Lemaire Channel, Pléneau Island en Yalour Island - Reisverslag uit Le Maire, isla, Antarctica van Alex Broek - WaarBenJij.nu Lemaire Channel, Pléneau Island en Yalour Island - Reisverslag uit Le Maire, isla, Antarctica van Alex Broek - WaarBenJij.nu

Lemaire Channel, Pléneau Island en Yalour Island

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

14 Februari 2013 | Antarctica, Le Maire, isla

Vanmorgen de wekker gezet om 06.45 uur. Dit niet geheel zonder reden, want rond 07.00 uur zou een kanaal worden gepasseerd met mooie ijswanden. Dus om 07.00 uur stond ik paraat op het voordek. Het weer liet het wat afweten, zwaar bewolkt en lichte sneeuwval. In ieder geval wel het weertype dat ook bij deze reis hoort.
Bij het binnenvaren van het Lemaire kanaal klaarde het weer iets op en soms was er zelfs een streepje blauw lucht zichtbaar. De ijswanden waren geweldig om te zien en overigens ook de ijsbergen die door het kanaal dreven. Voor het eerst deze reis was er nog een ander schip zichtbaar. Later bleek dit een ander cruiseschip te zijn van Quark Expeditions. In een baai is ons schip voor anker gegaan en daarna was het tijd voor het ontbijt. De bedoeling was dat we in die baai een zodiac landing zouden doen, maar het waaide zo hevig, geschat windkracht 8 Beaufort, dat uiteindelijk de ankerplaats werd verlaten. Er werd een betere plek opgezocht. Die is overigens wel gevonden, maar daar bleek het toch ook nog te veel golfslag te zijn om de passagiers veilig met de zodiac te vervoeren. Op die locatie waren wel enkele walvissen te zien. Deze keer met de staartvin ook boven water, een prachtig gezicht.
Hierna zijn we verder gevaren en is het ochtenddeel enigszins aangepast moeten worden. Niet heel erg want er blijft voldoende te zien en te ervaren. Dit was ook gelijk de dag dat het zuidelijkste deel van deze reis werd aangedaan, namelijk op de positie 65˚.05ˊ.2˝ south 064˚.01ˊ.8˝ west.
Na de lunch was er toch een beetje beschutte plek gevonden en gingen we voor de 3e keer die dag voor anker en er was ook een zodiac landing gepland. Dus ik heb me goed ingepakt vanwege de toch wel harde wind. Vervolgens zijn we met 10 personen ruim 2 uur gaan varen om weer een andere soort pinguïn te spotten. Verder zag ik zeehonden, verschillende vogels en de leopard seal. Die maakte er een spel van om telkens op een ander plekje rond de boot boven water te komen. Uiteindelijk lukte het toch enkele foto’s van het dier te maken met zijn kop boven water.
De debriefing gaf de highlights van deze dag en ook het programma voor morgen weer. De bbq die eigenlijk op het dek zou worden gehouden was verplaatst naar de eetzaal omdat het erg hard waaide. Later hoorde ik dat het windkracht 12 was geweest. De bedoeling was om met een hoed of een eigen maaksel hoofddeksel op die bbq te verschijnen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid gehad om een hoed te maken, maar er waar een aantal verrassende exemplaren bij.
Als laatste activiteit van deze dag heb ik nog een lezing bijgewoond over compositie bij het fotograferen. Enkele handige tips werden door Susanne behandeld. Hierna nog een stukje van de film Frozen Planet bekeken. Het waaide nog steeds erg hard en dat was ook wel te merken aan het schip. Het schommelde flink en ook kwam het schip met enige regelmaat in aanvaring met stukken ijs.

Doeg!