verhuizing & aanhoudingen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Alex Broek - WaarBenJij.nu verhuizing & aanhoudingen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Alex Broek - WaarBenJij.nu

verhuizing & aanhoudingen

Door: alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

24 April 2018 | Bonaire, Kralendijk

Voor de verandering ben ik weer eens verhuisd. Was ik voor 14 dagen bewoner van bungalow 17, daarna ben ik overgegaan naar bungalow met nummer 20. Die heb ik inmiddels ook weer verlaten en nu woon ik in bungalow 22 op Waterlands Village. De afstand was te overzien en met een paar keer heen-en-weer lopen was de verhuizing een feit. En het mooie is dat ik tot aan het einde van mijn uitzending daar zal blijven wonen. Ook deze bungalow ligt aan een binnentuin en deze is voorzien van twee slaapkamers en voor de rest ook van alle gemakken voorzien. Zwembad op loopafstand, mijn werkplek op 5 minuten rijden, de luchthaven om de hoek en het strand is op 3 minuten rijden. Ik zou zeggen geen reden om te klagen en de logeerkamer is er natuurlijk niet voor niets.

Even leek het erop dat ik mijn verslag flink zou kunnen gaan vullen met wat voor schoons Bonaire aan de zuidkant heeft te bieden en dan een beetje over het werk. Dat beetje is eigenlijk best wel weer veel geworden. Dus dat eerst maar.

Soms zijn er van die meldingen waarvan je denkt; “wat moet ik daar nu weer mee?” Ik kreeg er twee van zulke. Een jonge hond was door een stel jochies weggehaald van het erf bij de eigenaar en daarna was de eigenaar helemaal over de zeik en had de hond weer teruggehaald. Eén groot drama en of de politie deze zaak even kon oplossen. Wat bleek; de hond was 5 maanden geleden als pup ontsnapt en in hetzelfde buurtschap (ongeveer anderhalve kilometer verderop) opgevangen door een gezin. In de tussentijd was het gezinnetje waar de pup was geboren erg verdrietig en via facebook was er een oproep gedaan om uit te kijken naar de pup met de kenmerken van dat moment. Dat had allemaal geen resultaat.
5 maanden later werd de hond gespot en als eigendom meegenomen. De hond leek erop en ging ook gewoon mee. Alleen is nu de vraag wie de eigenaar is. Voorlopig is de hond weer terug bij de opvoeders en heb ik beide partijen aangeraden even een paar dagen te wachten en dan er proberen uit te komen.

De andere was een man die zich bedreigd voelde en zich in een café had opgesloten op het toilet. Toen we ter plaatse kwamen bleek de man loten te verkopen, maar het ging wel om een illegale loterij. De hoofdprijs was gevallen op één van de loten en zijn belagers eisten de hoofdprijs op. Alleen de beste man had niet voldoende geld ter beschikking om de hoofdprijs uit te betalen. Uiteindelijk beloofde hij het resterende bedrag van 20.000 Dollar zo snel mogelijk te gaan betalen. Het kostte flink wat moeite om de prijswinnaar te overtuigen dat het bedrag zou worden betaald. Voor dit incident van 6 regels moesten we wel een half uurtje rijden om er te komen, zeker 3 kwartier bemiddelen en weer een half uurtje rijden naar Kralendijk.

Het wagenpark krijgt het hier flink te verduren op de veelal slechte wegen en ook geen wegen. Dat zijn dan de buurten waar de weg bestaat uit steenslag of zand met veel kuilen. En soms raakt er ook weleens een dienstauto in aanraking met een ander voertuig. Gevolg is wel dat van de vijf opvallende dienstauto’s dat bewuste weekeind en drie niet konden worden gebruikt. En juist op een moment dat we met een flink aantal collega’s in dienst waren. Met de dienstauto met de lekke uitlaat kon nog wel worden gereden en als je niet te veel gas gaf dan bleef het geluid ook acceptabel voor de omgeving. Een heterdaadje zat er die dienst in ieder geval niet in. Trouwens met een beetje gasgeven was het ook wel weer mooi te ‘horen’ wat voor rot herrie zo’n auto nog produceert.
Hoewel er nog een opvallende politiebus achter het bureau staat is deze zeer beperkt inzetbaar omdat er een stoel te veel in dat busje is gemonteerd. Het gevolg dat er een groot rijbewijs noodzakelijk is en die heeft bijna niemand…
Sinds kort worden voor het begin van de dienst de auto’s even gecontroleerd op gebreken, materialen en ook of de sirene het doet. Inmiddels heb ik onze groep kunnen overtuigen dat het testen van de sirene om 01.00 uur ’s nachts echt geen goed tijdstip is ook al zijn de buren woonachtig in de gevangenis.
Zelf vind ik het al hinderlijk dat de brandweer hetzelfde doet rond 07.45 uur met een stuk of zes voertuigen en dan nog eens met diverse soorten sirenes. Elke dag weer opnieuw en goed hoorbaar vanuit mijn bed. Lekker als je net in je bed ligt en nog lekkerder als je kunt uitslapen.

Bijna was ik onderdeel van een gecombineerde actie van het GBO (groep bijzonder optreden), de vreemdelingendienst, de recherche en de basispolitiezorg bij een instap bij een drugsdealer, waarbij wellicht ook nog illegalen zouden worden gehuisvest. Helaas werd de actie op het laatste moment afgeblazen en is het de volgende morgen ook zonder mijn aanwezigheid gelukt de man aan te houden.
Nog makkelijker ging het met de aanhouding van een verkrachter. Deze man mocht buiten heterdaad worden aangehouden en we waren al wat plekken afgereden waar hij zou kunnen zijn, maar daar was hij dus niet. Uiteindelijk werd zijn verblijfplaats gevonden en met acht man waren we er klaar voor. Dit aantal was zo bepaald omdat deze verdachte bij eerdere aanhoudingen flink in verzet was gegaan. Hij werd niet thuis aangetroffen en later meldde hij zich gewoon aan het bureau.
En die aangehouden verdachte die buiten heterdaad kon worden aangehouden is door ons maar heel kort van zijn vrijheid beroofd geweest. Hij werd bij een snack, een soort cafeetje waar ook een kleine snack kan worden genuttigd, gezien en bij het naar buiten lopen kwam hij ons tegen. Aan het bureau bleek dat hij al was aangehouden voor dat feit en was verhoord. Alleen men was vergeten dit uit de briefing te halen. Excuses werden gemaakt en we hebben hem naar zijn knoek gebracht. Dat scheelde hem een heel eind lopen en hij had ook nog wat aan zijn gekochte zak met ijs. Door de omweg naar het bureau was een deel al water geworden, maar klagen deed hij niet.

Vanuit de gevangenis zijn er de laatste periode wat gevangenen vrijgelaten omdat zij hun straf hadden uitgezeten. Helaas blijkt dan direct dat het aantal meldingen van diefstal, inbraak en overvallen weer toeneemt. En de lokale diender heeft dan zeker een vermoeden wie verantwoordelijk is voor een bepaald strafbaar feit. Echter dan moet je natuurlijk nog wel een beetje geluk hebben om de man te vatten.

Geluk had een vrouw op leeftijd in ieder geval niet. Zij verbleef in een resort op de begane grond aan het water en hoorde wat gerommel op de balustrade. Toen zij ging kijken zag ze nog net twee mannen wegrennen. De volgende dag werd een schroevendraaier gevonden en was er een kussensloop van een tuinstoel gestolen. Uit onderzoek bleek niet dat er braakschade was en ook aan de andere woningen waren geen bijzonderheden te zien.
Maar twee dagen later kreeg zij weer bezoek en werd zij op een gewelddadige wijze overvallen. Kennelijk had zij de daders de eerste keer gestoord, maar die kwamen toch weer terug.

Bij een horecabedrijf was een IPhone weggenomen en de aangever had via ‘find my phone’ de locatie kunnen achterhalen waar de telefoon op dat moment was. Eerst ging hij er zelf op af, maar hij heeft er wijs aan gedaan om ook de politie te informeren. Op de plek waar de telefoon was uitgepeild werd de aangever zo vervelend dat ik hem in de politieauto heb gezet (de enige inverzekeringstelling die gedaan kan worden door een niet HOvJ). Eigenlijk had hij toen de beste plek want wij stonden allemaal in de brandende zon te wachten op verder resultaat. Uiteindelijk gaf de bewoner toestemming om in zijn woning te kijken en dat leverde niets op. De woning daarachter kwam ook nog in beeld. Er waren namelijk enige opvallende details die die medebewoner toch behoorlijk in de verdachtenbank kon plaatsen. De huiszoeking daar had ook geen gewenst resultaat. De volgende dag heb ik nog verder onderzoek gedaan en ook een andere buur kwam in beeld met meer dan een enkele verdachtmaking. Inmiddels was de telefoon natuurlijk allang weg, maar ik heb toch nog wel hoop dat de telefoon uiteindelijk (anoniem) zal worden bezorgd bij het politiebureau of bij het restaurant waar die is gestolen.

Direct resultaat was er wel nadat ik op locatie een aangifte van diefstal van een auto had opgenomen. Door een collega werd al snel een soortgelijke auto naast een woning in een mundi aangetroffen. Helaas waren de kentekenplaten verwijderd, maar met de beschrijving en de later opgehaalde reservesleutel was de zaak wat terugvinden rond. Een medewerkster van de Forensische Opsporing was inmiddels ook op de plaats delict gearriveerd.
En dan is het prettig werken op zo’n betrekkelijk klein eiland met de korte lijnen die er zijn. Er werd overleg gepleegd met Justitie om een huiszoeking te doen naar de autosleutels en de kentekenplaten. De Officier van Justitie kwam binnen een kwartier ter plaatse en in zijn aanwezigheid is de zoeking gedaan. Helaas zijn de kentekenplaten of autosleutels niet gevonden. Met nog wat meer aanwijzingen bepaalde hij wel dat de bewoner van de woning buiten heterdaad kon worden aangehouden. Hij werd even later door een ander patrouille op zijn werk aangehouden. Zelf moesten we nog even wachten op de takelwagen want de auto wilde niet starten met de reservesleutel. Nog voordat wij met de auto aan het bureau waren was de verdachte aangehouden en ingesloten.

Bij een groot bedrijf was er een bedreiging geweest met een kogel. In dit geval een losse flodder die was achtergelaten bij een bedrijf. En volgens de eigenaar van het bedrijf zal er binnenkort een grootse fraudezaak aan het licht komen op Bonaire. Natuurlijk weet ik wel iets meer, maar soms kan informatie nog niet geheel worden gedeeld.

En de laatste nacht van drie waren er ook nog twee aanhoudingen. Eén omdat er een vechtpartij was geweest waarbij een machete was gebruikt. Ter plaatse liep er nog een man met een machete dus die werd direct aangehouden. Het slachtoffer had een flinke snijwond opgelopen in zijn buik, maar herkende de aangehouden verdachte niet als zijnde de man die had geslagen met de machete. Die bleek al in een auto gestapt en weggereden te zijn. Zo direct als hij werd aangehouden, zo direct werd hij ook weer in vrijheid gesteld.
De andere zaak was een dronken vent die erg lastig deed in het horecagebied. Om verder gedoe te voorkomen hebben we hem thuisgebracht. Een uurtje later had zijn moeder de woning moeten ontvluchten omdat haar zoon vernielingen had gepleegd. De man ging voor de tweede keer met ons mee en is in de gevangenis in een cel gezet om te ontnuchteren.

Zo dat waren de serie aanhoudingen van de afgelopen tijd.
Tot slot ben ik nog de enige overgebleven Europese Nederlander van de Nationale Politie op Bonaire in de basispolitiezorg. Van rotatie 1 zijn twee collega’s zaterdag teruggekeerd naar Nederland. Zeer binnenkort komen er vier nieuwelingen om de opengevallen plekken in te nemen. Ik heb inmiddels alvast wat voorwerk gedaan en papieren verzameld zodat zij wellicht wat vlotter hun weg zullen vinden.
En het schoons van het zuiden van Bonaire komt een volgende keer.

Doeg!

• 24 April 2018 - 08:05

Wim Slootmaker:

Goede morgen (hier) Alex.

Fijn om weer een uitgebreid verslag van je te mogen lezen. Dit is volgens mij nog steeds het soort "ouderwets" politiewerk dat je al zoveel jaren graag doet. Daardoor vliegt de tijd !!!!
    Om je logeerkamer te bemensen: ik zie dat wel zitten hoor, maar ja......dan moet ik wel alleen!!!

Fijne tijd verder en tot de volgende keer.

HG Wim en Maatje.

• 24 April 2018 - 09:10

Bert En Margaret:

Hallo Alex,

Vervelen hoef jij je nog niet..., er is altijd wel werk aan de winkel.
    Elke dag "fluitend naar je werk" gaat voor jou zeker op..., dat blijkt temeer uit je verslagen.
    Je hebt een gezellig ingericht, tijdelijk onderkomen...,koningsblauw..., met extra logeerruimte.
    Het klinkt uitnodigend, maar wij durven niet meer zo ver weg te gaan..., jammer.

We wensen je een gezellige Koningsdag toe en zijn erg benieuwd of het op 27 april a.s. op Bonaire
    ook oranje kleurt met veel rood, wit en blauw.
    Wie weet lezen we dat een volgende keer.
    Geniet in je vrije tijd van al het moois, dat het eiland te bieden heeft.

Groetjes,

Bert en Margaret

• 24 April 2018 - 09:38

Amy:

Lieve Alex,

Je verveeld je zeker niet!
    Iedere dienst gebeurt er wel iets...zo te lezen..
    Gelukkig hoef je nu niet meer te verhuizen!
    En blijf je lekker dicht bij het strand! Je favoriete plek.

X amy

• 24 April 2018 - 12:09

Rona :

Hoi Alex.
    Weer een geweldig verslag van je Overzeese avonturen.
    Vervelen doe je je dus niet. Ben benieuwd naar je vervolgverhaal.
    Geniet nog ff van het mooie weer daar.

Geef je straks je eerste boek uit? Je hebt talent joh.

Groetjes Rona

• 24 April 2018 - 12:31

Gerrit:

Hoi Alex

Weer een verslag vol belevenissen, waarbij maar weer eens blijkt
    dat je werk zeker niet saai is en je nooit weet wat je de volgende
    keer te wachten staat.

Je verblijf daar bestaat uit regelmatig verhuizen, maar ja dan heb je
    ook verschillende huizen bewoont en gelukkig hoefde je niet ver en
    het strand ligt weer naast de deur.

Fijne tijd verder en ik kijk weer uit naar het volgende verslag.

Groetjes Gerrit.

• 24 April 2018 - 14:20

Jeroen Vergouw:

Ha Alex,

Genoeg te doen dus. Het klinkt wel allemaal als dat het niet erg georganiseerd is... Maar fijn dat jij je steentje aan de intwikkeling kunt bijdragen!

Nog veel succes en plezier!

Gr. Jeroen

• 24 April 2018 - 14:33

Marja Brinkman :

Hoi Alex, weer bedankt voor je mooie verhaal. Zo te zien blijf je voorlopig nog weg en zie ik je dus in juni helaas niet in de Tuin van Bezinning. Deze keer neem ik een bijzondere gast mee, waarover ik je in een mailtje wel zal informeren. Groetjes uit Purmerend, Marja en achterban

• 25 April 2018 - 16:46

Jan En Agnes:

Leuk om weer een verslag te lezen, je hebt het wel naar je zin daar, denk ik. Je moet er nog een tijdje tegen aan. Hoop dat het je nog gelukt is met de kaarten, maar dat horen we wel als je terug bent. Groetjes Jan en Agnes.

• 26 April 2018 - 11:39

Hans Van Kouwen:

Alex,

Weer een mooi verhaal Alex. Maar inmiddels schiet het alweer op voor je, nog 5 maanden toch?
    Tot het volgend verhaal.
    Doeg.

Hans van Kouwen

• 29 April 2018 - 07:58

Peter D:

He kleine man,
    Weer een mooi stukkie proza. Heb het weer met genoegen gelezen.

greetzzz grote man.

• 29 April 2018 - 13:26

Pim Hopman:

Alex, een mooi verhaal weer. Met veel interesse gelezen. Dank.
    Met een beemstergroet van Pim.

• 01 Mei 2018 - 22:15

Lyda:

Hoi Alex,

Weer genoeg gedaan en beleefd de afgelopen tijd, het blijft iedere keer weer een verrassing wat de dagen zullen brengen.
    Jammer dat we geen gebruik van de logeerkamer kunnen maken, dan hadden we dat iets eerder moeten weten. Nu hebben wij onze vakantie weer naar het frisse noorden geboekt.

Groetjes vanuit het Zaantje.

• 08 Mei 2018 - 16:01

Claudia Dompeling:

Hi Alex,

Wat een mooi politiewerk allemaal! ;-) Mag je daar gelukkig ook niet klagen.

Zeker ook niet met je nieuwe bungalow! Zal misschien niet veel anders zijn dan de andere bungalows op hetzelfde park, maar ziet er goed uit zeg! Heerlijk... Prima plekje zo te zien.

Geniet ervan en tot horens maar weer...