strand, zee en volop zon in Jambiani - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van Alex Broek - WaarBenJij.nu strand, zee en volop zon in Jambiani - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van Alex Broek - WaarBenJij.nu

strand, zee en volop zon in Jambiani

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

09 September 2012 | Tanzania, Zanzibar Island

Na het laatste verslag ben ik vertrokken van Stone Town naar Jambiani, een dorpje aan de zuidoostkust van Zanzibar. Eerst een autorit van een uurtje over een redelijke weg. Na een politiecontrole, die eigenlijk meer was bedoeld om de passerende automobilisten geld af te troggelen, werd het Blue Oyster hotel bereikt. Een prachtig complex aan de Indische Oceaan met wit strand en een azuurblauwe zee. Een prima stek om deze week te verblijven en eindelijk weer zeewater gevoeld en zand tussen mijn tenen ervaren.
Ik heb een kamer aan de tuinzijde, maar op zich maakt het niet zoveel uit. Hemelsbreed verblijf ik zelfs dichter aan zee dan Ruud met zijn kamer met zeezicht. En als ik mijn huisje uitstap dan heb ik ook direct zicht op zee.

Bij laagwater is het een drukte van belang in de Indische, want de vrouwen gaan dan op zoek naar wier en dat zetten ze dan weer met lijnen vast aan paaltjes. Als het wier een paar weken in het water heeft gelegen dan kan dit worden gebruikt als medicijn en dan is het ook gelijk een product om uit te voeren naar o.a. de Filippijnen. De mannen gaan er vandoor om met de zeilboot te gaan vissen. Zo is er hier kennelijk ook een goede verdeling tussen de bezigheden van man en vrouw. De jochies doen eigenlijk niks of spelen met een lege plastic waterfles met wielen van doppen en een plastic zakje aan de voorzijde bevestigd en de wind doet de rest en de jonge meiden helpen al met het zoeken naar ‘vers’ wier in het water.

Bij hoogwater is het het makkelijkst om te zwemmen, je raakt niet verstrikt in de lijnen en je hoeft ook niet zo’n eind te lopen over delen met alleen zand en sommige plekken koraal. De temperatuur van het water is erg aangenaam en ook de landtemperatuur is erg plezierig. Dus ik doe hier eigenlijk niet veel; beetje zonnen, beetje uitrusten, stukje zwemmen en af en toe eens een flink eind over het strand wandelen. Erg relaxt dus en daarom is het hier heerlijk toeven.
Sinds afgelopen woensdag is Ruud er vandoor gegaan. Hij is naar Nederland gereisd om daar Ankie weer in de armen te sluiten en ook nog enkele verplichtingen te doen. Dus verder ben ik op mezelf aangewezen en ik red het nog steeds.

Jorinda van Matoke-tours en nog 3 dames brachten ook nog een bezoek aan het hotel om te kijken of alles naar wens ging. Dat noem ik nog eens service van de reisorganisatie waar ik de reis naar Uganda en deze had geboekt. Uit het bovenstaande blijkt dat alles naar tevredenheid verliep, maar de eigenlijke reden dat Jorinda even langs kwam was eigenlijk meer bedoeld om te kijken of de accommodatie voldoet aan wat de reisorganisatie aanbiedt. En het was ook wel heel toevallig dat ik er juist op dat moment was.

Inmiddels ben ik naar het volgende hotel gehopt en daarover volgende keer meer.

Doeg!

• 09 September 2012 - 11:44

Hans Van Kouwen:

Alex,
    Fijn dat je even kan uitrusten en even helemaal niets hoeft te doen. Weer een vlaggetje aan je collectie toevoegen. Aan de foto's te zien een heel fijn wit zandstrand, prachtig. Wij hebben inmiddels ook al wat vakanties in hotels achter de rug maar bij ons kwam nooit een reisleider (of -ster) om te vragen of alles naar wens was, laat staan de kamer controleren in ons bijzijn. Wellicht dat Jorinda de blik van zo'n ietwat grijs wordende jonge oudere adonis niet kon weerstaan.
    Tot het volgende verhaal.

Hans van Kouwen.

• 09 September 2012 - 12:00

Petra Van Nieuwenhuizen:

Jee Alex, wat een giga ervaringen voeg je weer toe aan je leven. Nu even in de rust en genieten van het moois om je heen. Laat alles lekker bezinken en ik kijk weer uit naar je volgende belevenissen.
    Dikke knuffel van je HB.

• 09 September 2012 - 12:12

Joke:

Hoi Alex ,

geniet van je vakantie en al t moois en lekkers ,

groetjes Joke

• 09 September 2012 - 12:16

Aafke:

Hoi Alex,
    Fijn vakantie oord heb je uitgezocht. Hangmat en ligstoelen op een mooi wit strand. Prachtig. Lekker genieten en uitrusten.
    Groeten uit het Friese.

• 09 September 2012 - 13:01

Dick Wools:

Alex,
    Geweldig zoals het nu weer met je gaat. Lekker genieten daar met zo'n blauwe zee. Dit is wel een heel mooie variatie op "een dagje van de stichting". Ik heb begrepen dat de laatste pakjes aan mijn balie bezorgd zijn. Het zal wel weer wennen worden voor je. Deze onvergetelijke herinneringen zul je tot het einde der dagen koesteren.
    Groeten uit Zaandam

• 09 September 2012 - 13:30

Luc:

Hee Vakantieganger,

Ik zie dat je het nu erg "zwaar" hebt en niets anders doet dan genieten van mooi strand, zee en lekkere drankjes. Geniet er van want je hebt het ongetwijfeld verdiend.
    Groet,
    Luc

• 09 September 2012 - 13:37

Bert En Margaret:

Hallo Alex,

Zojuist hebben we op een reisverslag van je tweelingzus "Lyda" en zwager "Nick" gereageerd (zij verblijven voor een korte autovakantie in Ierland) en nu komt jouw meest recente reisverslag binnen!
    Heerlijk relaxen in Jambiani, in het zuidoosten van Zanzibar..., het ziet er goed uit.
    Naast regelmaat, reinheid en rust (de 3 r' s) geniet je nu ook van zon, zee en zand (3 z' s)!
    's Morgens vroeg zie je de mannen in hun vissersboten de zee op gaan en de vrouwen op zoek gaan naar zeewier, dat gedroogd gebruikt kan worden voor het vervaardigen van medicatie en veelal uitgevoerd wordt naar de Filipijnen, het land waar onze oudste broer in december weer naar toe wil.
    Je hopt van het ene hotel naar het andere..., wat een leventje..., geniet ervan!
    Voor je het beseft roept de plicht in Jambio weer.

Ontvang onze hartelijke groeten vanuit een zonovergoten Domstad Utrecht.

Bert en Margaret

• 09 September 2012 - 19:23

"Neus" Peter:

He Kleine man je heb het weer goed geroggeld. Geniet er van met volle teugen want voor je het weet...
    Zo te zien heb je meer haar op je armen dan op je koppie.
    Ik heb nu ook vakantie en na een weekje Praag (vertek 10/09) een week thuis in Andoik nog een weekje zeilen op je mooie Markermeer. Dan weer aan het werk op 01/10.
    Veel succes met je laatste weken UNMISS en hoop je eind oktober weer te zien. Hou je taai en tot laterrrrrrrrrrrrrrrrr

• 09 September 2012 - 19:40

Aal:

Dag jonge adonis met heel weinig grijs haar,

Koning te rijk denk ik op zo'n prachtige locatie. Ik ben jaloers dat mag je best weten.
    Een hele fijne vakantie nog daar en wees een beetje netjes bij de vrouwen. Niet gelijk iedereen op je kamer uitnodigen!!!

Kus

• 09 September 2012 - 22:11

Marlies En Hub:

Hoi Alex, je hebt het weer eens goed voor mekaar kerel. Het lijkt wel een klein beetje op het paradijs en jouw mango lassie ziet er erg verlokkend uit. Je maakt ons wel erg lekker voor die bestemming. Op dit moment profiteren wij nog van een fantastisch eind van de zomer. Over een paar dagen wordt het weer lange broeken weer, 16 - 17 graden en regen. Dus, blijf zitten waar je zit en verroer je niet,......en geniet.
    We gunnen het jou echt van harte.

Tot een volgende keer.

Groetjes: Marlies en Hub

• 10 September 2012 - 18:30

André Van Der Kolk:

Alex,

Geniet van je welverdiende vakantie.

Tot de volgende keer, André.

• 12 September 2012 - 00:23

Kees:

Hoi Alex, long time not gesproken.
    Hier mis je niks. Slechte zomer. Alleen de laatste weken een beetje zomerweer. Dus troost je met de gedachte dat je hier in een meurende vochtige kleedkamer had moeten slapen om een beetje strandgevoel te krijgen. Je kunt daar in Afrika misschien ook een keer op het zand in een slaapzak kruipen? Geeft dat een castricums gevoel? Mooi dat je zo een dagboek voor ons bij houdt. Altijd weer boeiend om te lezen. Het relativeert de "crisis" in europa weer een beetje. Zo weten we nu dankzij jou dat de zorgkosten aardig gedrukt kunnen worden door medicijnen uit zeewier te halen. Er drijft genoeg in Gouwzee. Dussssss. Nu nog een paar hutjes aan de Bukdijk en klaar. Alleen die temperatuur he. Dat wil hier niet geregeld worden. Morgen verkiezingen. Ik ga nog eens nakijken of er een partij is die in de richting van dit soort oplossingen denkt. Het ga je goed. Hoop je weer gezond en wel terug te zien. Groeten, Kees en Annemieke.

• 12 September 2012 - 13:05

Jaap:

Hallo Alex, Nadat ik je verslag had gelezen over je verblijf op het eiland Zanzibar, moest even denken aan de periode toen ik rond voer over de wereld zeeën en ook op Zanzibar ben geweest.
    Kan mij nog wel herinneren dat we daar ook nog zijn wezen zwemmen. Hier een paar mooie dagen gehad,
    zodat ik heerlijk kon toeren op mijn" Holleeder" lees Vespa.Prachtige ritten door bv. Het Twiske, en dergelijke natuur gebieden. Ben op de Gouwzee aan het zeilen geweest met de th. dienst van de KNRM,
    een tweemaster uit een erfenis,moesten hem even uit proberen,uiteraard onder begeleiding van Kees Verkade. Geniet er maar van. Groeten Jaap.

• 14 September 2012 - 09:50

Nick:

Hi Alex,
    Zo te lezen kun je nu even een paar dagen lekker uitrusten en genieten van het luie leventje, ook wel even lekker na al die maanden afzien in Zuid-Sudan. Geniet er lekker van voordat je opgaat voor het laatste stukje van je uitzendperiode. Zoals je al in het bericht van Dick Wools hebt kunnen lezen hebben wij de laatste zending vorige week afgegeven bij de politiepost aan de Vermiljoenweg en we hopen dat dit op tijd in Jambio zal arriveren, uiteraard zijn we wel benieuwd naar de foto's.
    Groetjes, Lyda en Nick

• 14 September 2012 - 20:53

Dirk:

Zo de lezen heb je nu een lekker weinig gedaan en toch weer heel wat meegemaakt en gezien. Leuk te lezen hoe de mensen daar dagelijks aan de gang zijn. Aangevuld met je foto's kunnen wij hier ook een beetje de indruk krijgen hoe het daar toegaat. En dat wier kweken en ombouwen naar medicijnen? Ik ben benieuwd waartegen dat medicijn dan wel is. Helaas schrijf je dat niet. Maak je maar niet druk hierover. Aan het einde van het jaar ga ik weer terug naar de Filippijnen, dan voor ruim 4 weken. Ga ik wel even wat apotheken af op zoek naar medicijnen met als opschrift "made in Zanzibar".
    Geniet nog de laatste dagen van je vakantie. En dan? Gewoon weer aan het werk. Deed ik vroeger ook.

• 15 September 2012 - 08:20

Carrie:

Hey Alex, man, wat geniet jij van mooie verre oorden. Heerlijk. Neem het er nog even lekker van voordat je de laatste termijn van je missie ingaat. En als je nou straks weer terug bent op Marken, moet je die kennis over dat zeewier maar eens delen met deze of gene. Want van het fonteinkruid op de Gouwzee en het Markermeer wordt ik zo langzamerhand ook niet vrolijk. Een lekker ankerplekkie vinden is ook steeds lastiger. 't ankertje blijft gewoon boven op het wier liggen hier! Je hoort het al, in wat voor een "lastig" pakket wat hier zo af en toe zitten. Ha ha. In ieder geval hebben wij ons ook moeten buigen over een geschikte partij te vinden waar we op moesten stemmen. Heb jij ook al geen last van daar in Afrika. Jij komt straks terug om ons doodleuk te bedanken voor het stemmen op de verkeerde partij, zeker! Of heb je nog een machtiging kunnen afgeven? :-) ik plaag maar een beetje hoor Alex, ga jij nog maar even lekker genieten van alles en iedereen en kom gezond weer terug. Groetjes!

• 16 September 2012 - 11:14

Wim Slootmaker:

Hallo Alex.

Ik heb nu pas je voorlaatste verslag over je vakantie gelezen en ik moet zeggen: "het nodigt wel uit om naar je toe te komen.........................! Geniet er nog maar lekker van zolang het nog kan.

HG Wim en Maatje