in the service of peace - Reisverslag uit Marken, Nederland van Alex Broek - WaarBenJij.nu in the service of peace - Reisverslag uit Marken, Nederland van Alex Broek - WaarBenJij.nu

in the service of peace

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

26 Februari 2011 | Nederland, Marken

Al kort na mijn terugkeer, na mijn uitzending naar Cyprus (UNFICYP) in 2009, had ik al kenbaar gemaakt dat ik weer beschikbaar zou zijn voor een volgende missie in het buitenland. Zowel bij de dienst IPOL van het Korps Landelijke Politiediensten en mijn eigen korps heb ik met enige regelmaat gevraagd hoe het ervoor stond. Ik wist natuurlijk wel dat ik eerst 2 jaar in Nederland diende te zijn voordat ik weer weg zou mogen, maar je weet maar nooit. De laatste tijd is er in de politiek veel gesproken over de toekomstige missie in de provincie Kunduz in Afghanistan, maar er zijn meer missies waar politiemensen aan het werk zijn. Momenteel in Kosovo, Sudan en ook al in Afghanistan.

13 januari werd het allemaal wat duidelijker. De officiële vraag was aan het korps Zaanstreek-Waterland gesteld of ik beschikbaar was voor de United Nations Mission in Sudan. Natuurlijk was en ben ik beschikbaar en het schijnt dat het korps ook nog wel een half jaartje zonder mij kan, yes!!
Dus de grootste hobbel is inmiddels genomen. Zo het er nu voorstaat vertrek ik 23 augustus 2011 naar Khartoum om samen met 3 collega’s van de politie en een aantal collega’s van het Wapen der Koninklijke Marechaussee deel uit te gaan maken van UNMIS XII. Na een introductiecursus in Khartoum zal ik naar verwachting een werkplek krijgen in het zuiden van Sudan.

Inmiddels is een globale planning bekend geworden voor het opleidingstraject in Nederland. Je wordt tenslotte niet zomaar naar het buitenland uitgezonden. Maar voordat de opleidingen beginnen is het invullen van een flink aantal formulieren noodzakelijk. Nou weet ik al dat de UN daar goed in is, maar Nederland kan er ook wel wat van. Dus eigenlijk is mijn uitzending al een beetje begonnen.

Vanaf april ga ik kennismaken met de andere missiegangers en zal er een team van worden gemaakt. Om toch een beetje knap voor de dag te komen krijg ik wat aangepaste kleding verstrekt en zal een missie gerichte opleiding worden gevolgd, met daarin o.a. adviesvaardigheden, voorlichting over het land, de politieke situatie, het conflict en hoe ik al die enge beetjes die daar zijn kan overleven. Een cursus terreinrijden en lieren zit in het pakket en ook bij de geestelijke verzorging wordt uitvoerig stilgestaan. En omdat er daar geen Nederlands wordt gesproken zal er ook nog een taaltraining Engels volgen. Tenslotte zijn er nog 5 dagen ingeruimd voor een ZH/KH Afrika cursus. Waar de afkortingen voor staan is me nu nog een volstrekt raadsel, laat staan wat de inhoud is van deze cursus. Voorlopig is mijn insteek dat ik er alleen maar wijzer van kan worden.

Dus voorlopig volop voorbereiden voor een compleet ander “avontuur”. Met enige regelmaat zal ik verslag doen van de vorderingen. Verwacht in ieder geval nog niet elke week een verslag, want er moet natuurlijk ook nog wel wat te melden zijn.

Doeg!

  • 26 Februari 2011 - 12:51

    Ton:

    Hey Alex,
    Tijd niet gehoord en gezien. Terwijl ik toch met de regelmaat van de klok in Monnickendam zit. Leuk om te zien dat je weer ergens heen gaat en zoals je ziet blijf ik volgen. Spannend allemaal weer. Overigens hebben Frank en ik nog wel een boottochtje tegoed van je met die nieuwe "Kameleon" die in Monnickendam staat/ligt. Hoop je snel weer eens te spreken.

    Groeten Ton K.

  • 26 Februari 2011 - 13:14

    Joke:

    Heyy Alex wat geweldig voor je dat je weer zo'n avontuur gaat beleven en leuk dat je mij en natuurlijk vele anderen op de hoogte daarvan houd .veel succes en als je tijd hebt voor 23 augustus weet je waar de koffie klaar staat,groetjes Joke

  • 26 Februari 2011 - 13:54

    Peter:

    Hallo Kleine man, weer welkom op je eigen site van waarbenjij. Heb me direct weer aangemeld voor de berichten en je site bij mijn favorieten gezet. We gaan je natuurlijk weer volgen want jou manier van verhalen vertellen verdienen de aandacht. ZH/KH is een militaire uitdrukking voor zelf hulp/kamaraden hulp. Als niet soldaat ga je nog veel leren denk ik voor je weg gaat. Je medestanders zijn mij niet vreemd en het wordt niet makkelijker voor je om je buddy te kiezen. Ik ga je voor vertrek zeker nog spreken. see you.
    de Grote man

  • 27 Februari 2011 - 11:55

    Ed:

    Hallovlekkie, Heb me gelijk weer aangemeld voor die geweldige reisverslagen/berichten van je. Ik hoop dat je hier meer reactie geeft als op de e-mail, ha ha. Je hebt straks mazzel aan die kale buddy van je, met zijn militaire ervaring, wordt je tenminste ook nog van achteren gedekt, daar in dat gat. Ik ga je zeker nog zien voordat je vertrekt, tijdens de BBQ bij mij in het durup. Kan je gelijk ons nieuwe hutje bekijken. Je bent zeker wel trots op me dat ik zo snel reageer he?? Nou pik hou je taai en we spreken elkaar!!

    gr Ed (ook van Bri natuurlijk)

  • 27 Februari 2011 - 12:31

    Dirk:

    Dat belooft dus weer veel leesplezier. "Mijn bezochte landen" groeit dus dan uit naar 52. Goed dat het niet uitsluitend is om vakantie te houden maar ook om je in te zetten voor betere (levens)omstandigheden in landen die niet vergelijkbaar zijn met zoals wij hier in Nederland kunnen en mogen leven.
    Tel lekker af, laat je opleiden en ga ervoor...

    gr. Dirk

    p.s. en niet alleen Ton K. heeft nog een boottochtje tegoed. Ook je broers, zussen, zwagers, schoondochter en neef hebben er nog een tegoed vanaf Marken. Weet je nog?

  • 27 Februari 2011 - 20:57

    Aafke:

    Weer op missie naar het buitenland en nu naar Sudan, dat wordt wel een heel andere missie. Prachtig dat jij daar helemaal voor gaat. En ook mooi dat je korps jou weer wil laten gaan. Wij lezen weer graag en met veel leesplezier met je mee.
    Groeten vanuit het Friese.

  • 27 Februari 2011 - 22:44

    Cees:

    Nou dat is dan een goede start. Zeker eerst nog even vakantie vieren?

    groetjes
    Cees

  • 28 Februari 2011 - 11:38

    Bert En Margaret:

    Alex,

    De voorbereidingen voor je uitzending naar Sudan zijn in volle gang.
    Succes met je missie gerichte opleidingen!
    Je mailde, dat er 5 dagen ingeruimd worden voor een ZH/KH Afrika cursus.
    De afkorting ZH/KH staat voor Zelf Hulp/Kameraden Hulp.
    Deze term wordt in de militaire dienst gebruikt en is vooral bekend bij de hospikken.
    Gooi eventuele vragen in de groep..., van elkaar kun je leren..., deze keer van je zwager "Bert".

    Vol belangstelling zullen wij je verslagen volgen.

    Ontvang onze hartelijke groeten,

    Bert en Margaret

  • 28 Februari 2011 - 12:11

    Amy:

    Hi lieve alex,
    Zal je weer missen! Maar ook 'mee-genieten' met al je avonturen en verhalen.
    Eerst nog uitrusten en genieten in marokko!
    Kus,amy

  • 28 Februari 2011 - 15:02

    Danielle :

    Hoi Alex!!

    Nou ik ga je verslagen weer in de gaten houden hoor! Wat een avontuur wordt het weer voor je!
    Heel veel succes met je cursussen!
    Ik probeer voordat je vertrekt nog een keertje langs te komen bij je op het bureau Monnickendam!
    Neem ik onze kleine bink jack ook mee!
    Liefs Daan ( Amalia )

  • 28 Februari 2011 - 19:59

    Ankie:

    Hoi Alex,

    Natuurlijk zit ik op de eerste rij, om je mooie verhalen en indrukken te lezen. Zeker omdat mijn lief met je mee gaat. Samen zijn jullie sterk en gaan jullie daar met jullie mede strijders een groot avontuur tegemoet. Heel veel succes met alles in de komende weken en het half jaar in Sudan.
    We gaan elkaar zeker voor die tijd nog zien en spreken.

    xxxxx

  • 03 Maart 2011 - 14:16

    Pim Hopman:

    Wel gaaf hoor! Op deze manier raak je je bruine kleur niet meer kwijt. Het is maar goed dat ze je 2 jaar in Nederland vasthouden, anders wil je nooit meer terug. Hahaha. Ik verheug me er al op je te kunnen volgen in dat land. Veel succes met je voorbereiding Alex.
    Een beemsterse groet van Pim.

  • 06 Maart 2011 - 10:00

    Marion:

    Hallo Alex!
    Dat worden weer spannende tijden voor je. Ik ga je volgen hoor.
    groet Marion

  • 26 Maart 2011 - 19:18

    Mark En Arianne:

    Heey Alex,
    We hebben je weer gevonden hoor !
    Spannend hoor , ben benieuwd wat je hier gaat beleven. We zullen je avonturen zeker gaan volgen.

    Groetjes uit Egmond aan Zee

  • 28 Maart 2011 - 17:11

    John:

    Hallo Alex,
    Wat leuk dat ik op deze manier kennis met je maak.
    Als alles mee zit zie ik je volgende week dinsdag. Ik ga er vanuit dat jullie er volgende week ook bij zijn.
    Gr John (Kmar)

  • 04 April 2011 - 18:12

    Je Slapie!!!:

    ff een paar dingen helder nu...

    What ever may happen;

    1 je slaapt in je eigen bed...
    2 je snurkt niet..
    3 je kookt..
    4 je zet koffie...
    5 je wast af..
    6 je maakt geen fotos van me in bepaalde omstandigheden of toestand...
    7 het idee van Ed zn reaktie, no way, forget it!

    Vragen, mooi geen vragen. En ikke dan denk je nu waarschijnlijk? Ik pas op jou, goed he?
    We gaan dr een leuke tijd van maken.

    Zie je morgen... wel op tijd he?
    kussie..je slapie


  • 26 Maart 2012 - 07:14

    Jacco:

    Hoe was het BIVAK ?

    Groetjes vanuit Entebbe

    De HID

  • 09 Mei 2012 - 09:11

    Paul Denton:

    Hoi Alex,

    Leuk om te lezen dat alles weer gewoon op z'n VN's gaat. ik lees met veel plezier jou verslagen en bedankt voor je foto's ;-) ik heb de presentatie hier ophet SVV al bijgewerkt.

    groeten Paul ( je LO!!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 250596

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: