sneeuw in het Troodos-gebergte...... en erg koud! - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu sneeuw in het Troodos-gebergte...... en erg koud! - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu

sneeuw in het Troodos-gebergte...... en erg koud!

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

14 Maart 2009 | Cyprus, Pyla

Na een periode van 12 dagen achter elkaar werken is het toch ook wel heerlijk om eens een paar dagen vrij te zijn. Een keertje uitslapen, wat opruimen en er ook op uit gaan. Dat lijkt wat makkelijk, maar daar heb je dan wel vervoer voor nodig. Ik kon de huurauto van Matthijs vandaag gebruiken en heb daar ook dankbaar gebruik van gemaakt.

Het Troodos-gebergte in het westen van het eiland kenmerkt zich door hoge bergruggen met een hoogte van ongeveer 2000 meter. In de winter een prima lokatie om te skiën. Sneeuw op Cyprus wilde ik ook wel eens met eigen ogen zien en nu deed zich die mogelijkheid voor.
Via Nicosia heb ik de route naar Linou gereden via de 'Provinciale' weg. Onderweg werd ik enkele keren ingehaald door lui die in rallywagens de gekste capriolen uithaalden. Vlakbij Linou was kennelijk een rustplaats ingericht en kon de race-auto wat worden opgeknapt. In ieder geval ben ik ook even gestopt voor een foto en kwam daar ook mijn oude buurman tegen. Vanaf 1 juni tot 1 december 2005 woonde ik namelijk in Linou toen ik voor de eerste keer werd uitgezonden om deel te nemen aan UNFICYP. Ook hij herkende mij en we hebben kort met elkaar gesproken. Hierna heb ik nog een bezoekje gebracht aan mijn oude huis. Momenteel is het huis alleen als politiebureau in gebruik en is er één slaapkamer, werkkamer geworden van de sectorcommandant. Nog steeds staat het (toen al) gedateerde meubilair in de woonruimte. De muren zijn inmiddels voorzien van een witte laag verf, dus dat is al behoorlijk opgeknapt. De ontvangst door de Australiër Peter en de Indiër Hemant was hartelijk. Ik werd gelijk uitgenodigd om mee te gaan de tracks op, maar dat heb ik voor vandaag maar afgeslagen. Ik wilde tenslotte naar de sneeuw.
Het was wel weer heel leuk om na drieënhalf jaar weer terug te keren op die plek die toen zes maanden mijn thuis was.

Rijdend in de zon met een buitentemperatuur van 17 graden zag ik de meter van de temperatuur al snel teruglopen. Toen ik bijna bij de top was, was het 2 graden boven nul. De weg was wel goed te berijden, maar tegen de berghellingen lag een klein laagje sneeuw. Dat leverde mooie plaatjes op, maar het zou nog mooier worden...
Ik was eigenlijk al dik tevreden dat ik toch wat sneeuw had gezien. Het laatste deel naar de top veranderde zichtbaar. De zon verdween en de asfaltweg veranderde in een besneeuwde weg en het was zelfs oppassen geblazen voor de gladheid. Bij een parkeerplaats was het flink druk en het bleek dat daar de skipiste was. Ja skiën op Cyprus en de temperatuur was inmiddels nog verder gedaald en gaf nu -1 graad aan!! En ik heb me toen maar als echte toerist laten vereeuwigen door een andere toerist.

Via een prachtige route door de bergen ben ik uiteindelijk aangekomen in Limassol. Het zonnetje scheen weer en het was ook beduidend aangenamer van temperatuur en na een heerlijke dag ben ik natuurlijk weer geëindigd bij mijn huis in Pyla.

De afgelopen week heb ik ook nog gewerkt. Inmiddels blijkt dat er nog een plant in de bufferzone groeit die het erg goed doet bij de locals. Het zijn de artisjokken, een distel die erg lekker schijnt te zijn en o.a. wordt vermengd met gebakken eieren. En zo hebben we dan ook gelijk weer wat te doen. Toen ik met de Ier Pat mijn ronde deed troffen wij zo'n boefje en uiteindelijk hebben we van deze man op leeftijd, in ruim een half uur, de hele geschiedenis van het conflict nog eens gehoord. Dit was heel bijzonder om het eens te horen van een echte local.
Toen wij de volgende dag in Troulli een kop koffie gingen drinken in de coffeeshop kwamen wij in gesprek met een heel oude man. Hij ging aan onze tafel zitten omdat de anderen niet mochten horen waar hij het met ons over ging hebben. Het ging ook over het conflict uit de zestiger- en zeventigerjaren, maar deze man was erg doof. Het gevolg was dat iedereen toch gewoon kon meegenieten. Trouwens Pat en ik hebben ook van hem genoten want hij was niet alleen doof, hij had wat moeite met zien en zijn bovengebit viel enkele keren spontaan uit zijn mond. Maar ik ben wel uitgenodigd om een volgende keer bij hem thuis op de koffie te komen.
Voor de eerste keer ook eens een dienst met Matthijs. Wat een heerlijkheid om eens lekker de hele dienst m'n eigen taal te kunnen spreken.

Over anderhalve week krijg ik m'n eigen auto. Ik heb namelijk een oldtimer gekocht van een Slowaakse militair. Een auto die in 1999 voor de eerste keer op naam is gesteld op Cyprus. In 1994 is de auto al in elkaar gezet. Nu heb ik niet bepaald veel kennis van 2e hands auto's, maar ik had wat tips gekregen om op te letten. Dus ik deed net of ik er verstand van had. Eigenlijk controleerde ik op de punten zoals auto's bij een verkeerscontrole worden nagelopen. Extra was een proefrit op de UNPA. Dus eens flink remmen, een paar uitwijkmanouevres en rijden zonder te sturen. Dit onderdeel was maar erg kort. Uiteindelijk was het naar mijn idee een auto met niet teveel ernstige gebreken. Het blijft natuurijk een gok wat je precies koopt, zeker bij zo'n oudje. Ik ga er maar vanuit dat de auto het uithoudt totaan het einde van mijn uitzending (de apk is geldig tot oktober 2009).
Na weer heel veel papieren invullen, wordt het op naam stellen van de auto verzorgd door een medewerker van de UN en dan kan ik de auto echt gaan gebruiken als de Slowaak op 23 maart terugkeert naar zijn vaderland.

Het is weer een heel verhaal geworden, maar ik weet niet of ik dat kan volhouden. Dus wees niet teleurgesteld als het eens wat korter wordt.
De volgende keer komt in ieder geval de viering van St. Patrick's Day aan de orde.

Doeg!

  • 14 Maart 2009 - 20:53

    Peter:

    Ik denk dat de warme ontvangst in linou de sneeuw deed smelten in Troodos. Je staat wel erg stoer in de sneeuw met je T.shirt. Maar voor jongens uit de polder zal dat geen probleem zijn.

  • 14 Maart 2009 - 21:14

    Ton:

    Hoi Alex,
    Alles goed daar lees ik. Hier ook. Zitten "verplicht" veel op onze nieuwe post en wachten met smart op de eerste hengel mogelijkheid op "De Werf", we zitten tenslotte naast de vijver. Zo bond als jij kunnen wij het niet maken, sneeuw, ralley etc. En dan ook nog koffie bij een local. Kijk uit dat je niet geraakt wordt door rondvliegende gebitten. Nou ja, je bent tenslotte gevaccineerd.
    Succes maar weer en tot een volgend bericht.
    Groet, Ton

  • 15 Maart 2009 - 11:46

    Dirk:

    Je hebt gelijk. Het is weer een heel verhaal. Ik dacht dat je daar ging werken maar het lijkt meer op een zomer- en wintersportvakantie ineen. Ik ben benieuwd wat voor een oldtimer je gekocht hebt. Het moet wel een bijzondere zijn als je er mee kan rijden zonder te sturen.Zijn dit je eerste stappen als toekomstig tweedehands autohandelaar?
    Hier gaat verder alles zijn gangetje. Ik lees volgende week wel weer wat je dan weer allemaal beleefd hebt.

  • 15 Maart 2009 - 15:47

    Nick En Lyda:

    Hoi Alex.
    Zo te lezen maak je nogal wat mee gedurende je verblijf. Leuk dat het je zo goed bevalt en ook nog in contact komt met de locals.In het zaanse gaat alles z'n gangetje, vandaag de eerste tourrit van het jaar gemaakt. Wel koud hoor zo'n 10 graden met veel wind. We zijn benieuwd naar je volgende verhalen. Groetjes, Nick, Lyda en Martijn

  • 15 Maart 2009 - 22:19

    Marieke(Annette):

    Rene, sta je nu in de sneeuw met je Rin Tin Tin shirt aan? nee toch? Doe een treu aan!!!!

    Hou je goed daar en pas op jezelf he, helemaal die dat ouwe Slowaakse 'hok'wat je heb gekocht hahah

    dikke kus

  • 16 Maart 2009 - 15:28

    Thijs:

    Kerel, wat heb je er weer een prachtig verhaal van gemaakt!
    Was weer erg leuk om te lezen. Wat maf he, dat we aan de andere kant van het eiland gewoon in een shirtje op het balkon zitten na werk.
    Dat vreemde wezen dat je op de foto hebt gezet noemden wij vroeger thuis een sneeuwpop. Ja, dat kennen we thuis niet meer he, met die muffe sneeuw winters! Ik kijk uit naar je volgende belevenissen, zoals je weet volg ik ze op de voet. Moeten we na 23 maart maar eens kijken of we een paar dikke velgen met brede sloffen voor die familiewagen van je kunnen vinden.
    Lekker scheure baas!

    Thijs


  • 16 Maart 2009 - 15:40

    Pim:

    In ieder geval ben ik wat wijzer geworden. Cyprus kent dus ook sneeuw. Mooi dat je nu een eigen voertuig hebt, dan kan je gaan en staan waar je wilt.
    Een beemsterse groet van Pim.

  • 16 Maart 2009 - 16:43

    Sarah:

    Hoi Alex,

    Je hebt even moeten wachten op een berichtje van mij. Ik heb onderhand al je verhalen gelezen. Super wat je daar allemaal meemaakt. Kan me voorstellen dat het echt een cultuurshock is. Ik stuur snel weer een berichtje.

    Groetjes Sarah

  • 18 Maart 2009 - 13:22

    Hans Van Kouwen:

    Hoi Alex,

    En het dagboek gaat maar verder. Artisjokken zijn echt heel lekker, dat jij die niet kende. Als ik jou had mogen fotograveren dan had ik eerst even een trap tegen die boom gegeven waaronder jij stond. Dan hadden we pas echt een VREEMD wezentje gezien.
    haha.
    Blijf je volgen en tot horens.
    Hans.

  • 18 Maart 2009 - 18:23

    Tonny En Kees:

    Hoi Allex hier even `n berichtje heb eindelijk de computer terug heb een paardagen geleden `n
    mailtje gestuurd.Hoop dat die is door gekomen.
    Gaan dinsdag naar Turkije
    SIDE bij jou aan de overkant.We hebben alle berichten op jouw site gelezen heel leuk.Gaan daarna wat meer aan je schrijven.Je hebt in iedergeval sneeuwballen kunnen gooien.Heel veel sterkte en `n dikke kus van TONNY en `n Huck van mij.

  • 19 Maart 2009 - 14:34

    Wilma:

    Ha Alex,

    Wat ben je alweer bruin! Gelukkig wordt het hier ook al lente, dus kunnen wij ook een beetje bijkleuren.
    Het is nog steeds leuk al je verhalen te lezen.

    En een nieuwtje van deze kant: mijn huis staat te koop, dus ik verwacht ergens in de komende maanden naar Peter in Milsbeek te verhuizen. Je hoort het wel!

    Groeten,
    Wilma en Peter

  • 19 Maart 2009 - 19:28

    Jordy De Vries:

    He Alex,

    Leuk om de verhalen allemaal te lezen. 12 dagen achter elkaar, slaat BVCM niet op tilt? Haha, de Cypruse atw waarschijnlijk. Foto´s van het bureau, je bent er in ieder geval niet op vooruit gegaan maar de buitenomgeving maakt waarschijnlijk heel veel goed. Veel plezier en ik ben benieuwd naar het volgende verhaal. Gr. Jordy

  • 20 Maart 2009 - 11:13

    Mark:

    He Alex,

    Terwijl ik jouw avonturen lees bevind ik mij (alleen) in het toch luxueuse bureau Monnickendam. Ik heb het bureau vanmorgen even laten zien aan onze buurmannen van de ambulancedienst. Ons nieuwe bureau staat toch een beetje in schril contrast met dat wat ik op jouw foto's allemaal aanschouw. Ik vond het erg leuk om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken. Doet me wel een beetje denken aan de tijd dat ik nog zeeman was en gekke avonturen beleefde overal op de wereld. Succes met de aspergedieven en tot mailens !

  • 20 Maart 2009 - 19:58

    Hub En Marlies:

    Hallo Alex,

    Wat een avonturen heb je nu al gehad in die korte tijd dat je weg bent. Hardstikke leuk dat jij al die verhalen mailt. Zo te lezen zit je daar toch wel in een soort paradijs: sneeuw in de zon, wilde asperges (hmmm lekker), artisjokken (ook erg lekker) enz. Als je nog een assistent kunt gebrui- ken hou ik me aanbevolen.
    Ook erg leuk dat je zoveel internationale collega's daar hebt. Zulke contacten zijn fijn voor nu en in de toekomst. Zo heb je kans wat gebruiken van hun thuislanden te leren kennen en daarna daar zelf eens te gaan kijken.
    De sneeuw die je daar aantrof zal echt wel een verrassing voor je zijn geweest en dat daar wordt geskied is helemaal apart he?
    Jammer dat we tijdens onze vakantie in Birma (nagenoeg) geen internetmogelijkheden hebben en al helemaal geen hotmail (is daar verboden).
    Leuk te weten dat er mogelijk weer een aantal nieuwe verhalen van jou weer op ons wachten wanneer we weer thuis zijn.
    We verheugen ons er al op.
    Ook wij zullen dan verslag aan jou uitbrengen van ons komende avontuur.
    We wensen jou daar een fijne tijd en let goed op je zelf.
    Veel groeten en tot mails.
    Marlies en Hub

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 250589

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: