vandaag de dag..... - Reisverslag uit Marken, Nederland van Alex Broek - WaarBenJij.nu vandaag de dag..... - Reisverslag uit Marken, Nederland van Alex Broek - WaarBenJij.nu

vandaag de dag.....

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

23 Augustus 2011 | Nederland, Marken

...23 augustus 2011 vertrek naar Sudan voor een vredesmissie. Dat was dan eigenlijk de bedoeling, maar het loopt heel anders. In het vorige verhaal had ik al geschreven dat het (nog even) niet doorging. Dat blijft voorlopig nog wel zo. Zoals het er nu uitziet zal mijn vertrek niet eerder zijn dan 1 november 2011. Daarom zal de oplettende lezer van mijn blog ook hebben gezien dat het aftellen is aangepast naar die datum.
De laatste tijd is er in de media toch weer wat meer aandacht voor het nieuwe land Zuid-Sudan. En dat nieuws was niet bepaald hoopgevend, recent 600 doden bij onderlinge strijd tussen rivaliserende bendes.
Wel hoopgevend is dat er afgelopen vrijdag overleg is geweest over de invulling van de nieuwe missie. Dit heeft geleid tot het vertrek van enkele ambtenaren die in Zuid-Sudan gaan kijken wat wij daar kunnen betekenen. Hierna zal de minister over de uitkomsten worden geïnformeerd en daarna zal de Kamer er iets van gaan vinden. Het is dus nog steeds afwachten..

Deze aangepaste ‘vertrekdatum’ heeft mijn planning natuurlijk flink overhoop gehaald. Tussendoor werd er nog wel een afscheidsfeestje voor mij georganiseerd. Een verrassing waarbij ik alleen maar een avond diende vrij te houden. Met de groep collega's van het wijkteam Waterland en de oude teamchef Marga en de nieuwkomer Sandy hebben we gezellig gegeten in een eetcafé aan de Gouwzee te Katwoude. Kosten nihil en nog een grote kaart met vele groeten. Een bijzonder gewaardeerd gebaar!
Voor mijn eigenlijke werkgever is het natuurlijk wel een verademing dat ik nog niet vertrek. Die krijgt er zo even een fte voor 38 uur bij. In de tijd van vakanties, kermissen en andere evenementen in Zaanstreek-Waterland is dat wel erg prettig. Inmiddels heb ik de ervaring dat ik ook weer volop meedraai in de onregelmatigheid en alles wat politiewerk met zich brengt, dus druk, druk, druk.
De laatste maand een flinke inspanning verricht in onderzoeken naar een zelfdoding in Landsmeer en een bedrijfsongeval met dodelijke afloop in Warder. Intensief bezig zijn met de zaak op zich en de contacten met families. Ja, ook dat is politiewerk!

En als ik dan niet voor het betaalde werk bezig was, dan was ik wel bezig om mensen te redden op het Markermeer als bemanningslid van de reddingboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij op Marken of als lifeguard bij de reddingsbrigade in Castricum. Het is niet altijd spectaculair en een beetje redder spreekt niet zo over zijn acties. Ik heb toch een fotootje bijgevoegd over een actie op het Markermeer ter hoogte van Uitdam. Een stalen tjalk had bij het overstag gaan water gemaakt en daarbij is de tjalk uiteindelijk volgelopen. Met een flinke zee en een windkracht 5 a 6 Beaufort een mooie actie. Zowel op het land met brandweer, ambulances en politie, op het water met diverse reddingboten en in de lucht met een traumahelikopter en een politiehelikopter. Er werd groots uitgepakt en uiteindelijk zijn de 5 opvarenden veilig aan land gebracht.

Om de contacten met de missiegangers toch met elkaar te blijven behouden, buiten de e-mailtjes om, was al eerder afgesproken om met elkaar een eigen teambuilding van één avond te organiseren. De tuin van John uit Apeldoorn werd eigenlijk helemaal niet verbouwd. Er stond al een barbecue, stoelen en banken. Met wat aanvullingen op gebied van eten en (fris)drank was het die avond goed toeven en konden we de laatste nieuwtjes nog doornemen.

Gisteren per mail nog een bericht ontvangen dat er nog een week wordt georganiseerd voor de huidige groep UNMIS 12 en een extra aantal marechaussees die met ons mee zullen gaan. Dus een mogelijke personele uitbreiding van de missie. Tijdens het gezellig samenzijn in Apeldoorn hadden we het er al over gehad dat deze vorm van teambuilden wel goed zou zijn, gekoppeld aan het op peil houden van de militaire vaardigheden voor de leden van het Wapen. Helaas ik zal er niet bij zijn omdat ik juist dan een vakantie heb geboekt naar Cuba. Wel jammer want ik had toch best eens die soort militaire training mee willen maken.
Overigens of die vakantiereis wel door zal/kan gaan is maar zeer de vraag. Stel dat het vertrek naar Zuid-Sudan voor 1 november op de rol staat, dan wordt een voorbereiding van 14 dagen om alles in te slaan, in te pakken en verdere zaken te regelen wel erg kort.
Ik ga het wel weer zien.

Doeg!

  • 23 Augustus 2011 - 10:26

    Je Bud:

    Hee Bud!!!
    Net ff gelezen en volgens mij heb ik de primeur dit keer. Ik weet dat je druk kan zijn met je werk, maar toch heel wonderbaar;ijk tijd vindt voor een stuk proza)). Ik ben zeer gerust dat jij mn bud bent en straks in Soedan alles weet overs cheepsrampen en het overleven hiervan. Maar ook wel een beetje trots dat ik met een redder in zee mag daar in Afrika. Stelt me erg gerust zoals je je voor kunt stellen. zeker in het regenseizoen met al dat water. Ik ben uiteraard ook benieuwd wanneer we gaan en wanneer.
    De temp is goed daar, 37 graden.

    Ik zal je ook nog even verklappen dat je nu officeel zware concurrentie krijgt met deze site, want ik heb mijn slapende site opnieuw tot leven gewekt op decaploinafrika.waarbenjij.nu, dus je bent gewaarschuwd! haha. Zal van de week ff je tweede "dome" klamboe gaan ophalen voor je in Limburg, met zachte G. altijd makkelijk tijdens scheepsrampen in het regenwoud ...Fijne vakantie in Cuba en ik doe je boodschappen wel hier... haha CU stay beautyfull and safe...je bud!

  • 23 Augustus 2011 - 20:15

    Peter:

    Hallo kleine man,
    Je staat weer goed op de foto (altijd natuurlijk) wel ff je vest inademen langs het spoor.
    Verder kan ik het verhaal van je buddy geheel onderschrijven. Hopenlijk kan Ruud wat betekeken de aankomende dagen. Ik bedoel de KLPD Ruud en niet de Caplo Ruud, hoewel hij ook veel voor je kan betekenen. Ik raak de draad kwijt zoals gewoonlijk en veel plezier in Cuba.

  • 24 Augustus 2011 - 19:44

    Manon:

    Alex.....ik weet niet wat voor beeld je van jezelf wilt neerzetten met die foto van die aangereden lepelaar (die ik overigens gemaakt heb), dierenactivisten zullen hun vraagtekens daar zeker wel bijzetten. Volgende keer maak ik een betere foto van je! Hopelijk gaat je vakantie naar Cuba door en kun je vervolgens rustig inpakken om op missie te gaan. Alles op zijn tijd.

    Groeten!

  • 25 Augustus 2011 - 19:30

    Joke:

    Hoi Alex
    weer een super story over al je activiteiten, en als je weer eens in Castricum bent en je inspand voor de reddingsbrigade staat hier de koffie klaar
    je missie gaat toch nog ff niet door ,veel plezier in Cuba .
    Groetjes Joke

  • 26 Augustus 2011 - 19:39

    Mark En Arianne:

    Haai Alex,

    Voorlopig is de missie wel uitgesteld, maar een bezig bijtje als jij zit nooit stil ... :) Als je in de buurt bent kan je altijd aanschuiven. Kan je misschien toch nog het nieuwe huis zien voordat je gaat ...ha,ha !!

  • 26 Augustus 2011 - 19:54

    Ankie:

    Hoi Alex,

    Ga jij nou maar lekker op vakantie en geniet ervan.
    Mochten jullie toch nog snel weggaan, fax je je boodschappen lijstje maar,
    dan doe ik wel inslaan. Maak ik gelijk een "kookboekje" voor jullie.

    Greetzzz xxxx

  • 29 Augustus 2011 - 21:06

    André Uut Hardenberg:

    Hallo Alex,

    Tot mijn schande heb ik de laatste tijd even niet naar je site gekeken. Ik had al gehoord dat jullie missie uitstel heeft gekregen. Als het 1 november zou worden is dat goed balen, want je wilt er tenslotte gewoon naartoe.
    Het weer is er goed en het regenseizoen loopt op het eind. Dat wil niet zeggen dat het niet kan regenen, maar dat is dan uitzonderlijk.
    Als geridderde waterrat lijkt het mij dat je een teamsite in Soedan krijgt dat in de buurt van de Nijl ligt. Als je het mag uitkiezen dan zou ik zeggen niet naar Malakal. Daar is het niet zo gezellig om te werken. Ga maar wat zuidelijker want daar is het dan ook minder stoffig.... Als je daar mensen gaat redden doe dan wel een bijtvast zwemvest aan voor die grote groene Lacoste 'kikkers' met grote bekken.
    De gele dienstjas staat je flitsend, maar het vest gaat wel helemaal op in het lichaam, haha. Wees gerust want de meeste dienders die naar Soedan gaan komen niet zo vet terug als ze er naartoe zijn gegaan. Ik kan er over meepraten maar ik ben al weer op (over-)gewicht.
    Ik wens je een hele goede vakantie op Cuba en rook nog een lekkere sigaar.
    Groetjes André.

  • 01 September 2011 - 07:03

    Hans Van Kouwen:

    He globetrotter,
    Misschien ga je in november naar Sudan maar wat nu als daar de pl....s uitbreekt.Ik had al gehoord dat er in Zuid-Sudan gevechten waren geweest tussen....stammen? Er zouden ook nogal wat doden zijn gevallen. Maar goed ervan uitgaande dat je wel gaat op 1 november ben ik (ja ik offer mij op) bereid om die reis naar Cuba voor jou te maken. Ik heb atijd al een sigaar willen roken in Cuba. En het vlaggetje mag jij dan wel aan je indrukwekkende lijst toevoegen.
    Dit was het dan weer, we zien elkaar nog tijdens de dienst.

    Hans

  • 06 September 2011 - 10:32

    Pim Hopman:

    Als je op iets moet wachten, duurt dat altijd te lang. Jammer Alex, maar het is niet anders. Overigens ga je onverschrokken voort op het politiepad. Goed hoor! Zelf hoop ik er vrurig op dat je op missie gaat. Dan volgen weer prachtige verhalen en dito foto's. Ik zal met je meewachten.
    Met een beemsterse groet van Pim.

  • 08 September 2011 - 08:43

    Mark Meenhorst:

    Beste Alex,

    Via google ben ik op je blog gekomen en deze heb ik met veel interesse gelezen.
    Ik sta gepland voor UNMIS XIII mits de kamer alles goed keurt uiteraard.
    Ik werk zelf, net als Karel, bij de KMar op Schiphol.
    Ik zit ook bij Karel in de afdeling dus ken hem goed en praat regelmatig met hem over deze missie sinds ik 3 weken geleden ben aangewezen om jullie af te komen lossen.
    Daarom vind ik het bijzonder interessant over hoe de opleidingen eruit zien maar ook zeker hoe het er in Sudan er aan toegaat.
    Dus ook maar even mijn emailadres ingevuld zodat ik je reisverslagen binnen krijg.
    Leuk om te lezen.
    Ik ga overigens 18 oktober de MGO in als alles gaat zoals mij gister werd verteld.
    Voor mij zal het de eerste uitzending worden dus ik ben heel benieuwd, maar ik laat het rustig op me af komen.

    Succes met de voorbereidingen,

    Mark Meenhorst
    Wmr1 KMar

  • 18 September 2011 - 06:53

    Wim Slootmaker:

    Goede morgen Alex.

    Je ziet maar weer eens dat alles zeer betrekkelijk is. Zo ben je bezit om naar verweggiestan te vertrekken en zo sta je weer gewoon normaal met beide voeten/poten in de "blubber".

    Maar uit je verhaal komt naar voren dat je alles goed kunt relativeren en je tijd toch wel kunt invullen, toch................!

    Mocht je nog op vakantie kunnen (naar Cuba), dan wensen we je alsnog een fijne vakantie.

    Hartelijke groeten van Maatje en Wim Slootmaker

  • 18 September 2011 - 20:20

    Marlies En Hub:

    Hallo Alex, Wat jammer dat jouw uitzending vertraging heeft opgelopen, maar wel voorstelbaar, want de toestand daar is nou niet best te noemen. Vorig jaar (rond deze tijd) waren wij in Ethiopie zoals je waarschijnlijk weet. Een ontzaglijk mooi land, waar je prachtige foto's kunt maken van de mensen en de natuur. Hadden een tussenstop in Khartoem in Soedan.
    Nog een goede week en we vertrekken weer. Nu terug naar Nepal en Tibet voor 3 weken.
    We zijn benieuwd of en wanneer voor jou e.e.a. doorgaat en of je Cuba nog bezocht hebt.
    Voor ons is reizen nog steeds onze hobby en ondanks onze leeftijden blijven we daar zo lang mogelijk mee doorgaan. Waarschijnlijk wordt de volgende bestemming Equador (zonder Galapagos).
    Daarna hebben we nog Maleisisch Borneo, Oost India en Zuid India, Istanbul-Cairo op de rol staan, dus voorlopig zit het wel snor.
    Voor de rest hebben we het (zoals gebruikelijk) erg druk, vooral met de bijna 94 jarige ziekelijke en dementerende vader van Marlies.
    We zijn benieuwd hoe alles verder gaat en wachten gewoon af.
    Wij wensen jou natuurlijk het allerbeste en hopen spoedig te kunnen lezen hoe het met jou verder gaat.

    Veel groeten en tot mails

    Marlies en Hub

  • 08 Oktober 2011 - 07:56

    Wim Slootmaker:

    Hallo Alex.

    Van de week in de krant gelezen dat er alsnog een missie naar Zuid-Sudan in zit. Ben je al benadert????

    Gr. Wim slootmaker

  • 19 November 2011 - 11:19

    Hans Van Kouwen:

    Hey Alex,

    Ik heb de berichten in de journalistiek niet bijgehouden maar hoe zit het. Ik lees en hoor helemaal niets meer van je. De voorlaatste reactie laat weten dat er nog wel een uitzending voor je in zit. Hoe zit het Alex.

    Hans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 250392

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: