er is nieuws te melden... - Reisverslag uit Marken, Nederland van Alex Broek - WaarBenJij.nu er is nieuws te melden... - Reisverslag uit Marken, Nederland van Alex Broek - WaarBenJij.nu

er is nieuws te melden...

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

26 Maart 2016 | Nederland, Marken

Da’s een lange tijd geleden dat ik iets heb geschreven op deze site. Dat kwam meer omdat er over missies niet veel te vermelden viel. Het was wachten op..
Omdat het leven toch ook gewoon doorgang moest vinden is er privé van alles opgepakt. Kort gezegd; een vakantie geboekt naar Egypte en een huis gekocht in Broek op Langedijk. Voor het laatste komt overigens nog flink wat kijken. Het contract is inmiddels getekend en de eerste paal gaat donderdag de grond in. Ik ben uitgenodigd om erbij te zijn. Overigens de eerste rekening heb ik ook al in de brievenbus gehad.
De dag ervoor moet ik al een keuze maken over soort tegeltjes in de badkamer etc. . Ook dat staat ingepland.

Door de KNRM ben ik benaderd om als trainer uitgezonden te worden naar Griekenland. Dus toch nog een uitzending. Van 23 april tot 8 mei naar het eiland Chios om vrijwilligers van het Hellenic Rescue Team op te gaan leiden voor het varen met een Atlantic 75, samen met een redder uit Harlingen en ondersteuning vanuit de technische dienst van de KNRM. Dit alles in het kader dat de KNRM ondersteuning biedt aan de Griekse reddingmaatschappij HRT bij het opzetten van een reddingstation op het eiland Chios. Alles geregeld en vanuit mijn werkgever was men ook akkoord. Enige lastige was dat ik 24 april pas terug zou keren van die vakantie uit Egypte, maar een tussenstop op Schiphol is zo gek nog niet.
Afgelopen maandag ben ik op bezoek geweest bij het reddingstation Harlingen om aanvullende kennis op te doen van de motoren achter een Atlantic en tevens kennis te maken met mijn maatje voor die periode op Chios. De avond werd ook nog gevuld met informatie van 2 KNRM-ers uit Lauwersoog die voor stichting bootvluchteling reddingswerk hebben verricht van vluchtelingen die de oversteek van Turkije naar Lesbos hadden gemaakt. Een indrukwekkend verhaal van twee stoere mannen.
De bezigheden op Chios zullen niet dezelfde zijn als die op Lesbos, maar tijdens het trainen zou het zo maar kunnen dat er wel assistentie moet worden verleend aan een boot vol vluchtelingen. In ieder geval kregen we nuttige adviezen mee. Ik ben er klaar voor en heb er zin in!

…en toen werd ik woensdag gebeld door Ruud van team uitzendingen. Ik kreeg hem niet zelf aan de telefoon, maar het ingesproken bericht gaf aan dat ik met spoed verwacht werd terug te bellen. Even dacht ik nog dat dit zou zijn naar aanleiding van een bericht op intranet over mijn missie op Chios.
Toen ik hem echt aan de telefoon kreeg was de mededeling dat er een uitzending stond te gebeuren naar Griekenland en of ik beschikbaar was en ook op korte termijn kon vertrekken.
Omdat de eenheidsleiding eigenlijk al in 2015 akkoord is gegaan met mijn eventuele vertrek naar het buitenland voor een vredesmissie was er geen reden om nee te zeggen. Tenslotte was de opleiding afgerond en zat ik eigenlijk nog steeds te wachten om dat ene verzoek.
Dus ja. Het ging om een missie naar Griekenland voor een periode van 3 maanden en vertrek op dinsdag 29 maart 2016. Verder was er nog niet veel bekend en moesten er nog wat disciplines akkoord gaan.

Donderdag en vrijdag werd er al iets meer duidelijk. Het is een missie gezamenlijk met de Koninklijke Marechaussee en Politie op het eiland Lesbos. Ik zal worden ingedeeld bij het Border Security Team in samenwerking met Frontex. En dit alles ten behoeve van de vluchtelingenstroom.
Zover nu bekend is de thuisfront informatiedag dinsdag na de Pasen en ga ik woensdag 30 maart 2016 vertrekken. Tijd en plaats van vertrek is nog niet bekend.

Dus ben eventjes een beetje druk met van allerlei zaken te regelen, dat overigens niet meevalt met deze feestdagen. Inmiddels heb ik mijn vakantie geannuleerd, de missie naar Chios afgemeld, het feestje voor de eerste paal van mijn nieuwe huis afgezegd, mijn eerste spullen bij elkaar gezocht, geregeld dat mijn post wordt verzorgd, zodat ik de binnenkomende rekeningen voor dat nieuwe huis op tijd kan betalen en de zorg over mijn auto overgedragen. En verder zal ik jullie niet belasten wat ik verder wel en niet nog ga/moet doen.

Doeg!

  • 26 Maart 2016 - 17:09

    Kluffie:

    Jeetje Alex zo komt er opeens vanalles tegelijk op je pad! Gefeliciteerd met je nieuwe huis en heel veel succes op Lesbos! Veilige reis gewenst. Groetjes Chantal

  • 26 Maart 2016 - 18:01

    H. Hielkema Sr.:

    Ik wens je veel sterkte, maar ook veel plezier bij deze uitzending.

  • 26 Maart 2016 - 20:10

    Tonny En Kees Planken:

    Hoi Alex ,we zijn benieuwd naar jouw ervaringen.Het zal 'n moeilijk tijd voor je worden,
    maar je bent voor geen kleintje vervaart.Veel sterkte alvast met de voorbereiding en
    de eerste tijd we zullen het met spanning lezen.
    Tonny en Kees

  • 27 Maart 2016 - 11:18

    Nick:

    Hoi Alex,
    Zo heb je niets en zo krijg je van allerlei aanbiedingen. Het wordt een drukke tijd voor je.
    Veel succes met de missie op Lesbos, we volgen je berichten met belangstelling.

  • 27 Maart 2016 - 11:53

    Bert En Margaret:

    Hallo Alex,

    Allereerst gezellige Paasdagen gewenst. Woensdag je vertrek naar Griekenland voor een 3 maanden durende missie op het eiland Lesbos. Veel succes in en met je werk tijdens deze uitzending!

  • 27 Maart 2016 - 13:32

    RuudS:

    Hoi Alex, mooi om te doen. Ben net terug van verkenningsopdracht Lesbos en zal jullie morgen meer info geven en foto,s laten zien. Mooie klus!!

  • 27 Maart 2016 - 13:42

    Luc Mulder:

    Druk druk druk zie ik al. Alles komt tegelijk. Heel veel succes in Griekenland en gefeliciteerd met je nieuwe huis!

  • 27 Maart 2016 - 14:40

    Brom :

    Zo ga je een weekje vissen, kon je terug.. is een van de drie "A's" vertrokken.
    Mocht ik nog wat hand en span diensten voor je kunnen doen als: post doorsturen, overlevingspakket samenstellen of het gras maaien :-) laat het me horen.
    Begreep dat Ruud ook weer mee ging dus ouwe jongens krentenbrood. En....geen malaria , geen mijnen en geen Taliban daar, wat heb jij ook weer een mazzel.

    Benieuwd naar je ervaringen,

    Groet Brom

  • 28 Maart 2016 - 13:10

    Marlies En Hub:

    Hoi Alex, Fijn dat we weer een bericht van jou mochten ontvangen. Dat is een erg goed teken. Natuurlijk wensen wij jou voor de komende tijd heel veel sukses en we hopen dat we ook nu kunnen genieten van jouw belevenissen in Griekenland. Natuurlijk wensen wij jou het allerbeste met de bouw van jouw nieuwe huis.
    Bedankt en tot jouw volgend bericht. Als alles door gaat vertrekken wij medio mei naar Mongolië en kunnen we jou e.e.a. over onze avontuurtjes vertellen. Groeten uit Limburg van Marlies en Hub.

  • 28 Maart 2016 - 15:56

    MarkenArianne:

    Hoi Alex, Wat kan alles toch lekker snel veranderen in een week tijd :) . We wensen je heel veel succes in Griekenland; we lezen je belevenissen graag ! Ook nog gefeliciteerd met je nieuwe huis ! dan later maar een feestje, bij terugkomst !! Groetjes vanuit het mooie Egmond !! Mark en Arianne

  • 29 Maart 2016 - 10:52

    Johnny:

    Fijn voor je Alex, en tegelijk even een verlies voor ons.
    Ik ga je blog zeker volgen. Be safe.

    Johnny

  • 29 Maart 2016 - 11:33

    Pim Hopman:

    Nou, nou Alex, als je eenmaal in die flow zit, komt er ook van alles aan. Het is kiezen geblazen en natuurlijk kies je voor het meest uitdagende. Succes met de voorbereidingen en veel plezier tijdens de missie. Ik ga je weer volgen, hoor!

  • 30 Maart 2016 - 23:16

    Frans:

    Vanuit mijn missiegebied op de Balkan wens ik je, als alles volgens planning verloopt, vanaf vandaag heel veel succes en plezier op Lesbos.
    Super voor je, dat je dan eindelijk na zo'n lange tijd wachten dan toch mag gaan.
    Het zij je gegund.
    Ik neem aan dat je onze gezamenlijke presentatie voor de Syriers in Doorn ter plekke nog eens over doet. Neem je de Nl vlag, het oranje shirt en de roodwitblauwe schmink mee

  • 31 Maart 2016 - 15:35

    De Caplo:

    Hoi Alex vanuit een zeer warm Mali wens ik je veel succes toe en gefeliciteerd
    Met je aankoop in BOW. Allemaal mooie plannen en geniet ervan van de nobele taak die je te wachten staat. Een mooie tijd toegewenst. Helaas kan ik er niet bij zijn om je uit te zwaaien op het vliegveld maar succes!
    Je buddy...

  • 06 April 2016 - 09:03

    Linda Rullens:

    Heej Alex,

    Ik had al vernomen dat je naar Chios zou gaan, maar dat dat Lesbos werd, lees ik nu pas!
    Dan hebben we elkaar op een week na gemist daar ;-)
    Succes daar! En doe de vrijwilligers van Stichting Bootvluchteling de groeten van mij en Mark ;-)
    Groetjes,
    Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 250149

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: