community policing (lopend, rijdend en vliegend) - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu community policing (lopend, rijdend en vliegend) - Reisverslag uit Pyla, Cyprus van Alex Broek - WaarBenJij.nu

community policing (lopend, rijdend en vliegend)

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

28 Maart 2009 | Cyprus, Pyla

Wat mag dat dan wel betekenen? De basis politiezorg die de UN police levert in de bufferzone, maar ook de dorpjes die in deze zone zijn gelegen, eigenlijk het gewone politiewerk. Dat is dus ook een taak van mij. Al eerder schreef ik iets over de diefstallen van de asperges en artisjokken en dat blijft gewoon doorgaan. Maar er is natuurlijk wel meer te doen.
Surveilleren maakt daar een groot onderdeel van uit. En dat doen we in Pyla op verschillende manieren. Soms te voet in het kleine centrum van Pyla en voor de tracks gebruiken we de vierwiel aangedreven voertuigen. In mijn werkgebied zijn er een paar locaties waar je de 4 wheel drive ook echt nodig hebt. En als het wat geregend heeft is het ook erg handig om zo’n soort voertuig te bezitten om je een weg te banen door de modder en gedeeltelijk onder water staande tracks. En de laatste paar dagen is het hier echt noodweer geweest. Uren regen, onweer en ook weer hagelstenen zo groot als stuiters. Zelfs ook nog een windhoos.

Afgelopen zondag werd er een klassieke auto rally georganiseerd in het district Larnaka. Een groot aantal antieke voertuigen reden een route vanaf Larnaka door de verschillende dorpjes in de omgeving om uiteindelijk te eindigen in de badplaats Ayia Napa. Mijn dienst deed ik samen met Matthijs. Tijdens de surveillance door de buitenwijk van Troulli, dat in de bufferzone ligt, kwam er al een mooie klassieker voorbij en later nog een paar. Maar toen wisten we nog niet wat er gaande was. In Troulli stonden de mensen op de hoeken van de straten en wuifden enthousiast naar ons. Toen ik in de achteruitkijkspiegel keek bleek het niet voor ons te zijn, maar voor de oldtimer achter ons. In het centrum van het dorp was het al helemaal een gezellige boel. De auto’s die meededen aan de rally stonden op het dorpsplein opgesteld en bij de coffeeshop zaten de oudjes lekker te genieten van al de nostalgie. Matthijs en ik hadden al besloten bij de coffeeshop een bakkie te doen, maar hier hadden we nou niet bepaald op gerekend. We werden welkom geheten door de muhktar, de burgemeester van Troulli en kregen koffie aangeboden en een kleine versnapering daarbij. Zo zaten we dan op de eerste rang, tussen de oudjes ook te genieten en konden we ook gelijk de contacten met de inwoners aanhalen. Community policing op en top.
We troffen ook nog een Nederlands echtpaar die met een hele oude Ford meedeed. Zij waren erg verbaasd om de Nederlandse politie hier tegen te komen en al helemaal toen hen werd verteld dat zij in de bufferzone waren en wat onze bijdrage aan de United Nations in dit gebied is. Overigens zij waren al winnaar van een prijs omdat zij met de oudste oldtimer meededen. Trouwens in de gesprekken bleek dat het een tijd rally betrof met een verplichte stop van 10 minuten in Troulli. Na de korte pauze moesten ze weer op weg en we hebben die Dutchies maar uitgezwaaid.
Mijn auto, een groen/blauwe Mazda 1.4 familia uit 1994, heb ik inmiddels echt in mijn bezit en ik kan de volgende keer gerust meedoen met deze historic car rally. Kijk maar naar mijn auto tussen de hele oudjes.

De diensten die gedraaid worden zijn verdeeld in een vroege dienst van 07.00 uur tot 15.00 uur en een late dienst van 14.00 uur tot 22.00 uur. De overlap wordt gebruikt om de nieuwe ploeg thuis op te halen en naar het bureau te brengen en de oude ploeg daarna ook thuis af te leveren. Omdat de regeltjes wat strakker worden aangetrokken moeten we eerst weer terug naar het bureau in Pyla om na een kwartiertje wachten de ochtenddienst naar huis te brengen. En dan kan het dus gebeuren dat je twee keer op en neer rijdt naar Pyla Beach, 7 kilometer verderop.
Na 22.00 uur is er een on-call dienst. Als er wat gebeurd in de tijd tussen 22.00 en 07.00 uur wordt je gebeld. Dat kan dan de meldkamer zijn, maar ook de Cypriotische politie of de politie van de Sovereign Base Area in Dhekelia. Uiteraard gebeurd dit niet vaak, maar toen ik de eerste keer deze on-call had werd ik dus prompt gebeld. Cypol meldde dat iemand had gebeld die een auto had gezien waarvan de kentekenplaat op naam stond van het Turkse leger. De inzittenden waren in burger kleding en zij maakten foto’s van de bufferzone. Cypol had zelf al gezocht en zagen de mannen over de crossing bij Pergamos rijden. Als ik alles al goed begreep (soms wordt er aller-beroerdst Engels gesproken) was het dus net op het grensgebied van de bufferzone en de SBA en zelfs meer het gebied van de SBA. Omdat het al ¾ uur geleden had plaatsgevonden en de gasten toch al weg waren besloot ik toch maar thuis te blijven. Bij uitzondering de volgende dag een mutatie gemaakt van dit voorval. Niet zo zeer de mutatie, maar meer dat dit de volgende dag gebeurde. De afspraak is namelijk muteren op dezelfde dag van de gebeurtenis. Dit is nodig om de volgende dag een compleet overzicht te hebben van de gebeurtenissen voor de dagelijkse briefing op het hoofdkwartier. Soms moet je eens durven afwijken van de geldende afspraken.
Andere incidenten waar ons bureau de laatste tijd, en ik soms meer of minder, mee te maken heeft gekregen zijn de vrijlating van 3 Russische wielrijders die eerder die dag waren gearresteerd door de Turkse militairen in de buurt van Pyla, een vermissing van een motorrijder van de SBA, het illegaal afgraven en diefstal van zand, het zonder vergunning werken aan een waterleiding en het uithangen van de Griekse vlag op de kerk bij de viering van de Grieks Cypriotische onafhankelijkheid. Vlag vertoon in Pyla mag alleen bij de Grieks- en Turks Cypriotische school en bij het Turks- en Grieks Cypriotische koffiehuis. Bij initiatieven van vlag vertoon op andere plekken raken er tal van personen een beetje in paniek en kan dit tot een flinke politieke rel leiden. Dus veel takt wordt verlangd om hierin te bemiddelen.
En als je dan even lekker aan het ‘stoepen’ bent op Pyla square of je lunch hebt in een eetcafé dan wordt je zomaar aangesproken door onder andere een Russische Cyprioot, de Turks Cypriotische kapper, een Duits echtpaar en 2 mannen uit Oostenrijk. Ja het uniform met het mouwembleem voorzien van de Nederlandse vlag, het logo van de politie en de woorden 'The Netherlands' geeft al snel een reden tot het maken van een praatje. Ook in het vorige dus de politiezorg die in Nederland ook wel gewoon ‘wijkagentenwerk’ wordt genoemd.
Ik ben ook nog even op bezoek geweest bij een ‘bi-communal event’, waarbij de kinderen van zowel de Grieks- als de Turks Cypriotische school gezamenlijk een project draaiden. De presentatie was in de sporthal van Pyla. Na afloop was er een lunch met alle aanwezigen. En dan blijkt gewoon dat de kinderen heel ontspannen met elkaar omgaan.

De militairen uit Argentinië zijn verantwoordelijk voor de helikopter vluchten die worden uitgevoerd boven de bufferzone. Matthijs, Ed en ik waren ingedeeld voor zo’n vlucht. Eerst met de auto naar het Slowaakse kampement in Famagusta. Een uurtje rijden door het Turks Cypriotische gebied om er te komen. De bedoeling was dat we met de grote helikopter mee zouden gaan, maar het werd de kleinere Hughes 500, een goeie vierzitter. Ik had het geluk dat ik voorin mocht zitten. Eerst wel een beetje eng want glas voor, naast en boven je. Een hele geruststelling dat je in een goede gordel vastgemaakt wordt, want dat voorkomt zeker dat je van je stoel schuift en met je snuffert wel erg dicht tegen één van die ruiten wordt geplakt. Ook erg handig gebleken bij het maken van de bochten, waarbij rechts dan onder blijkt te zijn. Maar eenmaal in de lucht echt GEWELDIG! Een prachtig uitzicht rondom en tijdens deze vlucht mochten er ook foto’s worden gemaakt en dat heb ik dan ook volop gedaan. We hebben een groot deel boven sector 4 gesurveilleerd en we vlogen o.a. over Varosha, Dherinia, langs Pyla en over Troulli. Varosha is de verlaten stad aan de kust die half is afgebouwd. De bouwkranen staan daar nog bij de hotels. Een bijzondere gewaarwording en een uniek beeld vanuit de lucht. Vanuit de lucht was ook goed te zien hoe de tracks lopen en de uitkijkposten zijn geplaatst van de Griekse- en Turkse militairen met daar tussenin de verschillende OP’s van de UN. De observatie posten die niet meer 24 uur bemand worden, maar gedurende de dienst worden bezocht.
Na ruim een uur vliegen heeft de piloot ons weer neergezet in Famagusta. Dus deze keer ook eens een surveillance vanuit de lucht gedaan en..... het was natuurlijk ook een beetje voor de fun.

Doeg!

  • 28 Maart 2009 - 09:34

    Aal, Mart En Wout:

    hoi lekker ding,

    leuk om weer te lezen hoe je week is verlopen. Gaaf hoor zo'n helikoptervlucht. Je hoeft jezelf niet te vervelen daar en de weerberichten zien er ook gunstig uit. Nou een hele fijne week maar weer en groeten uit Brummen.

    Kus Aal en Wout
    Groetjes Mart

  • 28 Maart 2009 - 10:55

    Kir:

    Zaterdagochtend half 12, heerlijk op mijn gemak je berichtje zitten lezen. Prima ochtendlectuur :-)
    Moest erg lachen om 't stukje waarin je schrijft dat er naar jullie gezwaaid werd en je ontdekte dat het voor de oldtimer achter je bedoeld was! Heb ik nl ook een keer gehad, bleek ik in een tour beland te zijn waarbij truckers gehandicapten in hun vrachtwagen meenemen op de snelweg en hun familie staat dan langs de berm... en Rem en ik maar terugzwaaien....zie je 't voor je?
    Anyway, 't klinkt weer super! Tijd voor de weekendboodschappen...
    Dag lieverd, ik mail je ook nog even (heb goed nieuws) Dikke knuffel! xx

  • 28 Maart 2009 - 10:55

    Lyda:

    He broer,

    Weer een heel verhaal zeg. Je maakt ook van alles en nog wat mee. Leuk zo'n old timer optocht en dan ook nog Dutchies tegen komen.
    De wereld is klein.
    Als copiloot mag je er trouwens ook wel wezen.

    Groetjes uit een nat en kil Zaandam, maar als het goed is wordt het volgende week lente-achtig.

    Lyda, Nick en Martijn.

  • 28 Maart 2009 - 12:46

    Hans Van Kouwen:

    Man wat een verhaal weer. Het begint echt een beetje op een spannend avonturenboek of jongensboek te lijken. "De avonturen van Alex" of "Alex op Cyprus" om maar een paar titels te noemen. Onverwachts temidden van een heuse autorally zitten. Geweldig man, zoiets zou ik ook wel willen. Wat betreft jouw auto, valt reuze mee man. Tis idd. niet de nieuwste auto maar meedoen aan die rally, dan moet'ie toch echt nog een paar jaartjes wachten hoor, hahahahaha.
    Ja en dan nog die verplichte vlucht met die helicopter. Menigeen moet daar grof geld voor neertellen om mee te mogen met zo'n vlucht. O ja, die 'copiloto'helm staat je beeldig.
    Als ik je verhaal zo lees is er dus voor een wijkagent ook nog wel wat te doen. Koffie drinken met de burgemeester, doe je goed.
    Tot zover ff.

    Hans.

  • 28 Maart 2009 - 17:38

    Bert En Margaret:

    Alex,

    Nederlanders kom je overal ter wereld tegen..., dat zie je nu maar weer met de autorally van "oldtimers" in het district "Larnaka". Je hebt opnieuw een indrukwekkend weekje achter de rug..., inspannend en/of ontspannend!
    Vooral de helicoptervlucht boven de bufferzône was een belevenis voor je!
    Wat leuk, dat je inmiddels aardig ingeburgerd raakt en contact hebt met de plaatselijke bevolking...; je hebt al aardig wat adresjes voor het halen van een "bakkie troost".
    Konden wij de wereld maar zien door kinderogen..., zij kunnen ongedwongen met elkaar omgaan..., daar kunnen wij, volwassenen, nog heel wat van leren!

    Ontvang onze hartelijke groeten en een fijn weekend gewenst.

    Bert en Margaret

  • 29 Maart 2009 - 14:21

    Dirk:

    Wat een regelmaat. Elke week weer een bericht van je belevenissen. Nu lopend, rijdend en vliegend. Lopen is vermoeiend, rijden veel lekkerder en vliegend het toppunt.
    Jij gaat er voor om je 4-weeldrive te verplaatsen. Ik doe het maar met een 1-weeldrive. Komende week mijn nieuwe motor afhalen. En vliegend? Jij hebt nu de smaak te pakken in een helicopter. Wel, dat heb ik al jaren. Vorig jaar mijn eerste vliegles in zo'n libbelle gehad. En op 16 mei a.s. weer geboekt voor een rondvlucht boven Andijk en omgeving.
    Maar Alex, hoe heb ik het met je. Ik lees het volgende:
    Omdat het al ¾ uur geleden had plaatsgevonden en de gasten toch al weg waren besloot ik toch maar thuis te blijven. Soms moet je eens durven afwijken van de geldende afspraken.
    Dat noemen wij in gewoon Nederlands: Insubordinatie.

    INSUBORDINATIE
    -dienstweigering -in- plus subordinatie -muiterij -ongehoorzaamheid -tuchteloosheid -verzet -verzet in dienst -verzet tegen de krijgstucht -weerspannigheid -ongehoorzaamheid in ''t leger
    Ach, laten we je dat maar vergeven.
    Ga lekker door met waar je mee bezig bent. Het blijk altijd weer nodig te zijn en op plekken waar je dit niet verwacht.
    Groeten uit een zonnig Andijk.

  • 29 Maart 2009 - 18:49

    Bromsnor:

    Hallo maatje,

    Zelf net terug van een weekje vissen zie ik dat jij ook niet heb stilgezeten. Leuk tripje met de heli gedaan zag ik. Je weet dat die jongens aan die stuurknuppel doorgaans even testen uit welk hout je gesneden ben. ( weet de Munk alles van )
    Doet me verder deugt dat je net als een echte...wijkagent aardig aan het netwerken ben. Ik bedoel
    word je door de ene burgemeester uit gezwaaid en voordat je het weet kom je bij een andere "op de koffie".
    Maar las dat je ook de gewone burger niet vergeet, wat contacten daar is nooit weg toch ?? Idee...wellicht kun je daar op cyprus ook vlaggentjesdag !!!introduceren.

    Nou jongen vermaakt je..euu ik bedoel "werk" ze.

    Brom.

  • 30 Maart 2009 - 11:50

    Pim:

    Alex, wat een afwisseling in je werk daar, in het gewone politiewerk, zoals je dat noemt. Zo'n helikoptervlucht lijkt mij zeer waardevol, al is het maar om goed overzicht te hebben.
    Bedankt voor je mooi verslag.
    Beemster groeten van Pim.

  • 30 Maart 2009 - 18:10

    André:

    Hallo Alex,
    zoëven gereageerd op Peter zijn weblog. Ik zag je daar staan met Peter en volgens mij Mladen. Mocht hij dat zijn dan herken ik hem bijna niet meer met zijn hoofdhaar. 4 Jaar geleden was hij zo glad als een biljartbal.
    Ook de eetfoto's gezien en je laat het je lekker smaken, en waarom ook niet.

    Met de helikopter is dat nu een regelmatige vlucht vanuit het station Pyla of éénmalig?
    Het is natuurlijk prachtig om in dit type helikopter te zitten; je zit voorin.
    In de Vietnamhelikopter zag je alleen wat als die naar jou kant overhelde.

    Het is inderdaad een vreemde gewaarwording als je daar in NL uniform rondloopt en Nederlanders zien je. IK heb dit bij Ledracrossing gehad waar NL vakantiegangers waren. Hun mond valt nog net geen meter open!

    A.s. donderdag ontmoet ik in Nieuw Milligen de collega's waar ik mee op missie ga naar Soedan. Ik zal jullie op de hoogte houden.

    Ik zag op de foto's dat je er goed uitziet, dus ga zo door en ook met de verhalen.


  • 02 April 2009 - 09:06

    Lisette:

    Hoi Alex,

    Dankjewel voor je leuke reactie op mijn verhaal. Vandaag even niks te toen dus ik heb jouw leuke en lange verhalen even doorgelezen. Ik kijk nu al weer uit naar het volgende.
    Ook al ben een directe collega van Thijs, jij maakt toch weer hele andere dingen mee.We zagen je gisteravond vanaf ons balkon thuiskomen na je lange koude tocht, hoe is nu met je auto?
    Ene, ik wil best een keer koken, maar misschien is het leuk om met zijn alle met Pasen iets af te spreken?
    Groetjes Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 670
Totaal aantal bezoekers 250209

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: