UN personal history and employment record - Reisverslag uit Marken, Nederland van Alex Broek - WaarBenJij.nu UN personal history and employment record - Reisverslag uit Marken, Nederland van Alex Broek - WaarBenJij.nu

UN personal history and employment record

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

20 November 2011 | Nederland, Marken

Over de titel van dit verslag later meer.
Inmiddels ben ik toch op vakantie geweest naar Cuba. Een rondreis over het hele eiland met bezoek aan bijzondere plaatsen gerelateerd aan Fidel Castro en Ché Guevarra. Een eiland met een bijzondere geschiedenis en een heerlijke sfeer. Het is prachtig te zien dat vooral de oude auto’s het straatbeeld bepalen. Ik ben benieuwd of dat ‘later’ nog kan worden behouden. Tijdens mijn verblijf heeft men kennelijk besloten dat de auto’s uit het Westen toch wat makkelijker kunnen worden aangeschaft.
Vrijdag 30 september 2011 werd door de Kamer een belangrijk politiek besluit genomen. Nederland gaat akkoord met uitzending van politiemensen naar de nieuwe staat Zuid Sudan! Het was Amy die dit bericht aan mij stuurde en ik kon er uiteindelijk in Santiago de Cuba kennis van nemen. De uitzending dus een stap dichterbij, nu alleen nog de datum van vertrek duidelijk krijgen. Met een nog positiever gevoel heb ik mijn reis verder voortgezet. Zelfs al een beetje speculerend dat ik wellicht nog dit jaar in Zuid Sudan aan het werk zou gaan…
Dat zal in ieder geval niet meer gebeuren. Er is namelijk nog veel onduidelijk en er moeten nog tal van hobbels worden genomen om uiteindelijk in Zuid Sudan aan het werk te kunnen. Het is te eenvoudig gedacht: “Ga erheen en doe daar je ding.”

Via IPOL kwam het verzoek om mijn Curriculum Vitae nogmaals in te sturen. Even dacht ik dat het dan toch nog dit jaar zou worden, maar inmiddels weet ik beter. Het zal worden tussen januari en mei 2012. In ieder geval gaat de Koninklijke Marechaussee eerst kwartier maken en als dat allemaal is geregeld zal de daadwerkelijk inzet daar plaatsvinden.
Maar terugkomend op mijn CV en ook gelijk de titel van dit stuk. In het opwerkingstraject in het voorjaar was er al wat nodig om mijn CV wat bij te stellen. Op zich al vreemd want kennelijk was het CV wel goed genoeg om 2 keer naar Cyprus uitgezonden te worden. Het werd uiteindelijk verzameld om opgestuurd te worden naar New York voor een verdere beoordeling. Het moest allemaal snel want er was een deadline gesteld. Uiteindelijk is die CV nooit verstuurd. Maar goed, opnieuw ingestuurd en toen bleek dat er specifiek moest worden gesolliciteerd naar een functie. Een functie die eerder niet bekend was. In mijn geval naar de functie van police advisor operations and security. Dus wederom geprobeerd de aangegeven functie-eisen te laten terugkomen in mijn CV. Dat is wel wat lastig, want de VN hanteert een formulier waar je dit niet zo eenvoudig in kwijt kunt. Omdat de CV’s via IPOL en het ministerie van Justitie en Veiligheid worden gestuurd bleek dat er wederom een aanpassing moest plaatsvinden. Dat aanpassen bestond deze keer hoofdzakelijk uit nadere uitleg geven over de gevolgde cursussen, waaronder monitoren en advisering die ik het afgelopen jaar heb gevolgd.
Inmiddels heb ik dus voor de vijfde keer mijn CV, en de nadere uitleg over mijn loopbaan, opgesteld en ingestuurd. Ik hoop dat het nu voldoende is. Bijzonder is wel dat de Koninklijke Marechaussee een andere bijlage bij hun CV moet invullen, één die minder uitgebreid is.

Om op uitzending te gaan moet je aan een groot aantal competenties voldoen. De competentie die niet specifiek is benoemd, maar inmiddels wel met hoofdletters moeten worden geschreven is:
GEDULD.
Gelukkig bezit ik deze competentie al enigszins en ik ga er steeds beter mee om. Al met al ben ik nog altijd positief over de missie, die inmiddels UNMISS heet en mijn mogelijke bijdrage daaraan.

Tussen dit ‘droef-toeteren’ door heb ik ook nog andere bezigheden die met missies te maken hebben. Zo was ik een dag te gast bij IPOL om deel uit te maken van een selectiecommissie van nieuwe kandidaten voor vredesmissies. 6 kandidaten die ook graag een bijdrage willen leveren aan vrede en veiligheid in de wereld. Het mooie van deze selectie was en is dat er niet een enkele kandidaat moet overblijven, maar dat zij allemaal door de selectie kunnen komen. In dit geval was dat ook zo, dus een 100 % resultaat.
Binnenkort ga ik ook kennismaken met de mensen van de Koninklijke Marechaussee die extra mee gaan met de rotatie UNMISS I en ook nog een dag met ex- en toekomstig missiegangers uit de politieregio’s Kennemerland, Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland. Een bijeenkomst in het teken van ontmoeting, verbinding en (z)ingeving.

Doeg!

  • 20 November 2011 - 17:20

    Dirk:

    Moeilijk, moeilijk,
    Jij en de toekomstige collega's doen alles om daar te werk te gaan. En wat is het resultaat? Bureaucratie! Typisch Nederlands. Wil je je best doen voor deze wereld krijg je dit weer. Wanneer het zo doorgaat ben ik eerder in Afrika dan jij. Jij in Zuid Sudan, ik in Kenia. Jij om te werken, ik voor vakantie.
    En Cuba? Wel, weer een flaggetje bij je bezochte landen. Het worden er echt wel heel veel. Op voor de titel "wereldreiziger".

  • 20 November 2011 - 17:22

    Wim Slootmaker:

    Hallo Alex.

    Met grote interesse je verslag gelezen. Toen bekend werd dat de kamer groen licht gaf voor een missie naar Zuid Sudan zei ik tegen Maatje: "Dat is kaasje voor Alex!" Maar nu lees ik dat het nog wel eventje zal duren voordat je vertrekken zal. Inderdaad een heeeeeeeele hoop geduld betrachten! Sterke hiermee en we lezen of horen wel weer een keer van je.

    HG Wim

  • 20 November 2011 - 19:08

    Arianne ( En Mark):

    Heey Alex,

    Wat een engelegeduld moet je hebben zeg !! Maar dat gaat wel lukken :) .
    Ondertussen kan je vast wel een keer bij ons langskomen. Tijd zat !!!

    see you soon,
    Arianne

  • 20 November 2011 - 20:53

    Hoi Alex,:

    Mooie foto's man,
    Oma met de sigaar is echt een topper en dan die oude auto's. schitterend om te zien.
    Om dat aan den lijve mee te maken moet bijzoner zijn.
    Dit weekend de Sint en zijn knechten binnen gehaald op mooi Marken. De sudenten vonden het een prachtig eiland. gaan wij zeker nog een keer kijken.
    Groeten vanuit een mistig stadje.

    Henk en Kitty

  • 20 November 2011 - 21:49

    Joke:

    Hai die Alex blijft spannend wanneer je weg kan gaan , en je hebt gelijk een mooie vakantie in Cuba gehad ik was die tijd op de Domenicaanse Republiek ook super gehad veel indrukken opgedaan tussen arm en nog armer volgende week ga ik 5 dagen naar Dubai en zal daar alleen maar in rijkdom terecht komen wel een grote tegenstelling maar ik blijf met beide beentjes op de grond staan.
    succes groetjes Joke

  • 21 November 2011 - 17:35

    Peter:

    Hoi Alex,
    Weer een mooi stukkie proza. Je hoefd niet over je CV te liegen wat je hebt inmiddels alles wel gedaan binnen dit werk. Ga je zien op 1 december...........

  • 22 November 2011 - 08:09

    Stephanie:

    hoi alex!

    Nou je kan al een heel boekwerk schrijven over je voorbereidingen naar de missie toe, hahaha. Misschien is de situatie straks al bijna veranderd daar! Nou wij zijn trots op je competenties hoor alex.
    Leuk stukje geschreven, en mooie foto's van cuba. Die met die sigaar en die oude man in die oude auto is inderdaad erg leuk ;) Grapje hoor. Nou je bent toch maar weer een jaartje ouder geworden daar!

    Groetjes Steef

  • 26 November 2011 - 21:58

    Wilma:

    Ha Alex,

    Zo'n vakantie tussendoor is natuurlijk helemaal niet verkeerd! Cuba staat ook nog bij ons op het lijstje, maar dat zal nog wel even duren...... Hopelijk is er dan ook nog wat van deze prachtige beelden te zien en te ervaren.
    En verder duurt het maar voort.... Maar het lijkt er dus begin volgend jaar toch van te komen! We wachten af en jij ook sterkte en succes met wachten.....

    Groeten,
    Stef, Peter en Wilma

  • 07 December 2011 - 14:56

    Hans Van Kouwen:

    Met veel plezier je verslag gelezen. Met name Cuba vond ik erg interessant te meer omdat wij (vrouwlief en ik) ook interesse hebben om een keer (volgend jaar?) naar Cuba te gaan. Ik heb altijd al een keer een dikke sigaar daar willen roken.
    Maar goed Zuid Sudan wordt dus volgend jaar. We gaan het allemaal meemaken Alex. Voor die tijd spreken we elkaar nog.

    Hans.

  • 22 December 2011 - 18:23

    Wim Slootmaker:

    Hallo Alex.

    Ik las zojuist op internet (NU.Nl )dat de 2e kamer accoord gaat met een missie naar Zuid Sudan. Je kunt je er alvat op gaan voorbereiden schat ik in.

    Succes ermee!

    Gr Wim Sl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 250127

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: