Wilhelmina Bay - Danco Island - Reisverslag uit Le Maire, isla, Antarctica van Alex Broek - WaarBenJij.nu Wilhelmina Bay - Danco Island - Reisverslag uit Le Maire, isla, Antarctica van Alex Broek - WaarBenJij.nu

Wilhelmina Bay - Danco Island

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

13 Februari 2013 | Antarctica, Le Maire, isla

Om 08.00 uur was het ontbijt en daarna ben ik gelijk naar buiten gegaan om de prachtige muren van sneeuw en ijs te zien. Deze waren te vinden aan de oevers van het Wilhelmina kanaal. Tijdens de tocht was het niet alleen heel mooi wat omgeving betreft, maar waren er ook met enige regelmaat walvissen en leopard seal te zien. Het grootste gedeelte van de dag heb ik aan dek doorgebracht.
Tijdens het varen hoorde ik plotseling een enorme knal gevolgd door een oorverdovend lawaai. Op dat moment brak er een groot deel van een ijsberg af en dat was fantastisch om te zien.
Toen ik aan het einde van de morgen naar mijn hut ging en uit het raam keek zag ik op dat moment juist twee walvissen die omhoog sprongen. Dit ritueel herhaalde zich een paar keer. Maar het ging toch te snel om er foto’s van te maken. Het was wel een gaaf gezicht.
Na de lunch was er was nog even tijd om wat te rusten en omstreeks 14.30 uur was de zodiac landing. Eerst werd er ruim een uur rondgevaren en er was volop gelegenheid foto’s te maken. De oceaan was wat kalmer en nu mochten we ook staan in de boot. Het was mogelijk om heel dichtbij een leopard seal te komen, waarvan de motordrijver Yukie toch wel aangaf dat ze een beetje te dichtbij was. De uit het water springende pinguïns zijn grappig om te zien, maar fotograferen van die activiteit valt niet mee.
Daarna werd er gewisseld en werden we op het strand afgezet. Daar konden kolonies pinguïns worden bekeken en was er een wandeling en beklimming van een besneeuwde berg met mooie uitzichtpunten en passerende pinguïns. Daar was soms het wachten op en dat duurt dan soms even. Na een pittige klim waren er bovenop de top meerdere kolonies pinguïns en verder een mooi uitzicht over de baai.
Na ook hier bijna anderhalf uur te hebben doorgebracht werd ik weer in een zodiac teruggebracht naar het schip. Na een warme douche in de lounge een kop koffie en een koekje.
Zoals elke avond volgde een debriefing en werd het programma voor morgen alvast bekend gemaakt. Meteen daarop aansluitend was het diner. Ik heb nog enkele foto’s gemaakt buiten aan dek voordat het donker werd. Helaas een goede zonsondergang was er niet.