pech onderweg - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu pech onderweg - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu

pech onderweg

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

04 April 2009 | Cyprus, Pyla

Ik denk niet dat ik de volgende keer nog mee kan doen aan de Antique Car Rally. Mijn eigenste auto is namelijk kapot, stuk, doet het niet meer.....

Afgelopen woensdag had ik een vrije dag en omdat het weer toch behoorlijk beter was dan de laatste weken, besloot ik er lekker op uit te trekken. Naar het strand in Pissouri. Alles verliep naar wens en ik toerde heerlijk zonder problemen over de snelweg. Na een uurtje rijden ben ik gestopt in het plaatsje Pissouri. Leuk om het weer terug te zien en het was er gezellig druk. Niet zozeer aan het strand, maar meer in de restaurants. De Grieks Cyprioten hadden namelijk een nationale vrije dag vanwege de dag van de Cypriotische strijd. En met een vrije dag ligt ook het hele economische leven op z’n gat. Alle winkels dicht, de benzinestations gesloten en niemand te bereiken.
Na wat rondlopen ben ik weer verder gereden en omdat de brandstofmeter aardig dicht naar de ‘0-stand’ liep ben ik op zoek gegaan naar een tankstation van EKO. Dit is het bedrijf van de tankpas die ik heb te gebruiken, een mogelijkheid om belastingvrij te kunnen tanken. Onderweg heb ik zo’n tankstation niet meer gezien, maar in Paphos moest er zeker één zijn. En inderdaad na wat zoeken, vragen en goed kijken kwam het goede tankstation in zicht. Er waren zelfs nog pompbediendes aanwezig die behulpzaam waren bij het tanken. Dus de auto afgetankt en starten maar.
Bij het omdraaien van de sleutel in het contactslot brak die af en het gevolg was dat ik de motor dus met geen mogelijkheid meer aan de praat kreeg. Omdat ik de toegang voor de andere klanten bij de pomp blokkeerde werd mijn auto nog een stukje weggeduwd en viel het stuur ook nog in het stuurslot. Daar sta je dan en volgens mij bestaat er hier niet iets van een Wegenwacht die voor zulke klussen veelal wel een oplossing heeft. Nog verschillende keren geprobeerd, maar het lukte niet om de motor te starten.
Omdat er een soort pechhulp bij de verzekering zit heb ik die maar gebeld. 24 uur service staat er op de sticker, maar dat geldt kennelijk niet op een feestdag. Een bandje met de stem van aardig klinkende mevrouw sprak: ‘press 2 for English’. Dat heb ik maar gedaan en het enige wat ik elke keer te horen kreeg was: ‘are you still there’ en daarna kreeg ik een heel verhaal in het Grieks. Dat schoot ook niet bepaald op. Ik ben maar blijven luisteren en proberen want misschien zei ze wel iets van: ‘we zijn even druk en u staat in de wacht’ of zoiets. Na nog een keer proberen lukte het de pompbediende de auto toch te starten. Er was wel een beetje gierend geluid uit het motorcompartiment te horen, maar de motor liep en er brandden geen lampjes. Dat was in ieder geval een stap in de goede richting. Onder dankzegging ben ik vertrokken voor de rit van anderhalf uur terug naar Pyla.

Na een paar kilometer rijden op de snelweg vielen voor een moment alle meters uit en er kwam ook wat rook onder de motorkap vandaan. Oh jee, dus snel de auto op de vluchtstrook geplaatst en de motorkap geopend. Even dacht ik dat mijn auto dadelijk de fik in zou gaan, want ik rook wel een brandlucht. Het gierende geluid bleef wel aanhouden en de motor stoppen was ook geen optie, want zou ik die dan wel weer gestart krijgen?

Volgens mij had ik toen echt pech, maar bellen met de pechhulp had niet heel veel zin. Ik besloot de hulplijn met Ed maar te proberen. Na wat vragen en antwoorden gaf hij mij toch maar het advies verder te rijden. Het olielampje brandde namelijk niet, de temperatuurmeter liep niet op en verder was alleen het elektrische circuit kennelijk niet meer actief. Ik kon namelijk m’n open dak en het openstaande raam niet meer afsluiten en de radio was uitgevallen. Dus verder op weg gegaan naar huis en het gierende geluid was ook spontaan gestopt. Ik mag wel zeggen de motor liep als een zonnetje.
Zonder problemen bereikte ik toch mijn huis. Onder de bezielende leiding van Ed heb ik de motor afgezet en gelijk weer geprobeerd te starten. Dat lukte dus niet meer, maar er was wel weer stroom, dus in ieder geval snel de ramen gesloten. Minpuntje was wel dat er een flinke hoeveelheid koelwater lekte. Ik snap nu ook waarom er 2 grote flessen water in de achterbak lagen toen ik de auto in mijn bezit kreeg. Dus eerst deze flessen geleegd in de daarvoor bestemde reservoirs en na het aanduwen van de auto liep de motor weer.
Maar zodra ik de motor uitschakelde dan kon je niet meer starten. Ik hoorde alleen een klik. En dat geluid herkende ik van mijn eigen nieuwe auto, thuis in Nederland. Toen bleek er ook een nieuwe startmotor in te moeten. Omdat de auto toen nog geen jaar oud was, was dat natuurlijk garantie. De garantie voor deze 15 jaar oude auto is vast al een poosje verlopen.

De volgende dag gebeld met een reparateur en die kwam eens even kijken hoe het met mijn auto was. Nog één keer lukte het de sleutel om te draaien en daarna ging dat ook al niet meer. Het gevolg is dat de hele stuurkolom moet worden gesloopt om uiteindelijk het deel van de sleutel uit het contactslot te laten verwijderen. Een dure grap zo liet hij mij weten. Maar er was ook weinig alternatief om het niet te laten doen. Een auto voor de deur die niet start daar schiet je ook niet veel mee op. En een auto verkopen die niet eens kan starten levert vast geen kopers op.
Dus toch maar besloten het te laten slopen en repareren. Zodra dat was gebeurd kon pas worden beoordeeld of probleem 2 (een mogelijke kapotte startmotor) kon worden gerepareerd en met veel pech ook nog de vervanging van een onderdeel van de radiateur. Hopelijk is het alleen een lek in de slang. Voorlopig is dat probleem nog wel te handelen met het bijvullen met die flessen water.

En vrijdag werd de stuurkolom weer in elkaar gezet en bleek gelijk dat de startmotor moest worden vervangen. Dat werd dan ook gelijk gedaan en kon in ieder geval mijn auto er weer volop tegen (hopelijk....).
Dus al met al was mijn vrije dag op 1 april een pechdag met een flinke financiële tegenvaller. Ik moet alleen bij de verkoop wat hoger gaan zitten om wat uit de kosten te raken.
Met de reparateur heb ik de afspraak gemaakt om komende week nog te laten beoordelen of de radiateur of de slang naar dit machientje nog op een makkelijke en goedkope manier kan worden gerepareerd.

Maar de afgelopen week was er meer te doen. Maandag stond een bezoek aan de Nederlandse ambassadeur gepland. Dus het nette pak aangetrokken en samen met Ed en Matthijs richting Nicosia gereden. De woning van Patrick was de plaats van eerste samenkomst. Ruud hoefde alleen maar de trap naar beneden af te lopen. Hij woont namelijk boven Patrick en Nander woont twee straten verderop. Peter kon niet aanwezig zijn omdat hij, samen met zijn vrouw Marjolijn, lekker van een vakantie aan het genieten is. Inmiddels is bekend geworden dat Peter en Marjolijn eerder naar Nederland gaan terugkeren in verband met de gezondheidstoestand van de vader van Peter.

Op zijn geheel eigen wijze loodste Ruud ons door het drukke verkeer in Nicoosia. Het is altijd weer extra opletten want ze rijden hier op Cyprus als dwazen, zelfs als er geen Cyprus Rally wordt gereden. De ontvangst bij de ambassadeur de heer J.E. van den Berg was uiterst vriendelijk en in een ongedwongen sfeer hebben we de geschiedenis van het eiland Cyprus kunnen vernemen. Leek het even dat de oplossing van het conflict tussen het noordelijke en zuidelijk deel al behoorlijk ‘opgelost’ was. Maar zoals ik het nu allemaal hoorde zijn er nog behoorlijk wat obstakels te nemen.
Tijdens de uitleg was er volop mogelijkheid om onze zienswijze aan te geven. Aan het eind was er ook nog kans om andere onderwerpen te bespreken. En één van die onderwerpen was de komende dodenherdenking. Onze groep gaf aan dat wij sterk de behoefte hebben om stil te staan bij de herdenking op 4 mei. Het is niet alleen dat we de doden van de oorlogen herdenken, maar ook de gevallenen bij vredesmissies. Nu is de vredesmissie op Cyprus relatief ongevaarlijk, maar het is zeker goed om daar bij stil te staan en te herdenken van juist die peacekeepers die tijdens hun missie zijn overleden.
De ambassadeur heeft in ieder geval zijn toezegging gedaan om een bijdrage te gaan leveren en ik zal de Nederlandse Vereniging Cyprus gaan benaderen. Deze vereniging heeft 250 leden die woonachtig zijn op Cyprus of (tijdelijk) werk hebben op Cyprus. Wellicht zijn er nog goede ideeën en kunnen we gezamelijk deze herdenking invullen.
De enige viering is de Koniginnedag, maar dat vindt plaats op 5 mei. Dus mogelijk gaan wij zorgen dat er ook 4 mei wat wordt geregeld. En als dat toch niet zou lukken, dan herdenken we in klein comité.
Vervolgens zijn we, zoals het hoort met z'n allen en de ambassadeur op de foto gezet. Je kunt het resultaat bewonderen door naar de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, ambassade Cyprus, nieuws 2009 te surfen. Maar voor het mooie maakt een soortgelijke foto onderdeel uit van dit verhaal.

Straks gaan we een optocht begeleiden van demonstranten die het 60 jarig verjaardagfeestje van de NAVO gaan boycotten. De start is gepland voor het politiebureau in Pyla en gaat dan naar de Sovereign Base Area in Dhekilia. Dus alle collega’s van de UN police zijn in dienst geroepen en dan gaan we zien of we het beter gaan doen dan deze week in Londen en of de training ‘woodpecker’ nog een beetje is blijven hangen. Ik houd jullie op de hoogte.

Doeg!

  • 04 April 2009 - 06:48

    Ton:

    Goeiemorgen Alex, Tja druk zie ik wel. Je houdt het goed en leuk vol alle berichtgeving moet ik zeggen. Erg leuk. Voor een dubbeltje op de eerste rang lukt dus niet in Cyprus blijkt wel uit het verhaal van je "bolide". Het rijdt in ieder geval weer. Hier gaat alles zijn gang. Vandaag start de pieperrace in Volendam en voetbalt Marken vandaag (zaterdag)tegen Den Helder in de tweede klasse A. Ben je daar ook van op de hoogte. Alex goed weekend en succes maar weer en tot de volgende week.

    Ton

  • 04 April 2009 - 09:40

    Dirk:

    Alex, weet het nog? Je schreef:
    Uiteindelijk was het naar mijn idee een auto met niet teveel ernstige gebreken. Het blijft natuurijk een gok wat je precies koopt, zeker bij zo'n oudje. Ik ga er maar vanuit dat de auto het uithoudt totaan het einde van mijn uitzending (de apk is geldig tot oktober 2009).
    Wel, ga maar nooit gokken op de beurs. Je hebt er niet zo'n talent voor. Toch wel een tegenvaller maar dat zal zich ook wel weer laten oplossen.
    Ik heb niet gegokt en vanmorgen mijn nieuwe motor opgehaald. (niet bij iemand uit de Oostblok). Een Honda CBF600SA, zilverkleurig. Ga maar even "Googlen".
    Ik hoop dat jullie wat kunnen regelen voor 4 mei en koninginnedag. Met elkaar en wat steun van de ambassadeur moet dat kunnen lukken.
    Ik hoop en ga ervan uit dat jullie de begeleiding van de demonstratie beter doen dan in Strassburg. Moet wel lukken. Nederlanders zijn wel wat gewend.
    En tot slot..... wanneer ga je nou echt werken?

  • 04 April 2009 - 10:27

    Sandra (de Boer):

    Hej Alex,
    Ben voor het eerst op je site, maar er is veel te lezen. Heb gelukkig bw (op zaterdag) in Volendam, dus tijd zat ;-)
    Hoop dat alle goed gaat en dat je auto het snel weer doet.
    Hier alles prima!
    GroetjesX Sandra

  • 04 April 2009 - 12:05

    Bert En Margaret:

    Alex,

    Zojuist je elfde bericht op je weblog gelezen..., dat hoort ondertussen bij ons zaterdagse ritueel.
    Woensdag, 1 april jl. voelde je je terecht een pechvogel..., maar je hebt ook niet verder gekeken dan je neus lang is..., de flessen water in de kofferruimte lagen er niet voor niets!
    Fijn dat Ed (met de waterpomptang) je behulpzaam wilde zijn.
    Hopelijk is de Mazda inmiddels weer rijklaar.

    Wat jammer dat Peter en Marjolein hun vakantie vervroegd moesten beëindigen wegens de gezondheidstoestand van Peter's vader.
    Wij wensen Peter en Marjolijn en hun familie vanuit Utrecht veel sterkte toe.

    In de harten van de Nederlanders op Cyprus leven de Nederlandse tradities vast en zeker. Koninginnedag, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag zijn dagen om inderdaad even bij stil te staan!
    We zijn benieuwd naar de vieringen ervan op Cyprus!

    Van de Nederlandse ambassadeur hebben jullie inmiddels vernomen dat er nog veel werk verzet moet worden voordat alle conflicten opgelost zijn.

    Hopelijk verloopt de demonstratie rustig!

    Succes in én met je vredesmissie.

    Bert en Margaret


  • 04 April 2009 - 13:13

    Hans Van Kouwen:

    Hoi Alex,
    Wat een pech joh met die auto. Ben ik met mijn 17 jaar oude Rolls Royce beter af. Maar alle auto's gaan op den duur wat mankeren, het is niet anders.
    Leuk om te lezen dat de ambassadeur jullie heeft ontvangen. Dat hij dan ook nog z'n best (gaat) doe(n)t om 4 mei te kunnen herdenken is mooi. Hier in Nederland mag ik 4 mei ook gaan herdenken maar dan wel in diensttijd.
    Zomaar een vraag: doen jullie daar nog iets aan Koninginnedag?
    Zo ja, kan je dan niet dat barrel verkopen. hahahahahaha.

    Ik zal nu ophouden met je te pesten. Ik kijk alweer uit naar je volgend avontuur.
    Gegroet, Hans.

  • 04 April 2009 - 15:04

    Pim:

    Alex, wat een belevenis met het vehikel van je. Niet het doel maar de reis naar het doel wordt nu spannend. Hoop dat de totale reparatiekosten niet te hoog oplopen.
    Wat betreft de dodenherdenking, een goed initiatief. Even stilstaan bij de inspanning van degenen die er niet meer zijn.
    Beemsterse groet van Pim.

  • 04 April 2009 - 17:24

    Dirk:

    Nog even gekeken naar de site van buitenlandse zaken. Nou, jij en je 5 maten stelen de show. Onze ambassadeur kan een voorbeeld nemen aan jullie kleding. Jullie allemaal met een keurig gestrikte das. En hij? Nou, hij kan er een voorbeeld aan nemen. Hulde aan ons politiekorps en jouw collega's daar.

  • 05 April 2009 - 08:49

    Wilma:

    Ha Alex,

    Wat een gedoe met je auto, gelukkig staat er in Nederland straks weer een nieuwer exemplaar op je te wachten.

    Veel succes bij de demonstratie. Daarover horen we vast iets in je volgende verhaal!

    Groeten Wilma

    PS voor ons is het aftellen ook bijna begonnen (nog 2,5 week.....)

  • 05 April 2009 - 17:53

    Joke:

    Hoi Alex wat een reisverhalen iedere week ,erg leuk om te lezen ,en gelukkig dat je auto weer verder kan,
    ik kijk alweer uit na je volgende ervaringen daar
    groetjes Joke

  • 05 April 2009 - 20:40

    Bromsnor:

    Ha die Lex...
    Oude auto of nieuwe het maakt bij jou niet uit..
    Stuk gaat hij toch.Doet me deugt dat je je wat ook verdiept in de geschiedenis. Van het eiland en..van je auto.
    Wat "leesvoer" is onderweg.( Voor de stille uurtjes. )
    Groet bromsnor

  • 06 April 2009 - 19:37

    Stephanie :

    Hey Alex!! :D
    Hier eindelijk een berichtje van mij!! Je had een berichtje achtergelaten op msn zag ik..! (ik wist zelf niet eens dat dat kon hahaha)MAAR...Wat een verhalen zeg!! Je maakt wat mee daar zo te lezen! Ik heb nog maar eens even gewikipediad over die un police - dutchcon XI, want die moeilijke termen zijn een beetje te moeilijk voor mijn oliebollen kennis van dat land ;) Maar ik snap het nu een stuk beter :) Heb je nog asperge boeven gevangen deze week? (je mag ze niet arresteren, maar je mag wel hun pakketje in beslag nemen of niet (je kent het bekende aperge-ei-ham-boter-recept he??? ;)) Ga je nou je bolide weer verkopen straks? Beetje jammer dat je zo 'geflest' wordt letterlijk en figuurlijk hahaha. Nou volgende keer ff die achterbak(se) flessen checken ;) Gelukkig heb je ook nog je honda. (ps. moet je die auto nou zelf betalen? Doet je werk dat niet?)
    Maarre ik vind je pak er mans uitzien, je ziet er erg 'hoog' uit. Ben je natuurlijk ook.
    Maar ik ga het vanaf nu beter bijhouden en je berichtjes optijd lezen.

    Doe voorzichtig tussen alle boefjes

    en tot sprekens!!
    we gaan je missen op het strand (hebben ze daar ook reddingsbrigade?)

  • 07 April 2009 - 07:48

    Aal, Mart En Wout:

    hoi lekker ding,

    Dat pak staat je goed!! Moet je vaker doen. Leuk zo'n auto. Nu ga je ook niet echt met een gerust hard een eind rijden lijkt me.

    Hier zijn we nog steeds in afwachting van. Het zal wel lekker lang blijven zitten net als Wout. In ieder geval is het er over drie weken zeker.

    We hebben hier al heerlijke lentedagen gehad. De temperatuur liep gister op tot 20 graden. Niets te klagen dus.

    Kijk weer uit naar je volgende bericht. Hopelijk kunnen wij dan ook een leuk bericht sturen.

    Liefs uit Brummen

  • 07 April 2009 - 14:51

    Tonny En Kees:

    Zo Alex jij maakt wat mee daaren wij maar op ons kont bij het zwembad,daar aan de overkant liggen. Een pracht hotel en lekker eten en een leuke wandel-omgeving.Een Romeinsplaatsje vlakbij met`n heuse Arena en `n stukje Tempel.Bij terug komst ook nog Kirsten gesproken gaan `n afspraak maken.Als je terug bent komen gauw naar je toe.Houw je haaks het zal de komende tijd wel heet worden.Hee Alex ik mis bij de foto`s mooi Cypriotiche stukken.Jouw 3 CD`s hebben wij van Kim en Leo toegestuurd gekregen alvast bedankt ze zijn prachtig `n aanwinst bij ons eigen foto`s.Tot schrijfs en `n hele dikke kus van tonny erbij.

    Daaaaag Kees.

  • 09 April 2009 - 10:49

    Dora Uit De Zaan:

    beste alex nu we lezen en
    bekijken de foto met veel
    plezier
    we blijven je volgen waar
    zijn de vrouwen ? nu we
    hopen je gauw weer in het
    hete castricum te zien

    gr dora johan jeltema

  • 09 April 2009 - 18:28

    Peter:

    He kleine man,

    Weer een heel verhaal op je web-log. Je hebt wel pech met jouw oldtimer. Zo wordt een reisje naar Pissori wel een hele ervaring. Bedankt voor je mail en je steun. Het is wel vreemd om weer ff in Nederland te zijn. Ik kom op de 14 weer thuis en ga je weer spreken.

  • 10 April 2009 - 19:03

    Bert En Margaret:

    Alex,

    In het "hart van Nederland" hebben wij vandaag genoten van een zonovergoten "Goede Vrijdag".
    Ook voor de komende Paasdagen ziet de weersvoorspelling er goed uit.
    Wordt er op Cyprus nog stilgestaan bij het lijden, de dood en de opstanding van Christus? Veel mensen denken alleen maar aan een extra lang, vrij weekend.
    Het zal wel druk worden op het strand.
    Mis je je collegae, je familie en je vriend(inn)en al een beetje?

    Wij zijn benieuwd naar je belevenissen van de afgelopen week.

    Wie weet, ben je nu met je verslag bezig!

    Morgenochtend maar even een blik werpen op je weblog.

    Een fijne avond, een goede nachtrust..., en gezegende Paasdagen gewenst.

    Bert en Margaret

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 250402

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: