St. Patrick's Day - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu St. Patrick's Day - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu

St. Patrick's Day

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

21 Maart 2009 | Cyprus, Pyla

Zoals beloofd een verslag van de viering van St. Patrick’s Day op Cyprus. Maar voor ik mij ga storten op de activiteiten die met deze viering gepaard gingen is het toch handig om wat achtergrond informatie te hebben. Om dat te krijgen is het gebruik van google een erg handig hulpmiddel gebleken.

St. Patrick is de beschermheilige van Ierland en op deze dag wordt deze heilige herdacht. Dat gebeurd niet alleen in Ierland, maar eigenlijk op alle plaatsen op deze wereldbol waar Ieren te vinden zijn. Het is ook voor de Ieren een nationale feestdag.
St. Patrick is voor de Ieren de belangrijkste heilige in de katholieke kerk. Maar er gaat ook een legende dat St. Patrick de slangen uit Ierland heeft verdreven. Ooit een slang in Ierland gezien?
De shamrock is het embleem voor Ierland. Het is een op klaver gelijkend gewas, bestaande uit 3 bladeren en 1 steel; de goddelijke drie-eenheid in het katholieke geloof. Verder is het plantje groen van kleur en symboliseert zodoende het begin van de lente. Tot zover een korte inleiding voor het werkelijke feest.

De feitelijke viering werd gehouden in de St. Columba’s church op de UNPA en wij waren als Nederlanders speciaal uitgenodigd om deze viering en dag mee te maken. Dus in pakkie deftig met alle medailles opgespeld ben ik vertrokken naar Nicosia. Bij de kerk troffen de Nederlanders elkaar. Vanuit de kerk klonk al de bekende doedelzakmuziek. We werden toch wel een beetje officieel welkom geheten en kregen een goudkleurige shamrock opgespeld. De Ieren zelf hadden die ook op met enkele groene takjes daarin verweven.
De kleine kerk was inmiddels aardig volgestroomd met afgevaardigden van de verschillende politielanden uit de missie en militairen. Een mooi gezicht met al die verschillende soorten nette uniformen.
De korte mis werd voorgegaan door een katholieke geestelijke en er was ook volop inbreng van de geüniformeerde collega’s uit Ierland en hun families. Tijdens de eucharistie zong James de hymne “I cannot tell why” van William Y. Fullerton. Verder was er tijdens de dienst ook nog gelegenheid voor een grap. Zoals de priester zei: ‘het gaat tenslotte allemaal om het drinken en het feest na deze dienst’.
Na afloop van de dienst trof ik de Kroaat Mladen. Ik heb hem leren kennen in de UNFICYP missie 2005 en momenteel woont hij op Cyprus en heeft een verzekeringsbedrijfje in Nicosia. Het weerzien was uiterst hartelijk.

Na deze viering werd er een receptie gehouden bij de internationale cafetaria op de UNPA. En een Ierse receptie zonder Irish Coffee is er geen. Aangezien ik nog steeds geen alcohol lust/drink heb ik gekozen voor een Nescafé. Voor het mooie uiteraard wel in een speciaal glas en een flinke klont slagroom erop, net echt! Ik heb eens goed opgelet, maar een Irish Coffee in elkaar zetten is niet moeilijk; een schep oploskoffie, een flinke scheut whisky aangevuld met heet water en uit een grote bak met slagroom de finishing top.
De contacten werden verder aangehaald en er werden weer tal van foto’s gemaakt van mij, de ander en van elkaar. Een echte United Family. Dat is trouwens echt zo, we komen dan wel uit heel verschillende werelddelen, maar hebben wel allemaal dat zelfde doel waarvoor we staan.
De muziek werd verzorgd door the Republic of Cyprus Police Band. Nadat iedereen zo’n beetje was opgewarmd door het warme vocht werd het tijd voor een toespraak door de contingentcommandant van de Ieren en de ambassadeur van Ierland op Cyprus.
De 18 Ierse collega’s stelden zich op en het Ierse volkslied werd gespeeld. Hierna kwam de geestelijke het podium op en speelde op gitaar en zong de sterren van de hemel, aangevuld met een man op viool en een jongedame op een ander soort gitaar. Ja, en zingen kunnen die Ieren wel. Ik vind dat toch elke keer weer een plezier dit te horen en het geeft gelijk sfeer aan zo’n feest. En er werden hoeden uitgedeeld met een vleugje reclame voor alcohol en met de tekst dat St. Patrick’s Day 2009 special was. Ook aan de inwendige mens was gedacht. Alle aanwezigen konden aanschuiven bij ook het typisch Irish stew. Na afloop werden enkele traditionele dansen gepresenteerd en gingen de voetjes ook echt van de vloer al dan niet aangevuld met zang van de Ieren zelf.

Hollanders en Ieren hebben iets met elkaar en dat is zelfs terug te vinden in de nationale vlag van Ierland. De kleur oranje vertegenwoordigt de aanhangers van William of Orange en dat is weer onze Vader des Vaderlands.

Het was een mooi feest en bijzonder om mee te maken.

Doeg!

• 21 Maart 2009 - 08:59

Dirk:

Zo Alex ziet er weer allemaal fraai uit. Toch wel makkelijk hè dat Google. Een beetje copieeren scheelt je weer tikwerk. Goed idee om ons zo ook te vertellen wat dat feest omhelst. Toch bijzonder dat mee te maken zo internationaal. Je staat anders best te pronken met al die medailles en lintjes. Helaas mis ik er eentje als ik goed kijk. Ik heb voor het eerst even een voorbeeld bekeken van het boek dat je kan bestellen. Nou, je zit al op 25 pagina's in die paar weken. Dat worden dus meerdere delen als je zo doorgaat. Ga lekker door zo en geniet maar van dat "werken" op Cyprus.

• 21 Maart 2009 - 09:18

Ton:

Hoi Alex,

Leuk St Patricks day. Gaat werkelijk de hele wereld over en dus ook op cyprus. Was doedelzak muziek van orgine niet iets uit Schotland? Maakt niet uit, ik kan koninginnendag 2010 op Marken niet afwachten. Het mooie muziek korps van Marken en voorop met doedelzak....
    Al met al weer een mooie belevenis en erg leuk om mee te lezen. Alex succes.

• 21 Maart 2009 - 13:42

Lyda:

He Alex,

Ziet er goed uit hoor in je nette pakkie.
    Je hebt er weer een leuk verhaal van gemaakt, zo blijven de thuisblijvers je weblog wel volgen.
    En ja een gezamelijk doel verbroederd. Het zou mooi zijn als het in de hele maatschappij/wereld zo zou kunnen. Gezamenlijk met elkaar leven ongeacht religie, achtergrond, huidskleur e.d., maar zo is het nu eenmaal niet, vandaar jullie aanwezigheid aldaar.

Groetjes,
    Lyda, Nick en Martijn.

• 21 Maart 2009 - 14:57

Kirsten:

Jee zeg, je kan aan de foto's duidelijk zien dat deze missie echt af-zien is hé daar.... pfff
    Beetje rondrijden hier, beetje kletsen daar, feestje links, gezelligheid rechts.
    Jaaaa die Alex komt de winter daar wel door hahaha...De zomer ook zo schat ik.

Lieve schat, ik maak - uiteraaaaard - een geintje en geniet enorm van je verhalen. Je schrijft het ook erg leuk, ga zo door!
    Warme groetjes uit een zonnig Hoorn xx Kir

• 21 Maart 2009 - 21:03

Bert En Margaret:

Alex,

Vandaag hebben we genoten van je uitvoerige verslag over St.Patrick's Day, een nationale Ierse feestdag!
    De foto's geven ons een idee van de sfeervolle festiviteiten.

We zijn benieuwd of 30 april a.s. "Koninginnedag" ook op Cyprus gevierd gaat worden...: "Oranje boven"!

Fijn te lezen, dat je het goed kunt vinden met de mensen om je heen.
    Iedereen dient dezelfde missie...; konden álle mensen maar in vrede met elkaar leven..., dan waren de "vredes" missies overbodig!

Hoe bevalt je appartement en je auto?
    Heb je je vrijheid een beetje terug, nu je zelf kunt gaan en staan waar je wilt? Misschien mogen we een volgende keer een kijkje nemen in je appartement..., of is dat té privé?!
    We zijn reuze benieuwd naar je komende belevenissen.

Ontvang de hartelijke groeten uit het hart van Nederland "Utrecht",

Bert en Margaret

• 22 Maart 2009 - 16:10

Hetwestenvanteiland:

Zoals ik al vermeld heb....ik dacht echt dat die Ieren die dag voor mij hadden gecreëerd. Blijkt niet zo, is dat dan wat.
    Weer een mooi verhaal Alex. De mensen van waarbenjij.nu zullen wel gaan protesteren als je van je reisverslag het boek gaat maken. Op zoveel tekst, fotos én reacties hebben ze nooit gerekend. Ik lees het weer met veel plezier. Vind het jammer dat je "zo ver" weg zit, want je gesproken verhalen zijn al even onderhoudend als je geschreven verhalen. Keep on going. Tot volgende week maandag......pakkie deftig!

• 23 Maart 2009 - 13:30

Pim:

Heb genoten van het verslag. Niet alleen het doel van de missie, maar ook culturele aspecten van de deelnemers komen aan de orde. Dat schept een band, zeg.
    Met een beemsterse groet van Pim.

• 24 Maart 2009 - 09:26

Wilma:

Ha Alex,

Zo leer je op Cyprus zelfs nog iets van allerlei andere culturen!

Tot de volgende blog,

Groeten Wilma en Peter

• 25 Maart 2009 - 06:41

Peter:

He kleine man,

Goed dat je nog even uitlegt waar het eigenlijk om draait bij st.Patricksday. Dat van die slangen wist ik niet.
    Ik vond nog even tijd om je mooie verhaal te lezen voor ik weer verder ga met vakantie vieren in Cyprus, Jordanie,Cyprus. Als ik in Bogaz zit hebben we nog even kontact.

• 25 Maart 2009 - 19:18

Harold:

Ha die Alex,

Leuk om je verhalen te lezen. Ik hoop dat het je bevalt het is natuurlijk wat anders als je gewent was. Ik zou zeggen doe de mannen in sector 4 de groeten van me en heb veel plezier!

Gr Harold

• 26 Maart 2009 - 09:16

Fred:

Alex,

Heeft Logistiek Apeldoorn die muts die Nander opheeft, verstrekt ? Hij had inderdaad iets op, zo te zien Cola
    Groeten

Fred van HET KLPD

• 26 Maart 2009 - 21:39

Marlies En Hub :

Hallo Alex,

Leuk en erg interessant dit uitgebreide bericht van de Ierse feestelijkheden te lezen.
    We geloven dat het onder de collega's een erg gezellige boel is. Je geniet er tenminste van. Dat hoort ook bij zo'n uitzending, want de boog kan niet altijd gespannen zijn he?

Nog een paar dagen dan zijn wij ook weer onderweg. De bagage is al voor een groot gedeelte gepakt en we verlangen echt naar beter weer, alhoewel de hitte momenteel in Birma zal ook wel z'n tol hebben en korte broeken zijn daar uit den boze. Onze reis- begeleider is een bekende.
    Hebben we ook enkele jaren geleden met de Centraal-Azie reis gehad: Peter van der Meulen.
    De groep is nu 14 personen klein. We laten ons in ieder geval verrassen.
    Na 20/4 lees je weer van ons zoals eerder beloofd.

Geniet van jouw verblijf daar en blijf ons met jouw fijne ervaringen en verhalen verwennen.

Veel groeten en all the best.

Marlies en Hub