Port Lockroy, Paradise Harbour & Leith Cove - Reisverslag uit Cuverville, Isla, Antarctica van Alex Broek - WaarBenJij.nu Port Lockroy, Paradise Harbour & Leith Cove - Reisverslag uit Cuverville, Isla, Antarctica van Alex Broek - WaarBenJij.nu

Port Lockroy, Paradise Harbour & Leith Cove

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

15 Februari 2013 | Antarctica, Cuverville, Isla

Om 07.30 uur was het ontbijt. Daarna ben ik naar dek gegaan en had ik het geluk een walvis te spotten en ook nog redelijk dichtbij het schip. Vanwege de nog steeds harde wind ging de zodiac landing bij het onderzoekscentrum niet door. Dus was er ook geen mogelijkheid om postkaarten te versturen die daar zouden worden gestempeld en ook geen speciaal stempel van Antarctica in mijn paspoort.
Het programma werd aangepast en de ochtend was om vrij te besteden. Ik heb de lezing over vorming van ijs en ijslagen bijgewoond. Erg interessant, maar soms wat teveel met cijfertjes verteld. Op enig moment werd er omgeroepen dat er walvissen waren gespot voor het schip. Dus op een drafje naar dek 7 vanwaar een mooi uitzicht is. En inderdaad waren er twee walvissen die kort voor het schip bleven zwemmen. Een prachtig gezicht en ik kreeg zelfs de mogelijkheid om een mooie foto van de duik, waarbij de staartvin mooi zichtbaar werd, te maken.
Lunch was weer rond 12.30 uur en daarna werd Paradise Harbour aangedaan. Een wat beschut gedeelte van het vaste land van Antarctica met ook een zodiac landing. Eerst werd ik aan land gebracht bij een niet meer in gebruik zijnd onderzoekscentrum van de Argentijnen. De bruinkleurige gebouwen gaven wel een vreemd geheel in de ongerepte natuur. Er waren wat pinguïns die daar hun kolonie hadden en via een uitgezet pad ben ik door de sneeuw gewandeld naar een prachtig uitzichtpunt. En inderdaad een fantastisch uitzicht over de baai en de besneeuwde bergen en het ijs.
Na ruim een uur ben ik rondgevaren in een zodiac, bestuurd door Shane en kregen we uitleg over de vogels die daar broedden. Een stuk verderop een baai met overweldigende muren van ijs die waren gespleten en zelfs een mooie grot vormden. Tussen stukken ijs gevaren op zoek naar de leopard seal en die ook 2 keer gevonden, één op het ijs en de ander zwemmend langs de kustlijn. Na een tocht van anderhalf uur werd de boot weer langszij de “Ocean Diamond” gebracht en werd ik weer aan de passagierslijst toegevoegd. Iedere keer als je van boord gaat en weer aan boord komt, wordt dat bijgehouden op een lijst.
Met de andere Nederlanders in de lounge koffie gedronken en de bijbehorende koek gegeten.
Vanwege het kamperen van een grote groep op een eilandje, ging de gebruikelijke debriefing niet door. Daardoor leek het allemaal wat langer te duren voordat ik kon gaan dineren. Deze keer eens samen aan tafel met de Miranda en Frank uit Katwijk.
Na het diner nog even buiten gewandeld en gekeken hoe de voorbereidingen werden getroffen voor het kampement op een eilandje bedekt met alleen maar ijs.

Doeg!

• 24 Maart 2013 - 23:10

Claudia:

Hallo Alex,

Als ik had geweten dat je op waarbenjij.nu je reisverslagen bij hield had ik zeker gekeken en een verhaaltje geschreven! Wat een gave, unieke reis en wat een mooie foto's! Er zitten echt schitterende foto's tussen van het landschap de pinguins en de walvissen. Ben echt jaloers op deze geweldige reis!

Kan begrijpen en zeker geloven dat je genoten hebt!!

Groetjes Claudia.