het gaat (nog even) niet door..... - Reisverslag uit Marken, Nederland van Alex Broek - WaarBenJij.nu het gaat (nog even) niet door..... - Reisverslag uit Marken, Nederland van Alex Broek - WaarBenJij.nu

het gaat (nog even) niet door.....

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

24 Juni 2011 | Nederland, Marken

De titel van dit verslag lijkt mij duidelijk. De laatste tijd is er regelmatig geschreven over de situatie in Sudan en de op handen zijnde afscheiding van het zuidelijk deel van Sudan. Op 9 juli 2011 zal dit het nieuwe land Zuid Sudan worden. Gelijktijdig zal de missie UNMIS ophouden te bestaan. De verwachting is wel dat er een nieuw mandaat wordt geschreven en dat er een nieuwe missie zal komen. Echter dit en ook het vertrek van de UN uit het noorden van Sudan heeft geleid dat mijn uitzending en die van mijn 13 collega’s is uitgesteld. Afgelopen woensdagavond was Ruud van de dienst Ipol van het korps landelijke politiediensten de boodschapper van dit bericht. Geen goed bericht, maar ik had er al wat rekening mee gehouden.

Donderdag is nadere uitleg over dit besluit gegeven tijdens de thuisfront informatiedag in Doorn. De kamer zal zich moeten gaan uitspreken over de uitzending naar een nieuwe missie in Sudan. Of dit nog gaat lukken voor het zomerreces is zeer de vraag. Dus voorlopig afwachten op berichten vanuit Den Haag.
Door een collega van de Koninklijke Marechaussee die in 2010 in Sudan heeft gewerkt, werd een presentatie gehouden wat hij daar heeft gedaan en welke ervaringen hij daar heeft opgedaan. Voor de familieleden en aanwezigen uit het korps een kennismaking met het huidige werk. Hoe dat in de toekomst gaat worden is nog onduidelijk. Er zal nog een thuisfront informatiedag worden georganiseerd als we toch op weg gaan. Bij dit verslag maar één foto met daarop de groep van 12 missiegangers, verhinderd waren Mark en Arnold.

Maar de afgelopen maand gingen de voorbereidingen gewoon door. Een les uitleg medical kit in Apeldoorn werd gegeven door een verpleegkundige en een instructeur. De inhoud van de tas met medicijnen werd niet behandeld, maar wel werd praktisch ingegaan op de soorten ziekten die we daar kunnen oplopen. De hitteletsels werden behandeld en de gevaren die dat kan opleveren.

Om op uitzending te gaan moet je ook nog worden gekeurd. Een zeer uitgebreid medisch onderzoek dat wordt verricht door een arts in Den Haag. Ondertussen ben ik al 2 keer gekeurd voor mijn missie Cyprus en dan ook 2 keer een uitkeuring, dus ik wist inmiddels wat me te wachten stond. Nou ben ik niet zo wild van zulke keuringen omdat zo’n dokter altijd wel wat vindt die te maken heeft met je gezondheid. Ook deze keer was er wel wat op te merken, maar zo erg was het allemaal ook weer niet. De inspanningstest op de fiets gaf helemaal geen reden om opmerkingen te maken. Na ruim anderhalf uur stond ik buiten en had ik net te horen gekregen dat er medisch geen beletsel is om in Sudan te gaan werken.
Ik moest nog wel een Thorax-foto laten maken. Dat heb ik de volgende dag laten doen in het Waterlandziekenhuis te Purmerend. Daaruit bleek dat mijn hart op de goede plek zit en mijn longen ook in orde zijn. Overigens dat eerste wist ik ook al zonder die X-ray.

Ik had de vorige keer al geschreven dat de taal intake voldoende was, maar ik heb nog wel 4 dagen besteed aan e-learning Engels. Eigenlijk 5 dagen, maar vanwege Hemelvaartsdag had ik die donderdag een vrije dag. Gelukkig was dit een zeer zonnige dag, dus het strand van Castricum heb ik maar bezocht. Via enkele links kon ik deze taal nog wat bijspijkeren. So I decided to spend that day on the beach in Castricum.

Over kleding is al veel gemeld en mijn gang staat inmiddels vol met goederen die noodzakelijk zijn en ook absoluut overbodig zijn.... Ik moet nog eens een goede schifting maken. Aangezien de politiemensen worden voorzien van dessertkleding werd een winkel in Amersfoort bezocht. De kledinglijn ‘khaki’ werd gepast en ook in orde bevonden. De goederen worden nageleverd omdat er nog wat stiksels en klittenband opgezet moeten worden. Dus over een poosje krijg ik nog 3 broeken, een riem, 4 overhemden korte mouw en 4 overhemden lange mouw, 2 paar schoenen en een jack, die op 5 verschillende manieren is te dragen (met of zonder afritsbare fleece, zonder mouwen en nog 2 mogelijkheden, maar die ben ik even kwijt).

In een oud herenhuis in Huis ter Heide werden we ontvangen voor de 2-daagse waarbij de geestelijke verzorging aan bod kwam. De opzet van de twee dagen moest al direct worden bijgesteld omdat de onderwerpen, die de geestelijke voornemens was te gaan behandelen, al eerder aan de orde waren gekomen bij de teambuilding. Er werd een fragment getoond van een uitzending van KRO waarin twee zwaar getraumatiseerde militairen aan het woord kwamen. Zij leidden aan het post traumatisch stress syndroom en na afloop werd er uitgebreid gediscussieerd over het onderwerp PTSS. De film ‘Warriors UN Bosnia’ van Peter Kosminsky werd getoond. Een indrukwekkende film waarin VN-soldaten in de oorlog in Bosnië in 1993 en alles wat zij daar meemaakten. Het zal in Sudan niet precies hetzelfde zijn, maar onderdelen uit deze film gaan wij mogelijk daar ook meemaken/zien. Het gaf goed weer dat zulke gebeurtenissen ook zijn wissel kunnen trekken op je eigen functioneren als je weer terug in Nederland bent. Een echte aanrader! Na het avondprogramma was er mogelijkheid om te ontspannen en Karel wist ons te boeien met zijn gitaarspel en zang.
De volgende dag nog een fragment ‘Human Zoo’ dat eens op de Belgische zender Canvas is uitgezonden. Daarbij kwam menselijk gedrag naar voren en hoe mensen in een groep reageren of eigenlijk geen enkele actie vertonen bij gevaarzetting. Het was verrassend om te zien.

Na een paar diensten in Monnickendam weer naar Apeldoorn gereisd om de ingelaste en verplaatste les voor de zelfhulp en kameradenhulp (ZHKH) te ondergaan. Eindelijk de les waar ik inmiddels de afkorting van te weten ben gekomen. Eigenlijk gewoon eerste hulp maar dan onder wat primitieve omstandigheden en waarbij de hulp wat erg lang op zich laat wachten. Juist de deskundige op dit gebied en die ook veel weet over specifieke ‘hulp’ in Afrika was niet beschikbaar. Dus eigenlijk ging de les niet door, maar voor de 4 politiemensen werd een andere docent gevraagd toch de beginselen van de ZHKH aan ons over te brengen. Er werden flink wat afkortingen gebruikt zoals de PAMAH(C)/ABCD; HOLK en OELB (iets met bloedingen). Het eerste staat voor persoonlijke veiligheid, andermans veiligheid, markeren, alarmeren, noodzakelijke hulp en transport en de C van circulation. De ABCD is ook in de reguliere hulpverlening wel bekend als controle van de ademweg, ademhaling, circulatie en bewustzijn. Nu weet ik weer alles over de levensreddende handelingen, drukpunten, drukverband, schotwonden, botbreuken, shock, vergiftiging en beten van slangen en insecten. Ook de CAT (combat application tournequet) en de Israeli bandage (een nieuwe uitvoering van het snelverband met een snelsluiting)werd nog eens behandeld.

Het opleidingstraject is inmiddels afgerond en voorlopig is het dus afwachten voor het daadwerkelijke vertrek naar de nieuwe staat Zuid Sudan.

Doeg!

  • 24 Juni 2011 - 09:17

    Wilma:

    Ha Alex,

    Jammer dat het nu niet doorgaat, je bent nu zooooo goed voorbereid ^_^ !!!

    Nu maar hopen op een snelle beslissing uit de Kamer.

    Groeten,
    Wilma

  • 24 Juni 2011 - 10:27

    Jacqueline:

    Balen! Gelukkig is het nog niet helemaal van de baan.
    Succes

  • 24 Juni 2011 - 11:07

    Peter:

    Hello Little man,
    It's a BS story to tell us man. But what we say in Kosovo on a daily basis was "What to do".
    Het is dus afwachten en maar hopen dat je alles onthoud van al die trainingen.
    Je hebt inmiddels flink wat ervaring met zaken/missies die eerst doorgaan, dan weer niet en dan gelukkig weer wel. Alles zal recht kommen Alex.

  • 24 Juni 2011 - 17:12

    Aal,Mart,Wout,Iris:

    Die missie zal heus wel doorgaan al was het alleen maar om al die goederen in je gang op te ruimen.
    kus

  • 24 Juni 2011 - 19:43

    Aafke:

    Alex, Dat je hart op de juiste plek zit wisten wij ook wel zonder die foto. Fijn dat je dat zelf ook weet. Weer veel vreemde afkortingen. Dat je die ook nog moet onthouden. Je mag bijna wel groter gaan wonen om al je spullen voor de uitzendingen te kunnen opslaan.
    Groeten vanuit het Friese.

  • 26 Juni 2011 - 13:45

    Paula Corbee:

    Beste Alex,

    Mijn moeder probeert al een hele tijd je te bereiken, tevergeefs!!
    Je tel.nr. klopt blijkbaar niet meer!
    Ze is erg ongerust over je. Ze is gevallen en nu in verpleeghuis tijdelijk.

    Groet, Paula

  • 29 Juni 2011 - 20:36

    Ankie:

    Liever Alex,

    Geduld is een schone zaak. Jullie gaan echt weg, ze kunnen jullie hulp goed gebruiken.
    Van uitstel komt geen afstel, hahah
    Nu heb ik nog een keer een rede om een feestje te bouwen.
    Tot snel en blijf iedereen op de hoogte houden, met je mooie verhalen.

    xxxx

  • 02 Juli 2011 - 21:03

    Peter:

    Alex,

    Direct gekeken, de site gevonden, mooie verhalen, ik hoop echt voor je/jullie dat het uitstel niet te lang duurt.

    Groet,
    Peter

  • 09 Juli 2011 - 18:45

    André Uut Hardenberg:

    Hallo Alex,
    nou ik heb je site gevonden. Toch een tijd niet meer op geweest en zo herkenbaar.
    Het is heel jammer dat je nog moet wachten om naar Sudan af te reizen. Het is zo'n mooi land dat veel verassingen bied. Ondanks dat ik vorig jaar ben terug gekomen uit Sudan houd ik regelmatig alle berichtgeving bij. Ik herken dan veel berichten hoe de afspraken zijn gemaakt en wat er in het fverschiet ligt.
    Vandaag de grote dag van Zuid Soedan; ze zijn onafhankelijk. Ook het nieuws vandaag gevolgd en je ziet dat de ene groepering de andere niet vertrouwd. Dat was bij ons ook al en zal een lange tijd duren voordat ze in elkaar weer het vertrouwen vinden.
    De voorbereiding die je hebt gehad is ook heel herkenbaar. Als je in Khartoum aankomt zul je zien dat bijna de helft weer opnieuw behandeld wordt. Is wel makkelijk want dan kun je even onderuit zakken in die lesbarakken met 45 graden buitentemperatuur.
    Jullie hebben wel een uiteenzetting gehad van de MedKit. Wij hebben dat niet gehad en we vetrokken vanaf Schiphol maar met de helft van de MedKits. Er waren er niet meer op voorraad en zijn later nagezonden. De MedKits zijn heel belangrijk en mijn buddy en ik hebben er veel aan gehad. Op long range patrols altijd meenemen.
    Ik maak het niet te lang maar ik hoop dat je binnenkort van Ruud de H. toch het groene sein krijgt om te vetrekken.
    Ik zal je blijven volgen.
    Groetjes André.

  • 19 Juli 2011 - 06:28

    Hans Van Kouwen:

    Hoi Alex.
    Een beetje laat maar tijdens mijn vakantie was het internet op de verschillende locaties niet wat het moest zijn. Jammer idd. dat je moet wachten alvorens je kan afreizen naar Zuid-Sudan, als het allemaal wel doorgaat. Ik blijf je berichten volgen.

    Hans van Kouwen.

  • 27 Juli 2011 - 12:48

    Mark:

    Hallo Alex.
    Ik ben een collega van de Kmar, 2x gediend in Sudan (UNMIS-5 en UNMIS-9). Beide keren op Rumbek gezeten.
    Ik werd een tijdje geleden wederom gevraagd of ik met jullie club mee wilde, omdat er een uitvaller zou zijn. Ik heb geweigerd, om een van de redenen zoals jij beschreef. Teveel onduidelijkheid.

    Desalniettemin wens ik jou en het je thuisfront heel veel succes met het afwachten en de onzekerheid.

    Gr, Mark

  • 29 Juli 2011 - 09:20

    Wim Slootmaker:

    Goede morgen Alex.

    Wellicht zul je verbaasd opkijken, maar allez dat moet dan maar. Ik heb t.t.t. je bericht gekregen dat je weer uitgezonden zou gaan worden, maar er verder niet op gereageerd. Ik ben niet zo´n man die uren achter het scherm zit. Maar sinds vorige week is de interesse toch gewekt om een en ander eens beter in de hand te nemen. Die interesse werd door je pupil Manon Verbene. Zij bleek deel uit te maken van ons 4-daagse politiepeloton dat in Nijmegen aan het wandelen was. Zij kwam bij de kennismaking naar me toe en bracht de groeten van jou aan mij over. Ik verbaasde me daar wel enigszins over, want dat had ik uit die hoek niet verwacht. Zij vertelde me dat jij haar mentor was. Toen verbaasde ik me nog meer want ik vroeg haar meteen of je dan niet naar Sudan was op uitzending. Hierop vertelde zij dat de uitzending was uitgesteld.....! Ik kon me direkt voorstellen dat je teleurgesteld was, mede omdat je er naar uitzag. Maar helaas de politiek is veranderlijk - licht natuurlijk ook aan de situatie aldaar. Al met al heb ik een prima indruk van Manon gekregen. Nou, ik kan je zeggen - zij is een meid met karakter. Ik heb haar leren kennen als iemand die gewoon doet en kan afzien. Zij heeft de 4-daagse volbracht en daar mag zij en jij heel trots op zijn.

    Ik heb de 4-daagse nu voor de 32x volbracht en dat zonder problemen. Hopelijk volgend jaar voor de 33x.

    Alex, ik zal vanaf nu je weblog beter in de gaten houden zodat ik op de hoogte blijf.

    Hartelijke groeten van Wim en Maatje.

  • 30 Juli 2011 - 10:48

    Felicia Ruhulessin:

    Hoi Alex,

    Wees geduldig en alles gebeurd met een reden. Wie weet waar je nu wordt uitgezonden. Voor de tropische maaltijd weet je me te vinden.

    Groet Felicia (en familie)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 749
Totaal aantal bezoekers 250193

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: