carnaval & huiszoekingen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Alex Broek - WaarBenJij.nu carnaval & huiszoekingen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Alex Broek - WaarBenJij.nu

carnaval & huiszoekingen

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

17 Februari 2018 | Bonaire, Kralendijk

Twee weekeinden en een paar dagen carnaval zit erop. Het werd op een uitbundige wijze gevierd op Bonaire en feestjes bouwen kunnen ze hier zeker wel. Het begon allemaal op zaterdag 3 februari met de viering van het kindercarnaval in Rincon. Met een inzet van 12 politiemensen werd de rondgang door het dorp in gang gezet. De stoet bestond uit enkele praalwagen met daarop prinses carnaval en degene die de tweede en derde plaats hadden gewonnen liepen gewoon mee, net zoals de prinsen carnaval. Twee grote trucks vervoerden de muziekgroepen die vol overgave de typisch carnavalsmuziek ten gehore brachten. Omdat ‘de tumba’ misschien niet overal goed te horen was stonden er ook nog een stuk of acht boxen op- en naast elkaar die in ieder geval zorgden dat je niet meer te verstaan was. Achter deze grote wagens liepen de kinderen fleurig verkleed mee te dansen op die muziek. De een wel en de ander juist weer niet voorzien van oordoppen. De rondgang duurde ruim 2 uur en eindigde bij het voetbalstadion. Na afloop was er voor ons een warme maaltijd geregeld van de KFC. Niet eens zo heel slecht.
De volgende dag was de parade in Kralendijk. De kinderen uit Rincon sloten aan bij de kinderen uit Kralendijk en zo werd het een flinke optocht. De straten waren afgezet en het publiek feestte mee zittend op de meegebrachte stoeltjes en de nodige schnaps en de muziek uit de megaboxen. Deze keer had ik vrij dus ik kon alles eens op mijn gemak bekijken en genieten van de optocht, de verklede kinderen en het publiek langs de kant. Een feest van zien en gezien worden en er was veel te zien. De vrouwen met hele dikke billen en uitpuilende borsten. Ja hier is het hoe dikker, hoe mooier. De mannen met vooral grote en dikke kettingen om de nek en als het even kan ook nog een groot horloge. Kapsels in allerlei soorten. Bijzonder was een man met een kaalgeschoren hoofd met alleen achter in de nek een matje met dreadlocks. Dat was al opvallend, maar die enkelband was ook lekker zichtbaar.
Het weekeind erop was voor de ouderen om het carnaval te beginnen. Op vrijdag de parade van de tienerjeugd. Grote groepen jeugd met tussen de muziek door een groep jongeren die met trommels probeerden de muziek te overstemmen en dat lukte. Langs de kant waren zelfs tribunes opgebouwd en die stonden vol met belangstellenden. Omdat de parade in het donker was, waren de kostuums verlicht en dat was nog eens extra fraai om te zien.
Zaterdag de parade voor de volwassenen in Rincon met een glansrol voor Laurienne uit mijn dienstgroep. Ik had al wat navraag gedaan hoe zij zou gaan verkleed. Het enige antwoord dat ik kreeg was: ‘sexy’. Dat gaan we dan nog wel zien.
