ook hier tradities, gewoontes & ander nieuws - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Alex Broek - WaarBenJij.nu ook hier tradities, gewoontes & ander nieuws - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Alex Broek - WaarBenJij.nu

ook hier tradities, gewoontes & ander nieuws

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

10 December 2017 | Curaçao, Willemstad

Op het moment dat ik dit verslag publiceer heeft een vliegtuig van Aruba Airlines mij van luchthaven Flamingo gebracht naar de luchthaven op Curaçao. Ja, vakantie! En eindelijk eens meer dan twee dagen achter elkaar vrij.
En toeval of niet, ik trof daar Jeannette en Theo uit Castricum op de luchthaven die mij uiteindelijk naar mijn hotel hebben gebracht. Eigenlijk volgens afspraak en nu al gezellig.
Hoe het mij op dit eiland vergaat krijgen jullie de volgende keer te lezen.

Al enkele weken was het duidelijk dat het Sinterklaasfeest ook hier wordt gevierd. In de supermarkten lagen de pepernoten en chocoladeletters in de schappen. En bij de Jumbo werden schoenen gezet en kleurplaten opgehangen. Inmiddels liggen de schoenen die zijn achtergelaten en waarschijnlijk niet voldoende gevuld zijn, in een grote doos te wachten op de eigenaar. Als die zich niet meer meldt dan heb je er verder ook niets aan omdat het allemaal enkele schoenen zijn..
En Sinterklaas is met zijn Pieten ook in de haven van Kralendijk gearriveerd. Zonder enige weerstand, geen demonstranten niets van dat alles. Een kinderfeest zoals het hoort te zijn. De Sint wat witter geschminkt en de Zwarte Piet met nog meer zwart smeersel ook echt een zwarte Piet. Misschien wel toevallig, maar de Sint die kende ik als een zekere barioregisseur (=wijkagent) uit Rincon. De dagen na de officiële aankomst ben ik hem en zijn Pieten nog verschillende keren tegengekomen, Sint voorin de pick-up en de Pieten staand in de laadbak. Niet te missen omdat het vervoer met enig lawaai gepaard ging. Luid claxonnerend en anders wel een groepje trommelaars die zorgden voor de aandacht. Op het bureau is het Sinterklaasfeest ook gevierd met de kinderen van collega’s en het uitdelen van de zelf aangeschafte cadeautjes.
Nog voor de komst van Sinterklaas was men hier ook al bezig met het opbouwen van de kerstversieringen. De winkelstraat werd voorzien van extra verlichting en de rotondes werden voorzien van een metalen frame die dan weer een kerstboom moest gaan voorstellen. Met wat verlichting en ballen is dit goed gelukt. Verder worden de tuinen en buitenkant van de huizen hier volop versierd met knipperende lichtjes en andere attributen die met Kerst te maken hebben, zoals een grote opblaas Kerstman en daarnaast een even zo grote sneeuwpop. Het geeft in ieder geval wel een knus gevoel. Trouwens een witte Kerst zal het hier niet worden. Als het hier ‘koud’ is dan is het nog steeds 26 graden met een gevoelstemperatuur van rond de 30 graden en overdag is het elke dag weer net boven de 30 graden. Met het zonnetje erbij en wat minder wind dan is het voor het gevoel al gauw 37 graden. Deze informatie krijg ik elke dag weer aangeleverd via mijn mobiel. Lekker belangrijk, of ik het verschil kan merken met die paar graden. Daarentegen warm is het zeker en met het ouwe uniform (blauwe broek en het witte overhemd) met daarover het steek- en kogelwerend vest is het al snel niet meer zo fijn.

Dat vest wordt hier altijd gedragen en dat komt mede omdat er nogal wat incidenten zijn waarbij vuurwapens en messen in het geding zijn. Ook de afgelopen periode was dit het geval. Een 20-jarige zoon die zich niet kon vinden in de huisregels en niet bereid was om ook wat huishoudelijke klusjes te doen had daarover een geschil met zijn moeder. Het werd moeder uiteindelijk teveel en die pakte een schaar en daarop kwam de zoon met een mes tegenover zijn moeder staan. Uiteindelijk is het bij een goed gesprek gebleven, maar het mes hebben we toch maar van hem afgenomen.
Ook troffen wij een auto die eerder de nacht betrokken was bij een schietincident bij een lokale bar. De bestuurder en passagier werden gecontroleerd, maar er werd geen vuurwapen aangetroffen.

Tijdens de door-de-weekse nachtdiensten is het niet al te druk, maar dat wil niet zeggen dat we hier dan niets te doen hebben. Een Europese Nederlander heeft ons onder andere aardig beziggehouden. De dronken man was het bordeel uitgezet omdat hij zich niet kon gedragen en omdat hij maar bleef baljaren werden wij erbij gehaald. De dronken man was het niet eens dat hij het bordeel was uitgezet temeer omdat hij niks verkeerds had gedaan. Om het gedoe daar te stoppen hebben we nog geprobeerd de man een lift aan te bieden, maar dat wilde hij niet, hij beloofde verder geen overlast meer te veroorzaken. Ja voor een paar minuten, want na 10 minuten werden we weer gevraagd naar het bordeel te gaan. Dezelfde man was weer aan het klieren. Kennelijk had hij er niet op gerekend dat dezelfde patrouille bij hem aankwam. Ook niet zo vreemd want we hadden die nacht maar één patrouille. We moesten een onderzoek doen naar diefstal van zijn autosleutel die uit een busje was gestolen. Ook moesten we een aangifte opnemen en hij moest de beveiliger spreken die hem buiten het bordeel had gezet. Voor de vorm heb ik nog even gekeken tussen de troep in zijn busje, maar geen sleutels gevonden. Nu accepteerde hij wel een lift, maar wilde zijn busje niet achterlaten. Al met al waren we er wel een beetje klaar mee en hebben de man lekker achtergelaten bij het inmiddels gesloten bordeel met zijn ouwe barrel en zijn sleutels, die hij vast en zeker gewoon in zijn bezit had.
De volgende nacht veroorzaakte een jongen overlast bij een jonge vrouw. Toen wij ter plaatse kwamen troffen we de jongen onder een geparkeerde auto op het erf van de melder. Echter de vrouw wilde niet dat we hem meenamen en na een knuffel was alles weer goed. Nou niet dus, want daarna zijn we nog twee keer naar het adres gereden, maar telkens was de jongeman al weer verdwenen. Uiteindelijk wilde de vrouw nog steeds geen aangifte doen, maar vertrok wel naar een ander slaapplaats. En zo ben je met een makkelijke zaak toch weer zo’n anderhalf uur bezig.

Het is hier erg relaxt, men maakt zich niet zo gauw druk en dat maakt het hier plezierig toeven. Alleen als men een beetje teveel gedronken heeft of iets aan verdovende middelen heeft genomen dan slaat het relaxte over in een kort lontje en komt de boosaardigheid naar boven. En dan komen wij ook weer in beeld, zoals bij een gozer die even verhaal kwam halen bij een ex. Hij was compleet geflipt en dreigde met stenen te gooien en de andere partij aan te vliegen. Gelukkig kwam zijn vader en moeder en na veel gedoe hebben zij hem meegenomen. Een paar dagen later is hij alsnog aangehouden nadat hij aan het bureau was uitgenodigd voor het afleggen van een verklaring. Soms is doorpakken op dat moment geen optie omdat er simpel gezegd geen assistentie is.

Een melding van brand achter de koelkast was gelukkig al uit toen de brandweer en wij ter plaatse kwamen. Een emmertje water deed zijn werk nadat geadviseerd was om eerst de hoofdschakelaar van het elektra uit te zetten. Hier kent men geen Salvage, maar de buren hebben geholpen met het weer op orde brengen van de woning.
De brandweer was wel nodig bij 5 flinke branden in de natuur. Het vermoeden was dat dit was aangestoken, alleen konden we het bewijs niet leveren. Eerder was de man zijn auto inbeslaggenomen nadat hij daar gevaarlijk rijgedrag mee had gepleegd. En de brandhaarden waren precies op de route naar zijn huis, waarbij de laatste brand naast zijn huis was. Nee, zijn handen waren niet bevuild en de kleding die hij droeg rook niet naar brand.
En het andere fikkie was bij een erg zonderling figuur die zijn soep aan het koken was op een zelf gemaakt vuurtje. Weliswaar buiten, maar opgestookt met hout en wat ander brandbaar materiaal en plastic. Het gevolg was dat een andere buur last kreeg van zijn luchtwegen vanwege die rook en de troep die in de rook zat. Op verzoek heeft de man het vuurtje uit elkaar gehaald en gedoofd. Even dacht ik nog dat hij de pan met soep (?) zou gaan gebruiken om het vuur te doven.

Ongelukken blijven nog steeds gebeuren. Voor zover wij de afhandeling doen waren er drie aanrijdingen met letsel. Deze waren allemaal met licht letsel. Eén bestuurder was met volle vaart achterop een personenbusje gereden. De bestuurder en vier inzittenden van het busje werden meegenomen naar het ziekenhuis. Ik heb er vier in de ene ambulance zien plaatsnemen, maar het zou zo maar kunnen dat de vijfde ook met diezelfde ambulance is meegegaan.
Ook hier was er nog wat gedoe omdat de veroorzaker was weggelopen en weer terugkwam, maar eerst helemaal niet wilde meewerken. Vrienden en familie kwamen hier ook weer goed van pas en uiteindelijk kwam zijn rijbewijs toch te voorschijn. Niemand kon voorkomen dat hij nog wat extra deuken in de auto schopte. Door getuigen werd verteld dat zij de bestuurder iets hadden zien weggooien toen hij uit zijn autowrak stapte. Een zoektocht door de tuinen leverde niets op en de bestuurder zweeg stil.

Voor de medewerkers van een begeleid wonen project ben ik nog opgetreden als ‘sterke arm’.
Eén van de bewoners was onhandelbaar en daardoor niet meer welkom in het huis. Hij had al iets kalmerend gekregen, maar of we er toch nog even bij wilden zijn op het moment dat hij te horen zou krijgen dat hij zijn spullen moest gaan pakken. Daarnaar gevraagd werd nog even verteld dat hij een ex militair was en aan karate had gedaan… Uiteindelijk verliep alles rustig en hebben we hem nog een ritje bezorgd naar de plek waar hij misschien kon overnachten. Een paar dagen later bleek dat hij ook zijn tijdelijke nachtverblijf was gezet omdat hij daar overlast veroorzaakte.
Het is niet een complete opsomming geworden van wat ik hier voor werk doe. Hetgeen ik beschrijf is wel waar ikzelf bij ben geweest, dus er gebeurd nog wel wat meer. En dan moet ik toch aangeven dat ik ook niet had verwacht dat er toch best wel wat te doen is op dit relatief kleine eiland.

Tot slot is het hier gewoonte om tegen het einde van het jaar het huis eens goed te gaan schoonmaken van binnen en buiten. De buitenzijde wordt dan ook nog geschilderd. Dus momenteel wordt er flink geschilderd op Bonaire. Dit alles in het kader van het nieuwe jaar in een schoon huis te starten.
Een volgend verslag zal niet eerder volgen dan in 2018. Dus ik wens jullie lezers alvast gezellige Kerstdagen en een veilige jaarwisseling.

Doeg!

• 10 December 2017 - 09:40

Sandra (de Boer):

Geniet van je vakantie op Curacao Alex!!

• 10 December 2017 - 09:47

Eugène:

Hahaha Alex, je maakt toch weer van alles mee! Fijne vakantie geniet ervan en ja wat die temperatuur betreft,maar moet je inderdaad opmingesteld zijn. Lekker als het windje waait.
    Blijft genieten van je avontuur! Vrolijk kerstfeest, goeie roetsj het nieuwe jaar in en blijf smeren! CU Eugène

• 10 December 2017 - 10:53

Lyda:

Hoi Alex,

Mooi verhaal weer, je hoeft je niet te vervelen.
    Geniet van je vakantie op Curacao en we wensen jou ook hele fijne feestdagen en een goede jaarwisseling.

Groetjes van ons ui het Zaantje.

• 10 December 2017 - 11:32

Kees:

Klinkt niet vervelend Alex. Net Marken

• 10 December 2017 - 11:35

Kees:

Geniet van vakantie en doe Jeannette de groeten, van Kees en Annemieke.

• 10 December 2017 - 11:35

Marcel:

Aelx, Bon Pasku! vanuit (gedeeltelijk) besneeuwt Nederland. Geniet van t leven (je heb er maar een) en niet TE Antilliaans worden hé, SWA :-)

• 10 December 2017 - 17:00

Gerrit:

Hoi Alex,
    Nou vervelen doe je daar niet op het eiland.
    Geniet van het mooie weer en je vakantie op Curaçao.
    Ik doe het hier wel met een besneeuwd Noord-Holland.
    Fijne feestdagen en een rustig oud en nieuw.
    gerrit.

• 11 December 2017 - 12:22

Jos Van 't Hof:

lekker met vakante. Geniet er van. Voordat je er erg in hebt is het 2018.

• 11 December 2017 - 13:40

Wim Slootmaker:

Hoi Alex. Alweer een enerverend verslag van je. Bedankt hiervoor. Gelukkig dat er op Bonaire geen discussie is over zwarte Piet. Hier wordt je er af en toe gallisch van.
    Wat een witte Kerst betreft: hier hebben we gisteren en vandaag een zeer behoorlijke sneeuwval gehad en terwijl ik dit typ, is het nog steeds flink aan het sneeuwen. Dat levert veel overlast op voor de mensen die er door moeten. Ik kan vanachter het raam er naar kijken wat een gezellige sfeer geeft.
    Vanuit Goes wensen we je nog steeds een fijn verblijf toe alsmede fijne Kerstdagen en een voorspoedig Nieuwjaar. Succes en doei! HG Maatje en Wim

• 11 December 2017 - 18:53

Peter Van Santen:

Hallo Alex,

Leuk je belevenissen zo te lezen. Je bent lekker bezig zo!! Veel plezier op Curacao!!

Groet,

Peter

• 11 December 2017 - 19:40

Liesbeth:

Hoi Alex,
    Wat een contrast met hier. zojuist gemeten, bijna 15 centimeter sneeuw gevallen in de afgelopen twee dagen. Geweldig weer!! Lekker baggeren en stoempen door de sneeuw. Emiel en ik wensen je ook gezellige dagen en een mooie jaarwisseling. pas goed op jezelf.
    Groetjes

• 12 December 2017 - 00:04

Marja Brinkman:

prachtig verhaal weer.
    Fijne Feestdagen, groetjes uit een ondergesneeuwd Purmerend

• 12 December 2017 - 20:48

Amy:

Lieve Alex,fantastisch om te lezen. Je neemt ons weer helemaal mee!
    Het is overal wel wat...;-)

Ben jij ook ingezet voor je schilder kwaliteiten?

Xxxx

• 13 December 2017 - 09:21

Carrie:

Fijne vakantie Alex!
    Dank voor je verslag. Ik heb weer genoten van je avonturen.
    Voor nu even lekker genieten van je vakantie op dat mooie kleurrijke eiland en voor straks alvast prettige Feestdagen en een goed begin van 2018.

• 19 December 2017 - 10:44

Hans Van Kouwen:

Alex,

Dat je je niet hoeft te vervelen was al eerder bekend. En het blijft maar doorgaan daar, net Nederland. Nu op vakantie, het is je gegund. Inmiddels is de sneeuw in Nederland alweer verdwenen.
    Ik wens je vanuit het niet koude Nederland, maar met een gevoelstemperatuur van wel heel koud, fijne kerstdagen en een fijne jaarwisseling.
    Tot het volgende verslag, doeg.

Hans van Kouwen.

• 19 December 2017 - 16:48

Brom:

Ha..die Alex,

Weer een mooi verhaal en heel !! herkenbaar :-)
    Zoveel is er kennelijk in de loop v/d jaren niet veranderd.
    Hoop dat je tijdens je vakantie op Curacao een aantal toeristische plekken als bijv. West punt, Spaanse water, de bootjesmarkt, de zoutvlaktes , landhuis Ascencion en C.A. ( nee niet die klerenwinkel..) bezocht heb.

Rest mij je nog fijne feestdagen toe te wensen.

Groet Brom

• 20 December 2017 - 19:22

Jan En Agnes:

Hoi Alex, het is een tijdje geleden, maar ik ga hier rustig voor zitten, net of ik een boek zit te lezen. Als we de foto's bekijken is het toch wel heerlijk om daar te vertoeven. Nu even er tussen uit om vakantie te vieren op Curacao. Vanuit Zaandam wensen wij je fijne kerstdagen en een vooral gezond 2018. Groetjes en liefs van Jan en Agnes.