re-admission & vrije tijd - Reisverslag uit Mytilíni, Griekenland van Alex Broek - WaarBenJij.nu re-admission & vrije tijd - Reisverslag uit Mytilíni, Griekenland van Alex Broek - WaarBenJij.nu

re-admission & vrije tijd

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

08 Juni 2016 | Griekenland, Mytilíni

De afgelopen weken hebben we het regelmatig gehad over de (vervroegde) terugkeer naar Nederland. Dit kwam mede omdat het aantal migranten, die met een boot de oversteek van Turkije naar Griekenland maken, flink was afgenomen. Daarmee was ook de werkdruk op het kamp Moria verminderd. Maar Frontex wil ook wel een minimaal aantal profielen (fingerprinter, screener, documenten expert en debriefer) op Lesbos houden.
Omdat er een flink aantal buitenlanders deze dagen hun einde missie hadden werd het aantal profielen ook weer minder, dus dat gaf weer wat hoop. Maar de politiek in Nederland heeft wel het laatste woord in de voortgang of afbouw van het BST2. Tenslotte gaat het ook deze keer weer over de pegels. Inmiddels is het 7 juni en is de kogel door de kerk. Gisteren werden we om 22.00 uur bij elkaar geroepen in de OPS en kregen daar de uitslag te horen. Niet bepaald positief mag ik wel zeggen; de afbouw van BST2 gaat starten vanaf maandag 13 juni en vrijdag 17 juni moet het merendeel van de groep weer zijn teruggekeerd in Nederland. Een klein groepje blijft om de laatste zaken te regelen en/of omdat juist zo’n profiel nog noodzakelijk is.
Als fingerprinter is er voor mij geen werk meer te doen en een mogelijke inzet op Chios ging niet door. Daarin zal een nieuwe groep uit Nederland voorzien.
Tja zo snel als we moesten klaar staan om te vertrekken, datzelfde scenario geldt dus ook voor de terugkeer.
Overigens zo’n 3 weken terug is de ‘terugkeer’ van teamleden reeds begonnen. Als eerste van ons team is Steven (de persvoorlichter van de Koninklijke Marechaussee) naar Nederland teruggekeerd. Daarna volgden Ans en Twan (van de immigratie- en naturalisatiedienst) en daarna Wenno en Marcel (van de dienst terugkeer & vertrek). Niet helemaal die volgorde, zaterdag Twan, maandag Ans en Wenno en dinsdag Marcel.
Maar soms worden de lege plaatsen ook weer ingenomen door nieuwelingen. In dit geval van de immigratie- en neutralisatiedienst zijn dat Geeta en Jolanda. En ook al weer veel meegemaakt met deze meiden.
Eén uit ons midden weet niet precies of hij nu wil blijven of vertrekken. Harrie, humanistisch medewerker van het Border Security Team is meegekomen, vertrokken, weer teruggekeerd en naar huis gegaan. En hij zou nog een keertje een week naar Lesbos komen om daarna met ons mee terug te vliegen. Ja, Harrie heeft zo zijn eigen dienst ‘meegaan en vertrek’.

Ook de migranten hebben te maken met re-admission. Voorlopig is er een paar keer sprake geweest van een zeer kleine groep migranten die werden teruggestuurd naar Turkije. Het zijn vooral Afghanen die zich ‘vrijwillig’ aanmelden om terug te keren naar Turkije. De begeleiding bij deze terugkeer wordt verzorgd door Frontex. De mensen worden opgehaald bij de grote tent op het kamp Moria en met de bus naar de ferry gebracht. Niet de hele grote veerboot, maar een gecharterde toeristenboot, die onder Turkse vlag varend de mannen, vrouwen en kinderen terugvaren. Maar voor zij weer op zee zitten, zijn ze gefouilleerd, is hun bagage gecontroleerd, is de bus waarmee ze worden vervoerd helemaal op z’n kop gezet. Dan worden ze door twee escorts (in één van de gevallen politiemensen uit Frankrijk en Estland) begeleid naar de bus. Soms lijkt het meer het opbrengen van een arrestant, maar het gebeurd ook wel wat humaner met een enkele hand op de schouder van de migrant.
Onder begeleiding van de Hellenic Police wordt de bus naar de haven van Mytilini begeleid en daar vinden nog wat extra controles plaats van de personen en is de boot ook weer helemaal gecontroleerd op goederen die gebruikt kunnen worden tegen de escorts. En na een uurtje varen onder de controle van de escorts komen ze weer in Turkije aan.
Voor deze uitzettingen zijn speciaal opgeleide escorts ter beschikking. De Koninklijke Marechaussee is daarvoor opgeleid en de groep Marechaussees op Lesbos hebben hier op locatie een aanvullende opleiding in gehad. Voorlopig is van hun diensten nog geen gebruik gemaakt omdat dit niet in de uitgevraagde profielen past. Nu staan er ook nog een groep Bulgaren voor deze taak stand-by.

Als ik niet aan het werk ben dan lig in de zon, zwem in de baai achter het hotel of zwem in het zwembad voor mijn deur en ga zeer regelmatig wandelen. Vanaf het hotel is het de weg oversteken en dan is het al direct met een steil pad de bergen in. Na een kilometer is er een keuze om verschillende paden te bewandelen. Paden die onverhard zijn en dwars door het gebergte gaan. Met de temperaturen van de laatste tijd (30+) een ware prestatie. Een paar keer per week ga ik, samen met enkele collega’s, te wandelen en dat geeft een gevoel van saamhorigheid, maar ook een gevoel van voldoening.
Ik ben al een paar keer naar het havenplaatje Panagiouda gewandeld. Ruim anderhalf uur heen en dan heerlijk aan het haventje lunchen om vervolgens via Moria in één uur terug te lopen naar mijn hotel. De andere keren is het veelal een uurtje wandelen en dan in Moria bij het plaatselijk cafeetje een verfrissing drinken en dan zo’n zelfde uurtje terug. Eerst zaten we met z’n allen op een rij voor zo’n café, maar inmiddels zijn we verplaatst en zitten we tussen de Griekse oudjes. Vooral mannen want, zo is mij verteld, de vrouwen maken het huis schoon en moeten zorgen voor het eten. Mannen nemen een neut, gaan tussen de middag naar huis om te eten om daarna snel weer terug te keren voor de volgende neut. En inderdaad tussen de middag zitten we er alleen.
Bij Moria is nog een fraai Romaans aquaduct te bewonderen. Niet meer helemaal in tact, maar je kunt wel zien wat het voorstelt. Weer een andere route kon eerst niet worden gewandeld omdat daar een watertje liep, maar die is inmiddels opgedroogd. En met het opdrogen ook de honderden kikkervisjes.
Voor hoogte is de route naar het kapelletje Prophetes Elias de ultieme uitdaging, hoogteverschil 251 meter. Vanaf daar een mooi uitzicht over de Geras baai en mijn hotel. Op de terugweg een prachtig uitzicht over heel veel olijfbomen met op de achtergrond soms de zee en Turkije zichtbaar.

Ik ben nog niet weg en daarom zal er zeker nog een volgend verslag worden samengesteld.

Doeg!

• 08 Juni 2016 - 16:59

Neus:

Hallo Alex,

Ja er is een tiet van komen en een tiet van gaan en de tiet van gaan islam voor jou bijna gekomen. Geniet er nog ff maximaal van en happy landing.

• 08 Juni 2016 - 18:15

Bert En Margaret:

Hallo Alex,

Inmiddels ben je net Haarlemmer olie..., overal inzetbaar..., bereid om te blijven..., bereid om te vertrekken... en klaar voor nieuwe uitdagingen. Niet alleen in je werk, maar ook privé!
    Een eigen huis in aanbouw in een nieuwe woonplaats wacht je bij thuiskomst.
    Geniet nog maar even van het Griekse!

Groetjes,

Bert en Margaret

• 08 Juni 2016 - 18:41

Wim Slootmaker:

Hoi Alex. Wederom hartstikke bedankt voor je mooie verslag. Geniet nog maar zo lang het kan en mocht je op korte termijn terugkeren: goede vlucht en happy landing!
    HG Wim en Maatje

• 08 Juni 2016 - 18:43

De Caplo:

Jammer buddybud. Had je graag langer gegund. Je hebt lang gewacht en t had leuk geweest om langer te blijven. Maar goed vermaak je nog even en een goede veilige vlucht back home!

Stay safe mate!

• 08 Juni 2016 - 20:19

Lyda:

Hoi Alex,

Jammer dat je vlugger dan gedacht weer terug naar Nederland moet, maar ja dat is nu eenmaal niet anders. Sommige beslissingen pakken anders uit dan je zou willen.
    We mogen blij zijn dat de vluchtelingenstroom daar aan het afnemen is, maar helaas verplaatst die zich nu richting Italie.
    Geniet nog van de laatste dagen daar en een veilige thuiskomst!

Groetjes,

Lyda, Nick en Martijn.

• 08 Juni 2016 - 21:14

Jan Dekker:

Bedankt voor je mooie verhalen we hopen je snel te zien in Castricum

• 08 Juni 2016 - 21:35

Je Buurman:

Mooi verhaal weer Alex. Klopt wel aan alles komt een eind soms wat eerder dan verwacht. Een is wel blijvend, de herinnering, de verhalen en foto's. Ik denk ook dat je kleur nog effe blijft zitten en dat je de zon mee naar Holland neemt. Fijne en veilige terugreis. Geniet nog van een paar mooie momenten. Greetz Eugene

• 09 Juni 2016 - 12:23

Mario Heinsius:

Goed om te horen dat je het naar je zin hebt Alex.
    Geniet nog even van je tijd daar.
    Zien we je binnenkort weer verschijnen op groep 6.

• 09 Juni 2016 - 12:50

Hans Van Kouwen:

Jammer voor jou Alex. Maar ook voor ons is een tijd van mooie verhalen voorbij, althans voorlopig. Voor jou blijft het nog wel even spannend, nieuw huis en 'weer' wachten op een nieuwe uitzending. Maar goed vanuit het zonnige en warme Spanje wens ik jou alvast een goeie reis terug naar huis. Tot dan.

Hans van Kouwen.

• 09 Juni 2016 - 19:41

Ronald En Marja:

Hoi Alex,
    weer bedankt voor alle mooie verslagen en foto's.
    Goede terugreis alvast.
    En, je kunt altijd bij ons langskomen voor de "fingerprinting"

• 11 Juni 2016 - 04:26

Claudia Dompeling :

Hoi Alex,

Tsja, zo snel als je heen moest, zo snel moet je dus blijkbaar ook weer terug. Jammer, maar gelukkig heb je wel genoten van je tijd daar en heb je 'mooie' ervaringen opgedaan.
    Je hebt het zeker verdiend om nog even lekker te genieten daar van de mooie wandelingen, de heerlijke plonzen in het zwembad en een neutje. ;-) Lekker doen zolang het kan...

Vond je vorige bericht ook interessant. Leuk om wat meer te weten over de verschillende organisaties.

Nou, tot gauw maar dan hè. :-)

Groetjes Claudia.

• 12 Juni 2016 - 13:34

Tonn En Kees:

Leuk verslag geniet nog even van 'n terrasje met Griekse mannetjes onder de Griekse zon. Daaaaaag harde werker en als het zover is 'n goeie thuis reis.
    Totziens in Nederland. Tonny en Kees

• 13 Juni 2016 - 16:49

Agnes:

Leuk dit verslag weer te lezen, volgens mij heb je het reuze naar je zin gehad en misschien nog een paar dagen.Je zult wel nieuwsgierig zijn naar de woning en hoe snel ze opgeschoten zijn. Hoop dat je een goede retour vlucht heb, groetjes en tot ziens van Jan en Agnes.Tot snel.