Deze keer was er een nog grotere groep politiemensen aanwezig om de orde te bewaren. Onderweg naar Rincon stuitten wij nog op een auto die tegen een boom tot stilstand was gekomen. In eerste instantie dacht ik dat de auto daar was achtergelaten, maar de bestuurder zat er nog in en de botsing was kennelijk net gebeurd. Hij had een flinke hoofdwond en erge last van zijn buik. Dat was ook geen wonder want het stuur was aan de onderzijde flink verbogen. Hoewel hij wel bij kennis was is hij met spoed naar het ziekenhuis vervoerd. De volgende dag hoorde ik dat hij dezelfde avond is doorgevlogen naar Colombia in verband met ernstig inwendig letsel.
Het was druk langs de kant en ook de kroegen en gelegenheidskroegen deden goede zaken. Voor ons eigenlijk zorgen dat er geen flessen en glazen werden meegenomen langs de route, het voorkomen van vechtpartijen en handel in en gebruik van drugs. Het verliep allemaal erg gemoedelijk, alleen op het einde was er nog een opstootje. En tot slot was er de KFC-maaltijd.
Zondag was het de beurt aan de volwassenen uit Kralendijk. Ook nu was het weer erg druk langs de route. Het meest spannende was een beroving tijdens deze parade na een aanrijdinkje, die was gemeld als een vechtpartij. De dader was er vandoor, maar is wel met naam bekend. Mijn voorstel om wel iets anders te regelen voor de avondmaaltijd werd ingewilligd. Deze keer geen KFC, maar een broodje met iets warms van de Subway. Tijdens deze 11-urige dienst waren er ook nog meldingen van een geluidsoverlast, twee aanrijdingen met letsel, een poging inbraak woning, een vechtpartij bij een kroeg waarbij een gast met een mes was gezien, feveren en onderzoek naar een doorrijden na aanrijding. Tijd om me te vervelen was er niet.
Maandag was de optocht om het einde van het carnaval te vieren in Kralendijk. De groepen uit Rincon en Kralendijk werden samengevoegd en met een aangepaste route en de versierde kleding met lichtjes was ook deze optocht geweldig om te begeleiden. Iets minder personele inzet, maar dat bleek ook niet zo heel erg te zijn. Aan het einde van de optocht was er ook nog een ritueel bij het stadion. Een pop die dan Rei Momo moet voorstellen wordt in brand gestoken. De manier waarop de pop dan in elkaar valt zou dan een spirituele boodschap uitdragen. In de pop is ook nog knalvuurwerk gestopt die met oorverdovend lawaai tot ontploffing komt. Ook hier zit weer symboliek achter; het trieste einde van het carnaval heeft dan toch nog een feestelijk tintje.
Dinsdag was het de slotavond voor de volwassenen. Uiteraard weer met een optocht die ruim 3 uur duurde en heel veel publiek trok. Helaas bleef het niet de hele optocht droog, eerst een klein buitje, maar daarna kwam het met bakken uit de hemel. Ik kon gelukkig schuilen onder de overkapping van het toeristenbureau en met mij nog een flink aantal mensen. En de parade ging gewoon door alsof er niets aan de hand was. Toen de bui over was stroomde het publiek weer naar de kant van de weg om de feestvierders van dichterbij te bekijken. Deze keer waren er ook nog twee wagen mee die aandacht vroegen voor de actuele politiek. Het ging om de vervanging van het bestuur van Sint-Eustatius en het bezoek van staatssecretaris Knops.
En rond 23.45 uur was de complete parade gearriveerd bij het voetbalstadion om Rei Momo weer opnieuw op te laten branden. Deze keer was hij iets groter, maar wel dezelfde outfit als de dag ervoor. Voor mij had hij nog het meeste weg van ‘superman’ met een hoge hoed op.

De inzet van deze carnaval had een behoorlijke wissel getrokken op het personeel uit de basispolitiezorg. Temeer omdat er ook nog eens een groepje van het team bijzondere opdrachten juist met carnaval was ingezet op Sint-Eustatius. Een paar keer een bijna dubbele dienst draaien was geen uitzondering en ook de tak opsporing en de verkeersafdeling assisteerden bij het begeleiden van de optochten. Wel bijzonder dat je dan de man van de forensische opsporing, het hoofd opsporing, het hoofd info en collega die tijdelijk tewerk is gesteld bij het Openbaar Ministerie in uniform ziet en dat die dan ook hetzelfde ding gaan doen dat wij in de basispolitiezorg doorgaans doen.

Een paar keer heb ik ondersteuning verleend bij een huiszoeking. Het mooie was dat dit te maken had met zaken waarin ik eerder een aandeel had. In een echt onherbergzaam gebied op Bonaire was onder een boom een hutje gemaakt. De inrichting was eenvoudig, maar van alle gemakken voorzien. Alleen het was bijna allemaal van diefstal afkomstig van de eerdere diefstal die ik heb beschreven in de knoek. Bijna alle inventaris werd teruggevonden. De geiten stonden iets verderop, maar ze waren niet meer met het aantal dat was gestolen. De afgehakte pootjes met de hoeven die daar op de grond lagen verraadde dat enkele geiten als maaltijd hebben gediend. De dader is bekend, maar op de vlucht voor de politie. Hij is overigens ook verdachte voor een uiterst gewelddadige overval op een bejaard echtpaar dat hier recent is gebeurd. Inmiddels weet heel Bonaire dat hij wordt gezocht, want hij heeft al met naam en toenaam inclusief foto in de media gestaan.
Naar aanleiding van de recente gebeurtenissen (berovingen en inbraken) heeft de eigenaar van mijn appartement van Aquarius Residence besloten het elektrische toegangshek te repareren. Dus met een afstandsbediening. Alleen ik had niet zo’n afstandsbediening gekregen, dus ik stond met mijn auto opgesloten op het eigen erf. Na wat bellen heeft een buur het hek voor mij geopend en kreeg ik later alsnog een afstandsbediening. Nou dat heb ik geweten ook. Bij terugkeer van mijn avonddienst ging het hek open. Toen ik door het hek reed ging het hek ook direct weer dicht en het stopte niet. Na een paar keer drukken ging het hek weer open, maar het kwaad was reeds geschied. Het ijzeren toegangshek had een paar krassen (100cm x 40 cm) veroorzaakt aan mijn huurauto. Inmiddels weet ik het; knopje drukken voor openen, nogmaals drukken voor stop en nogmaals drukken voor sluiten. En het hek stopt niet als er iets tussen staat of komt…
Heb ik toch een hoop lol van dat hek gehad gedurende de laatste 3 dagen van mijn verblijf daar en nu dus ook dikke vette pech.

De andere huiszoeking had te maken met die man die in de winkelstraat werd aangehouden. De woning (of eigenlijk wat ervan over is) werd bezocht, maar wat we hadden willen aantreffen was er niet. Echter de volgende dag zijn we nogmaals geweest omdat er toch materialen waren die de aangever van een diefstal daar had gezien. Met wat meer informatie konden we toch wat spullen in beslag nemen en terugbezorgen bij de aangever. De verdachte van de bedreigingen heeft nu ook nog wat uit te leggen over de herkomst van die goederen.

Een 16-jarige jongen had geld uit de portemonnee van de leerkracht gehaald toen die leerkracht even de klas was uitgelopen. In ieder geval was er een bankbiljet van 50 dollar buitgemaakt. De klas werd in een ander lokaal gezet in afwachting van ons. Een plannetje werd gemaakt en de groep van 9 leerlingen werd duidelijk gemaakt dat de dader zich kon melden. Dat gebeurde dus niet en daarna is iedereen gefouilleerd. Ik trof bij de eerste al een bankbiljet van 50 dollar aan. De jongen heb ik apart genomen, maar hij bleef volhouden dat dit niet was gestolen en dat hij dat had verdiend met autowassen. Tenminste hij had 45 dollar verdiend en van zijn baas kreeg hij die 5 dollar cadeau. Controleren kon ik het niet omdat hij geen naam van die baas wist en al helemaal geen telefoonnummer. Ook had hij al eerder een ander verhaal opgehangen. Het verhaal klopte niet, alleen het bewijs was voor mij niet te leveren. Guido en Laurienne hadden ook een andere jongen getroffen met veel geld op zak waaronder een bankbiljet van 50 dollar. Hij kon wel een goede reden geven waarom hij dit geld bij zich had.
Na wat druk opvoeren bekende de jongen uiteindelijk de diefstal.

En soms blijft er van een mooie zaak/aanhouding dus helemaal niets over. Dat was het geval toen er bekend werd gemaakt dat een van de banken in Kralendijk was bezocht door enkele mannen die zich zeer verdacht hadden opgehouden. Rond sluitingstijd en met hele vreemde vragen aan het personeel. De mannen waren op de foto gezet en de auto was ook bekend geworden. Wij werden verzocht uit te kijken naar de auto en de inzittenden te controleren. Omdat het tegen sluitingstijd van de banken liep werd besloten dat de patrouilles ieder een bankfiliaal zouden gaan afposten en dan zouden we later gaan zoeken naar de auto.
Echter bij het aanrijden naar het filiaal waar Laurienne en ik naartoe zouden gaan, zag ik de auto al geparkeerd staan (vlakbij een bankfiliaal). Niemand erbij en na controle bij een eettentje waren die gasten daar ook niet. Kort daarop werden zij in het winkelcentrum gespot. Ze werden gevolgd en toen ze wegreden zijn wij er achteraangegaan. Een straat verderop werden ze gestopt en begonnen wij de controle van de bestuurder en passagier. Toen ik nog bezig was met de gegevens noteren van de bestuurder riep de chef van dienst: “aanhouden, aanhouden”. Voor ik het wist hadden de andere collega’s de man in de boeien gezet en ook de ander werd geboeid. Kennelijk was er in de kofferbak wat aangetroffen en dat bleek ook zo te zijn. Een pakketje ingeseald met bubbeltjesplastic en plakband. Ja dat was zeker een pakket drugs werd mij verteld door de collega’s! De bestuurder werd overgebracht en ik, samen met nog een vijftal collega’s gingen naar het appartement van de passagier. Met toestemming werd er onderzoek in die kamer gedaan en alle persoonlijke spullen moesten mee, want hij zou toch wel een poosje bij ons blijven.
Aan het bureau kwam het tot de ontknoping van deze wereldzaak. Het pakketje werd geopend en konden we zien dat de inhoud een stapeltje tegeltjes betrof. Tegen breken was het zo goed ingepakt en verpakt. Zeker geen drugs en geen zaak, wel het gesprek van de dag en eeuwige ‘roem’ voor de chef van dienst. De aangehouden Venezolaan en Rus werden direct in vrijheid gesteld en excuses werden er gemaakt. Overigens de combinatie van deze twee nationaliteiten is op zijn minst gezegd bijzonder. Uiteindelijk is gebleken dat zij hier voor zaken waren.

Een minderjarige was weggelopen uit een zorginstelling en die zat thuis bij zijn ouders. We hebben hem opgehaald en weer teruggebracht waar hij hoorde te zijn.
Ik heb het eerste gesprek gevoerd met de moeder die denkt dat haar minderjarige dochter seks heeft met de buurjongen van 28 jaar. Verder zal de zaak worden voorgezet door de afdeling jeugd en zedenzaken.
Een nachtelijke beroving in het centrumgebied van Kralendijk liep bijna uit op een nog ernstiger zaak. De beroofde werd belaagd door een groepje opgefokte gasten en op de grond gewerkt. Ternauwernood konden we voorkomen dat hij tegen zijn hoofd werd geschopt. Op dat moment was de enige optie om de aangever te beschermen en weg te geleiden van de groep. De namen van hen zijn bekend en inmiddels is de dader in de gevangenis beland. Echter bij de voorgeleiding bij de Rechter-Commissaris was het deze arrestant gelukt om te ontsnappen (this time it was not me). We zijn een paar dagen bezig geweest hem te vinden en dat is uiteindelijk gelukt.
Een opstandige dame die was aangereden door een ander was door haar gedrag al behoorlijk opvallend. Voor het overige was ze ook wel erg opvallend. Blauwgeverfd kroeshaar, gekleed in een hotpants en als top een bh. Het kan hier allemaal, maar ik vind het nog wel bijzonder.
En we hadden ook nog twee incidenten huiselijk geweld.
Tot slot moest er ook nog een keertje bemiddeld worden bij het claimen van eigendomsrechten op een oud vervallen zeilboot. De eigenaar had opdracht gegeven de boot op te takelen en te transporteren. Alleen die dag al meenden acht personen ook eigenaar te zijn van de bouwval. Het zou zomaar kunnen dat het programma “ik vertrek” aandacht besteedt aan dit onderwerp want de eigenaar wordt voor dit programma gevolgd. Dus misschien haal ik ook nog de Nederlandse tv.
Afgelopen week vierden we het 40-jarig ambtsjubileum van plaatsvervangend korpschef Michiel afkomstig uit de voormalig regio Kennemerland. Een korte toespraak en daarna gebak met een frisjes en nog een pasteitje maakte het samenzijn tot een succes.

Was ik tijdens mijn werk Sjoerd van de reddingsbrigade Castricum al tegengekomen bij een feestje bij CoCo Beach zo kwam ik nog een bekende tegen. Een bijzonder toeval mag ik wel opmerken. Bijna dagelijks ga ik uit eten en deze keer was het bij Joe’s Grillhouse. Op het terras was het goed vol en er was nog één tafel vrij. Ik was nog maar net gaan zitten toen bleek dat er wel een erg bekende persoonlijkheid naast mij zat, tenminste met een plantenbak tussen mij en die bekende. De buurman was Jack van de gemeenschappelijke meldkamer in Zaandam en zijn vrouw. Zij waren hier op vakantie en Jack wist wel dat ik op Bonaire aan het werk was, maar had mij nog niet in een politieauto gespot. We hebben in ieder geval nog even gezellig kunnen buurten. Ik ben benieuwd waar en hoe ik die Jack uit Zaandijk en Justus van diezelfde meldkamer binnenkort ga tegenkomen.

Doeg!

  • 17 Februari 2018 - 19:16

    Bert En Margaret:

    Alex,

    Zo zie je maar weer hoe klein de wereld is. Overal kom je bekenden tegen!
    Naast drukke werkzaamheden, heb je gelukkig ook tijd om te ontspannen
    en volop te genieten van al het schoons op Bonaire.

    Succes in en met je werk en tot een volgend verslag.

    Hartelijke groet,

    Bert en Margaret

  • 17 Februari 2018 - 19:42

    Eugène:

    Leuk verhaal van weer genoeg gebeurtenissen Alex. Ondersteund door geweldige foto's.
    Hopelijk heb jij zelf ook carnaval kunnen vieren!

  • 17 Februari 2018 - 20:24

    Lyda:

    Hoi Alex,

    Geen tijd om je te vervelen zoals we kunnen lezen en zien.
    Leuk om ook eens het carnaval meegemaakt te hebben.
    Verder aan afwisseling geen gebrek.
    Succes met je werkzaamheden.

    Groetjes,
    Lyda en Nick.

  • 17 Februari 2018 - 22:59

    Amy:

    Lieve Alex,

    Wat een enerverend verhaal weer!
    Ontzettend leuk om te lezen.. je maakt wat mee!
    Ben alleen benieuwd hoe het is afgelopen met je huur auto en de verhuurder....Toch niet een enorme kostenpost?
    Je blik op de wereld wordt weer op een hele andere wijze verruimd!

    XXX Amy

  • 18 Februari 2018 - 09:41

    Hans Van Kouwen:

    Alex,

    Heerlijk om op deze zonnige zondagmorgen jouw verhaal te lezen. Je hebt weer veel meegemaakt. Bijna elek avond uit eten dat doe je goed. Kijk alweer uit naar je volgend verslag.

    Doeg, Hans.

  • 18 Februari 2018 - 10:18

    Gerrit:

    Hoi Alex,

    Weer een periode met een scala van gebeurtenissen.
    Qua politie werk en feestvieren.
    Het is leuk te vernemen wat je alle maal mee maakt op zo'n klein
    eiland ondersteund met de nodige foto's. geeft het een mooi beeld.

    Gerrit.



  • 18 Februari 2018 - 15:52

    Manon:

    Hoi Alex,

    Wat een verhaal! En wat een wereld, muziek, mooie volle vrouwen en iedere avond uit eten, wat wil je nog meer ;)!

    Zo te lezen heb je het naar je zin, wij staan onze auto's 'smorgens weer te krabben....

    Een lieve groet vanuit het winterse Nederland!

  • 18 Februari 2018 - 23:37

    Marja Brinkman :

    Weer een Prachtig verhaal en foto's, Alex. Het doet ons nog steeds goed je te kunnen blijven volgen.

  • 20 Februari 2018 - 11:20

    Wim Slootmaker:

    Hallo Alex.

    Weer met veel plezier je uitgebreide en met hele mooie foto's ondersteund verslag gelezen. Ik concludeer hieruit dat je je niet verveelt. En ik meen op te merken dat je met veel lol je werkt daar kan doen. Het veldwerk ligt je nog steeds het beste.
    We zien uit naar je volgende verslag. Veel plezier en succes verder met je werkzaamheden.

    HG Wim en Maatje

  • 23 Februari 2018 - 10:26

    Caplo :

    je bent er maar druk mee... ik dacht dat je veel op het strand lag maar kennelijk werk je nog ook daar... hahaha.

    Succes met je avonturen en stay safe!

  • 26 Februari 2018 - 16:33

    Annette Marieke Kriek:

    rene, ik stop accuut met lijnen hahaha dikke billen en dikke tieten hahahah
    leuke foto s rene, maar wat heb jij een oud pak aan zeg...net suk oud als je rintintin hahaha..

    hou je goed

    hele dikke zoen.

  • 03 Maart 2018 - 20:39

    Claudia Dompeling:

    Alex,

    Wat een prachtig verhaal weer en wat een mooie, super gezellige foto's! Daar weten ze de carnaval ook wel te vieren zeg, geweldig! Wordt er al vrolijk van als ik er naar kijk. ;-)

    Zo te lezen gaat het werk daar ook lekker door en ben je lekker bezig.
    Hopelijk trek je de diensten (tijden) daar een beetje?

    Wat grappig zeg dat je Jack dan zomaar tegenkomt. En Justus? Wat is de wereld dan weer klein...

    Ik plaats niet altijd een reactie, maar volg je zeker en geniet van je verhalen.
    Lijkt mij ook een leuke uitdaging om daarheen te gaan. Wie weet in de toekomst voor 3 jaar en dan met het hele gezin. Kom voor info nog wel bij je op de lijn. ;-)

    Hier in Purmerend gaat alles z'n gangetje en blijven er strubbelingen, maar ja...
    We kijken in ieder geval uit naar je terugkomst, maar geniet nog lekker daar!

    Groetjes Claudia.

  • 07 Maart 2018 - 09:35

    Jan En Agnes:

    Lijkt me fijn om daar te wonen, ook als is het tijdelijk, maar toch. Je maakt idd van alles mee, leuke en minder leuke dingen. Vind het leuk om op me gemak te lezen, vandaar mijn reactie op een later tijdstip. groetjes Jan en Agnes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Voor de 3e keer een vredesmissie van een half jaar. Deze keer naar Zuid-Sudan om als police advisor voor de Verenigde Naties te werken.

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 250142

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 14 September 2018

Korps Politie Caribisch Nederland

30 Maart 2016 - 14 Juni 2016

FRONTEX Lesbos

07 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Antarctica

15 April 2012 - 02 November 2012

UNMISS 1 (un police)

13 Februari 2009 - 14 Augustus 2009

UNFICYP XI (un police)

Landen bezocht: