen en het klinkt allemaal erg goed! Volgens mij heb jij het daar reuze naar je zin.
    Hier in Bakkum gaat het leven zijn gangetje. Het weer is nogal wisselend de afgelopen week. Ik heb nu al twee weken vrij van de universiteit. Heb nog wat gewerkt bij Ernst&Young en probeer mijn moeder een beetje bij te staan in het huishouden. Vanaf maandag hebben we drie weken vakantie. Voor mij zit het er niet meer in om nog even naar Cyprus te gaan. Wel ga ik een aantal dagen met mijn ouders naar Friesland om met onze nieuwe boot te varen. Ik hoop dat het weer wat beter wordt komende weken. Misschien ook maar goed om de centen in mn zak te houden, want de dure wintersport komt er natuurlijk ook weer aan!
    Ik las dat je de 14e van augustus weer naar huis komt. Dat heb je goed gepland want de week daarop ben ik jarig ;-). Ik verwacht dus wel een mooi Cypriotisch geschenk hihi. Nou ik hoop je snel weer te zien zodat we een borrel kunnen drinken op het strand en de rest van je verhalen te horen. Geniet er nog even lekker van.

Kus Patricia

• 24 Juli 2009 - 13:09

Patricia:

P.S. Beetje jammer van dat haar weer, dat snap je natuurlijk wel :P.