Drake Passage - Reisverslag uit Aitcho, islotes, Antarctica van Alex Broek - WaarBenJij.nu Drake Passage - Reisverslag uit Aitcho, islotes, Antarctica van Alex Broek - WaarBenJij.nu

Drake Passage

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

17 Februari 2013 | Antarctica, Aitcho, islotes

Tijdens de nacht ben ik enkele keren wakker geworden vanwege het slingeren van het schip. Rond 5 uur was het opmerkelijk dat er minder lawaai was van de motoren als daarvoor. Het schip voer nog wel, maar het leek wat minder snel. Kennelijk was het barre weer iets minder geworden.
Om 08.00 uur ontbijt en daarna was er vandaag is geen overvol programma. Ik heb eerst de foto’s gekozen waarvan ik vond dat die wel op de dvd kunnen worden geplaatst, slechts vijf foto’s per dag was soms wel erg moeilijk om die keuze te maken. Ook heb ik twee foto’s geselecteerd voor de fotocompetitie, één van de enkele ijsbergen in de zon en één van het voeren van een jonge pinguïn.
In de morgen nog een lezing bijgewoond over het onderwerp wie nu eigenlijk de eigenaar is van Antarctica. Het is nog best lastig om die vraag te beantwoorden, 7 landen claimen eigenaar te zijn en een aantal landen over hetzelfde deel. Een interessante lezing van Norm.
Na het lunch heb ik de foto’s voor de dvd op de daarvoor bestemde computer gezet. Na een enkele vraag is het me gelukt. Verder nog even buiten gelopen en de kracht van de wind gevoeld. De golven waren aanwezig, maar niet echt heel hoog. Op de brug was het erg rustig, omdat er niet veel hoeft te worden genavigeerd is het roer waarschijnlijk op de automatische piloot ingesteld.
In de middag heb ik een lezing bijgewoond van de verschillende ijslagen in het gebied.
Tegen het einde van de middag was er een toast van de expeditieleider op Antarctica. Eigenlijk was het 3 keer een toast, namelijk op hen die deze reis niet hebben meegemaakt, een toast op de eigen gezondheid en als laatste dan die op Antarctica.
Aansluitend was de loterij voor het goede doel. Dit doel is een project van Quark Expeditions om de albatrossen voor uitsterven te behoeden. Zo werden er voorwerpen als een gesigneerde zeekaart, een gebreide muts , een foto van het gehele expeditieteam, een boek over pinguïns geveild en het bracht ruim 7000 dollar op.
Diner was wederom een succes en ik ben nog even buiten geweest. De wind was al flink aan het toenemen en door de bewolking was er geen zon zichtbaar die kon zorgen voor een mooie zonsondergang.
’s Avond heb ik het live optreden van Scotty Mack, één van de leden van het expeditieteam bijgewoond in de bar. Hij zong enkele liedjes uit zijn eigen repertoire van zijn band waarin hij speelt. Na afloop heb ik nog net het einde van de BBC documentaire kunnen zien van Frozen Planet, aflevering winter.

Doeg!