Drake Passage - Reisverslag uit Aitcho, islotes, Antarctica van Alex Broek - WaarBenJij.nu Drake Passage - Reisverslag uit Aitcho, islotes, Antarctica van Alex Broek - WaarBenJij.nu

Drake Passage

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

11 Februari 2013 | Antarctica, Aitcho, islotes

Na een prima nachtrust werd ik al voor de wake-up call wakker. De boot schommelde rustig over de deining van de Drake Passage.
Rond 08.00 uur een zeer uitgebreid ontbijt met alleraardigst personeel. Volgens het programma wordt het een dag met nogal wat informatie vergaren.
Om 09.30 uur heb ik de briefing bijgewoond over het kajakken. Hoewel het al bij het boeken van deze reis moest worden opgegeven en ook enige ervaring nodig is, kan ook zonder enige ervaring worden meegedaan. In plaats van met de Zodiac ga je dan tochten peddelen. Ik heb besloten toch maar voor het programma met de landings met de Zodiac te kiezen.
Zo was er om 10.00 uur de verplichte informatie over de gebruiken op Antarctica. Dus geen rommel achterlaten, geen dieren verstoren en bovenal de spullen van thuis meegenomen laten ontsmetten.
Een goed uur later was de verplichte informatie over de Zodiac-landings het onderwerp dat werd besproken. De belangrijke punten waren o.a. de kleding, hoe in de boot te gaan en de plaatsen aan boord. Ook de punten die in acht moesten worden genomen op land kwamen voorbij. Hierna heb ik even de temperatuur buiten gevoeld. Het was geen weer meer voor de korte broek en de zon had zich verscholen achter de wolken.
Ook ben ik nog even aangeschoven bij een informatieronde over wellness. Na de verplichte introductie van jezelf werd kort verteld dat je mee kon doen aan yoga die dagelijks wordt gegeven.
Na de lunch was het tijd om de spullen die je meedraagt naar Antarctica aan te bieden om gereinigd te worden. Dit gebeurde door één van de medewerkers met een stofzuiger. Dus die ging de rugzak, mutsen, handschoenen en zeilbroek met de stofzuiger bewerken. Hierna was het passen en in ontvangst nemen van de rubber laarzen. Dus passen met de extra sokken aan en zo ondertussen is de uitrusting behoorlijk compleet om het avontuur buiten te starten.
Ik heb verder een lezing bijgewoond over zeevogels en daarna ook nog een lezing over de zoogdieren die hier voorkomen.
Na dit alles was er nog een kapiteinsborrel georganiseerd. De kapitein stelde zich voor en besprak de kenmerken van het schip en benadrukte nogmaals dat een bezoek aan de brug zeer op prijs werd gesteld. Hierna stelde hij zijn managementteam voor en kon er worden getoost. Hierna kregen we nog informatie over het passeren van een denkbeeldige lijn die het verschil maakt tussen de warme en koude stromen in de wateren rond Antarctica.
Voor het diner heb ik nog een enkele foto gemaakt, maar er was weinig te zien.
Het diner was weer helemaal top. Niet een lopend buffet, maar keuze uit een soep, dan een salade, een keuze uit 4 hoofdgerechten en een toetje die ook weer uit twee keuzes bestond.
Na het diner nog een lezing bijgewoond over het fotograferen. Daarbij werden enkele praktische tips aangereikt hoe het beste uit je camera te halen.

Doeg!

• 17 Maart 2013 - 14:31

Dirk:

Alex,
    De e-mails vliegen mij om de oren. Ik kan het nauwelijks bijhouden. Wat een leventje heb je toch. Elke keer weer "ter land, ter zee en in de lucht" Het wordt tijd om eens na te denken je huisje op Marken te gaan verhuren, je bent er toch vrijwel nooit.
    Maar je hebt gelijk. Neem het er van. Nu zonder baret, gewoon lekker op vakantie. Op naar nieuwe indrukken en ervaringen. Ik zie reeds uit naar je nieuwe verhalen en foto's.
    En nu? Opnieuw een nieuw bericht van jou. Je maakt iedereen de laatste tien minuten echt volkomen gek.
    Ik ga alles maar eens op mijn gemak lezen. Alex, vermaak je lekker.
    En nu? naar een paar seconden? Alweer een nieuw bericht. Dat zal dus zeker weer een dik album worden met al je verhalen en reacties van familie en vriend(inn)en.
    Gr. Dirk